ייצוג שיא לנשים בכנסת החדשה

| מאת:

הכנסת החדשה שלאחר בחירות 2009 נותרה מרובת מפלגות, והרכבת ממשלה יציבה עודנה אתגר לא פשוט. ואולם לפחות מזווית ראייה אחת הכנסת החדשה רושמת לזכותה שיפור: ייצוג שיא של חברות כנסת.

הכנסת החדשה נותרה מרובת מפלגות, 12 במספר, והרכבת ממשלה יציבה עודנה אתגר לא פשוט. ואולם לפחות מזווית ראייה אחת הכנסת החדשה רושמת לזכותה שיפור: ייצוג שיא של חברות כנסת – 21 במספר – 17.5% מכלל חברי הכנסת. מספר זה גדול פי שניים מייצוג הנשים בכנסת בשנות השמונים (ראו התרשים להלן). קדימה, המפלגה הגדולה ביותר בכנסת ה-18, שולחת לכנסת שבע נציגות, מטעם הליכוד וישראל ביתנו יכהנו חמש חברות כנסת, ובמפלגת העבודה נבחרו שלוש נציגות. חנין זועבי – נציגת בל"ד – היא האישה הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שנבחרה לכהן כחברת כנסת מטעמה של מפלגה ערבית כלשהי.

תרשים: מספר הנשים שנבחרו לכהן בכנסת, 2009-1949

בהשוואה למדינות אחרות ישראל ממוקמת באמצע במה שקשור לייצוג נשים בפרלמנט. אף על פי שבבחירות 2009 היא שיפרה את מקומה שיפור של ממש, היא עדיין נמצאת במקום ה-80 בלבד מבין 170 מדינות – הרחק ממדינות כשוודיה, הולנד, ארגנטינה וספרד, שבהן שיעור הנשים בפרלמנט עולה על שליש. לעומת זאת מצבה דומה למצבן של ארצות הברית, צרפת ובריטניה, שגם בהן ייצוג הנשים אינו עולה על חמישית מכלל חברי הפרלמנט.

ללוח המלא לחצו כאן