פרלמנט - גליון 33 גיליון 33

תמונת ברירת מחדל
תמונת ברירת מחדל

כמה צודק הצדק הבין-לאומי?

מעצרים וצווי מעצר בין-לאומיים כנגד מנהיגי מדינות הפכו בשנים האחרונות לכותרות תדירות בעיתונות העולמית. התפיסה העומדת ביסודו של תהליך זה אינה חדשה, ויש לה שורשים הגותיים והיסטוריים כבר במאה ה-14 אך המִפנה המושך את תשומת הלב הציבורית חל רק בעשור האחרון, ועיקרו הטלת אחריות משפטית אישית על מנהיגים פוליטיים לביצוע פשעים בין-לאומיים, המצדיקה לעתים התערבות בענייניה של מדינה ריבונית.

תמונת ברירת מחדל
פרלמנט

בחירת מנהיג המפלגה: האם הרחבת מעגל המצביעים פוגעת באיכות הליך הבחירה?

הבחירות לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה שנערכו בתחילת ספטמבר משכו אליהן תשומת לב רבה, בשל המאבק הצמוד ובשל האשמות הדדיות על זיופים והליכים לא-תקינים. בתוך סערת הרוחות נשמעו מדי פעם ביקורות כלפי השיטה שבה נבחר יו"ר מפלגת העבודה - בפריימריס מפלגתיים שבמסגרתם מוענקת זכות הבחירה לכל חבר מפלגה. יחד עם זאת, אין געגועים לימים שבהם המנהיג נקבע בידי "קליקה" של המנהיגות המצומצמת של המפלגה.

תמונת ברירת מחדל
פרלמנט

מינוי יושבי ראש לוועדות פרלמנטריות

עריקתו המתוקשרת של הסנאטור מוורמונט Jeffords James מן המחנה הרפובליקני במאי השנה גרמה להעברת השליטה בסנאט לידי הדמוקרטים לאחר שש שנים של רוב רפובליקני. בשיטה האמריקנית, פן אחד של שינוי זה הוא התחלופה הגורפת של כל יושבי הראש של ועדות הסנאט לטובת סנאטורים דמוקרטים. עובדה זו הסעירה את המחנה הרפובליקני משום שיש לה, בשל כוחן של הוועדות, השלכה ישירה על עתידן של הצעות החוק המזוהות עם המחנה הזה, וכן על המינויים מטעמו של הנשיא, בכלל זה מינויי השופטים הפדרליים.

תמונת ברירת מחדל
פרלמנט

הספרייה לדמוקרטיה: חופש הביטוי נגד רשויות המדינה

הגבלות על ביטויים ביקורתיים המכוונים כלפי רשויות המדינה, לשם הגנה על מעמדן, נראות כבר ממבט ראשון כנטע זר במשטר דמוקרטי. זכותו של כל אדם לגבש באופן עצמאי וללא הפרעה את עמדתו בנושאים שונים, ובמיוחד את דעתו על תפקודן של רשויות השלטון, היא אחד מרכיביה של התפיסה הדמוקרטית. 

תמונת ברירת מחדל
פרלמנט

מזרח-טימור - בחירות ראשונות במדינה הצעירה בעולם

בסוף אוגוסט נערכו במזרח-טימור בחירות דמוקרטיות היסטוריות לאסיפה מכוננת בת 88 מושבים, אשר תנסח חוקה למדינה הצעירה. הבחירות מהוות לגבי רבים פתח לתקווה שהטריטוריה למודת הקרבות תצא לדרך חדשה ושלווה בתור מדינה ריבונית.