מדד השלום

השליטה בשטחים תורמת לביטחון אבל פוגעת במעמדה הבינלאומי של ישראל

מדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב מצא, כי 50 שנה לאחר מלחמת ששת הימים, רוב הציבור הישראלי רואה את השליטה בשטחים כתורמת לביטחון אך גם ככזו הפוגעת במעמדה הבינלאומי של ישראל ובכלכלתה. רוב הציבור הישראלי גם חושב שירושלים מחולקת בפועל לשתי ערים וכי ביקור טראמפ בישראל היה מוצלח.

ביקור טראמפ: רוב הישראלים (60%) סבורים כי באופן כללי ביקורו של הנשיא טראמפ בישראל היה מוצלח. 63% מהישראלים סבורים שיש סיכוי קטן או קטן מאוד בלבד שהנשיא טראמפ יצליח להחזיר את הישראלים והפלסטינים לשולחן המשא ומתן בחודשים הקרובים ו-81% סבורים שיש סיכוי קטן או קטן מאוד שיושג בשנה-שנתיים הקרובות הסכם שלום תחת הממשל האמריקאי.

טראמפ והביטחון האזורי: 54% מהישראלים סבורים שביטחון ישראל הוא שיקול מרכזי במדיניות החוץ האמריקאית של טראמפ. בהקשר זה, רוב קטן (48%) סבורים שעסקת הנשק שחתם טראמפ עם הסעודים אינה מסכנת את ישראל (לעומת 36% שסבורים שהעסקה מסכנת את ישראל). עוד עולה, כי 49% מהישראלים סבורים שבעקבות העסקה, הנשיא טראמפ ילחץ על ישראל לתמוך ביוזמת השלום הסעודית כבסיס למשא ומתן עם הפלסטינים (מול 35% שסבורים שלא תהיה לכך השפעה).

יש כיבוש? רוב בציבור היהודי (62%), סבורים כי השליטה של ישראל בשטחים אינה צריכה להיות מוגדרת ככיבוש לעומת 91% מהערבים שסבורים שיש להגדירה כך. רוב היהודים (65%), סבורים כי מנהיגי ישראל לא היו צריכים להיכנס מיד אחרי מלחמת ששת הימים למשא ומתן עם מדינות ערב ולהציע בתמורה להסכם שלום את החזרת כלל השטחים שנכבשו במלחמה.

חלוקה וסיפוח: רוב קטן בציבור הישראלי (51% לעומת 39%) מתנגדים לאמירה, כי הגיע הזמן שישראל תספח רשמית את כל השטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים ושנמצאים בידיה (בקרב הציבור היהודי 45% מתנגדים לסיפוח ו-44% תומכים בסיפוח). כמו כן, קרוב לשני שליש מהישראלים (62%) מסכימים עם האמירה, כי ירושלים למעשה מחולקת לשתי ערים- המזרחית והמערבית ו-56% מהיהודים סבורים שההתנחלויות אינן מכשול בדרך להשגת הסכם עם הפלסטינים (בעוד ש-68% מהערבים סבורים הפוך). בהסתכלות לעבר, 55% מהיהודים סבורים כי מיד אחרי הניצחון במלחמת ששת הימים, היה צריך לספח באמצעות חקיקה את כל השטחים כפי שנעשה ביחס לירושלים ורמת הגולן ולהעמיד את העולם והפלסטינים בפני עובדה קיימת.

השלכות השליטה בשטחים: רוב בציבור היהודי (65%) סבורים, כי השליטה בשטחים תורמת לישראל בתחום הביטחוני והצבאי. לעומת זאת, בנושא מעמדה הבינלאומי של ישראל, 67% מהציבור היהודי סבורים שהשליטה בשטחים מזיקה ובתחום הכלכלי, רוב קטן (48% לעומת 43%) סבורים כי היא מזיקה. בנושא חוזק הדמוקרטיה הישראלית הציבורי היהודי חצוי (44% סבורים שהשליטה בשטחים מזיקה לחוזק הדמוקרטי של ישראל ו-44% סבורים שהיא לא מזיקה).

לאתר מדד השלום


הסקר נערך על ידי פרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ופרופ' אפרים יער מאוניברסיטת תל-אביב באמצעות מכון המחקר "מדגם" בתאריכים 28 עד 29 במאי 2017, בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית (ערבים ויהודים).