דמוקרטיה במבחן – עשור להתנתקות

מכון ון ליר בירושלים, אודיטוריום פולונסקי, רח' ז’בוטינסקי 43

עשר שנים חלפו ועדיין המהלך החד-צדדי לפינוי רצועת עזה בהנהגת ממשלת אריאל שרון הוא פצע פתוח בלבה של החברה הישראלית. יום העיון, פרי שיתוף פעולה בין המכון הישראלי לדמוקרטיה והעיתון מקור ראשון, יבחן כיצד הדמוקרטיה הישראלית מתמודדת עם ההתנתקות.

במוקד הדיון: התמודדות רשויות השלטון עם הכרעות מדיניוֹת, תפקודן של מערכות השלטון, החברה האזרחית, החברה הדתית והתקשורת במהלך ההתנתקות והשפעותיה המורגשות עד היום.

במשתתפים: שר הביטחון משה יעלון, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, שר החינוך נפתלי בנט

יום העיון התקיים ביום שני, כ"ו בתמוז, 13 ביולי, במכון ון ליר בירושלים, אודיטוריום פולונסקי, רח' ז’בוטינסקי 43.

הכנס שודר בשידור חי באתר | ההרשמה לכנס הסתיימה

סיכום מושב הפתיחה - נשיא המכון יוחנן פלסנר ושר החינוך נפתלי בנט

נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה יוחנן פלסנר, אמר בדברי הפתיחה:
סביר להניח שגם בעתיד לא תהיה הסכמה רחבה על מהות ההחלטות המדיניות. לכן, זה קריטי שנסכים על התהליך- על הפרוצדורה לקבלת ההחלטה. גם בעתיד לא תהיה הסכמה על התוכן ולכן בכדי לשמור על החברה והמדינה חייבים להסכים על השיטה לקבלת הכרעות. לצערי, בסיטואציה השלטונית הנוכחית, למדינת ישראל אין את היכולת לבצע החלטות אסטרטגיות וארוכות טווח, לאו דווקא מדיניות".

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט: התנתקות הייתה רק אמצעי של השמאל בכדי לעקור את תושבי גוש קטיף: "זה לא שהניתוח הצליח והחולה מת, הניתוח הצליח בגלל שהחולה מת. מבחינת מדינת ישראל, לגיטימציה בינלאומית, ביטחון ופיתוח עזה לא היו המטרה האמתית. במקום ביטחון קיבלנו טילים על נתב"ג, במקום לגיטמציה קיבלנו את גולדסטון ושאבאס ובמקום סינגפור של המזרח התיכון, קיבלנו דארפור. כל אלו היו רק האמצעי, כי מי שעשו את ההתנתקות רצה שניסוג גם מהגולן ואם היינו שומעים בקולם, היינו מקבלים היום את דאע"ש משכשכים במימי הכנרת המלאים בדם. היו רבים שסימנו את המטרה וציירו את העיגול".

השר בנט ביקר את האליטות של השמאל שלדבריו, עושות הכל בכדי לבלום אליטות חדשות מלהיכנס למוקדי ההשפעה: "הם הרגישו שמישהו שינה את החוקים ולא סיפר להם. לכן, השאלה שאני שואל את עצמי היא לא למה ההתנתקות קרתה אלא איך עוצרים את ההתנתקות הבאה. העובדה שאזרחית הציתה את עצמה והאליטה התקשורתית מנעה כל איזכור של זה. היה פה יום כיפור של התקשורת והשלטון והאליטות כולן במדינת ישראל. ההתנתקות היא מהלך שזרק מביתם אזרחים טובים נורמטיבים על ידי מערכת משפט שעצרה אוטובוסים של מפגינים בדרכם להפגנות תוך סתימת פיות. מערכת משפטית ששמה ללעג ולקסל את המושג זכויות האדם. גם היום אנחנו בתהליכים שמערכת המשפט לא תשקף מיעוט קטן שיושב בשכונה ירושלמית אלא את כולם ומינויה של שרת המשפטים מהמחנה שלנו היא צעד אחד בכיוון".

בנט הוסיף וציין, כי לטעמו הציבור הלאומי עדיין נמצא בטווח סכנה: "הסכנה היא באליטה הפוליטית. הסכנה היא ההתנתקות הבאה. גם בתחום הפוליטי צריך לפרוץ את תקרת הזכוכית. ברגע האמת הציבורי הלאומי מצא את עצמו לבד על הגג. זה יכל לקרות שוב, ההתנתקות יכולה לקרות שוב רגע אם נניח את ידינו מהגה המדינה. צריכים לקחת בעלות על המציאות לפני שתיקח בעלות עלינו. צריך אליטה שיודעת להיבחר אבל גם לא פוחדת לשלוט. שלא בולמת את הערכים שמאמינה בהם כמו חוק הלאום וחוק העמותות, שלא מתביישת לבנות בחבלי ארצה ובעיר הבירה שלה. נכון, תקרת הזכוכית החלה להיסדק. לראשונה זה קרה בקבינט כשמנענו שחרור אסירים, זה קרה בתיק המשפטים, אבל זה לא הסתיים וכך גם לא הסכנה. על חורבות גוש קטיף ראינו מה קורה כשאנחנו מתנתקים מהעם. חייבים להחליט, לעולם לא נברח עוד מחבלי ארצנו וניתן לאליטות הישנות לעצב את השפה שלנו".

 

אחד על אחד עם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, התבטא בכנס לראשונה לגבי שני הנעדרים בעזה בריאיון "אחד על אחד" עם הכתב אריאל כהנא: "שני ישראלים מוחזקים בעזה, שניהם עברו ביוזמתם, אחד בספטמבר והשני באפריל האחרון ושניהם לא בריאים בנפשם. אנחנו ניסינו גם דרך הפעילות שלנו וגם דרך האיפול התקשורתי להביא לחזרתם הביתה על בסיס הומניטארי. כמובן שאיננו מדברים על עסקה. עסקה לא על הפרק ואנחנו דורשים מהחמאס להחזיר אותם ללא תנאים".

בנושא ההסכם המתגבש עם איראן, אמר יעלון כי מדובר בטעות היסטורית: "איראן תצא מההסכם כמדינה עם לגיטימציה להפוך למדינת סף גרעינית. אחרי עשור, יוסרו כל הכבלים מההסכם כפי שהוא נראה כיום, היא תקבל כסף מייד עם הסרת הסנקציות שיעבור לחמאס, לחיזבאללה, לאיסלאמסטים בתימן ובעירק ולארגוני והשאלה היא האם העולם המערבי לא רואה את זה. זו טעות היסטורית ולכן אנחנו בישראל, נמשיך להגן על עצמנו בכוחות עצמנו".

בהקשר לציון עשור להתנתקות מרצועת עזה, סיפר יעלון, כי שקל להתפטר כרמטכ"ל, אך הבין שהתפטרות לא תועיל והוא יוכרז כ"סרבן הראשון": "סברתי כבר אז, שאם הצלחנו לייצר מצב אחרי חומת מגן שעברנו מהגנה להתקפה ולפתח את ההרתעה, הנסיגה תחזיר אותנו אחורה וזה יחזק את גורמי האיסלאם הקיצוני לרבות חיזבאללה וחמאס. זה גם יחזק את הנרטיב הפלסטיני שמדובר בקונפליקט טריטוריאלי ולא בעובדה שהם לא מוכנים להכיר בנו".

יעלון הוסיף לגבי עתיד הבנייה ביהודה ושומרון, כי "נושא ההתיישבות בכלל הונחל כלא לגאלי ולא לגיטימי. מדינת ישראלי, תחת איומים של החלטות במועצת הביטחון או הבאה בית המשפט בהאג ואי אפשר להמעיט בסיכונים אלו. לכן, במציאות הקיימת צריך לשקול כל צעד לגבי הרווח ופוטנציאל ההפסד. עם זאת, ציין יעלון, כי במבחן התוצאה, עם כל המורכבות והמתקפה הבינלאומית, המספרים של הבנייה והתושבים ביהודה ושומרון גדלים יותר מבכל אזור אחר במדינה".

10:30-09:45 
יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה
אורלי גולדקלנג, סגנית עורך "מקור ראשון"

דברי פתיחה
נפתלי בנט, שר החינוך

הרצאת פתיחה: ההתנתקות ותוּגת הישראליוּת
פרופ’ ידידיה שטרן, סגן נשיא למחקר, המכון הישראלי לדמוקרטיה 


11:15-10:30 מושב ראשון
שלטון וחוק: על תהליכי קבלת ההחלטות ופעולת מוסדות השלטון

מנחה: שלום ירושלמי, מקור ראשון

משתתפים:
ח"כ לשעבר חיים אורון
עו"ד דב ויסגלס
אלוף (מיל’) עמוס ירון 


 

13:30-11:30 מושב שני
החוסן החברתי־אזרחי בראי ההתנתקות

פתיחה: ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר האופוזיציה

מנחה: מזל מועלם, אל־מוניטור

משתתפים:
ח"כ לשעבר צבי הנדל
ראש מועצת מטה בנימין לשעבר פנחס ולרשטיין
חגית ירון מוועד מתיישבי גוש קטיף
ח"כ שלי יחימוביץ'
העיתונאי ירון לונדון

13:45-13:30: "אחד על אחד" עם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון

 

15:30-14:00 מושב שלישי
השבר בציונות הדתית

מנחה: רועי שרון, ערוץ 10

משתתפים:
הרב ד"ר דניאל הרטמן
פרופ' פניה עוז-זלצברגר
הרב יעקב מדן 
ד"ר ענת רוט
העיתונאי והחוקר יאיר שלג


 

17:00-15:30 מושב רביעי
בנחישות וברגישות: הסיקור התקשורתי בזמן ההתנתקות 

מנחה: נחמה דואק, ידיעות אחרונות

משתתפים:
תא"ל (מיל') אבי בניהו
ח"כ ינון מגל
עורך "מקור ראשון" חגי סגל
העיתונאית ענת סרגוסטי