סקירה

מדד הלייקים - חזקו את המפלגה שלכם

לפי מדדים חדשים שפורסמו לאחרונה, עולה כי במקרים רבים עמוד הפייסבוק האישי של חברי הכנסת פעיל ומשפיע הרבה יותר מהעמוד הראשי של מפלגתם. במקרי קיצון נמצא כי רמת החשיפה, סימון הלייקים והשיתוף בעמודים הפרטיים של חברי המפלגה גדולה במאות אחוזים. כיצד נתונים אלה באים לידי ביטוי ביחס לגודל המפלגה, השקפותיה והאופי בו היא בנויה?

מדד חדש של המכון הישראלי לדמוקרטיה שערכו פרופ' גידי רהט ואביטל פרידמן, מצא כי הוויראליות של הפוסטים המפלגתיים נמוכה מהוויראליות של הפוסטים של חברי הכנסת בהבדלים משמעותיים. המדד מצא, כי פוסט ממוצע של חבר כנסת זוכה לפי 11 יותר מעורבות בממוצע יותר מהמפלגה. במפלגת ישראל ביתנו למשל, פוסט ממוצע של חבר כנסת מטעם המפלגה מקבל פי 87 יותר מעורבות מאשר פוסט ממוצע בעמוד המפלגה, וברשימה המשותפת פוסט ממוצע של חבר כנסת מטעם המפלגה מקבל פי 113 יותר מעורבות. המגמה נכונה לא רק בממוצע אלא גם שלוקחים את הנתונים החציונים, כך שלא מדובר בהשפעה של ח"כ בודד או שניים המעלים את הממוצע לכלל חברי הרשימה.

ח"כ איימן עודה, הוא מנהיג המפלגה הנמצא בפער הגבוה ביותר מהעמוד שלה. פוסט ממוצע של עודה, מביא לפי 343 יותר מעורבות מאשר פוסט ממוצע של הרשימה המשותפת. אחריו ברשימת מנהיגי המפלגות עומד ח"כ ליברמן עם פי 114 יותר מעורבות מאשר לעמוד של מפלגת ישראל ביתנו וראש הממשלה נתניהו נמצא במקום השלישי מבין מנהיגי המפלגות עם פי 70 יותר מעורבות מאשר בעמוד הליכוד.

בין המפלגות עצמן, מפלגת יש עתיד נמצאה כמפלגה הוויראלית ביותר, כשפוסט ממוצע שהיא מעלה מקבל בממוצע 590 אקטים של מעורבות, אחריה במדד נמצאת מרצ עם 587 אינטרקציות בממוצע ואחריהן המחנה הציוני עם 572. בתחתית הרשימה נמצאות ישראל ביתנו עם 16 אינטרקציות בלבד לפוסט והרשימה המשותפת עם 11 בלבד. יש לציין, כי מפלגת העבודה נמצאת גבוה יותר מכלל המלפגות במדד זה עם רמת מעורבות ממוצעת של 671 לפוסט בממוצע אך מתודולוגית, הוחלט להתחשב בעמוד עם מספר העוקבים הגבוה ביותר ולכן נבחן עמוד המחנה הציוני (בדומה למה שנעשה עם עמוד הבית היהודי והרשימה המשותפת).

מבחינת כמות הפוסטים שפורסמו במהלך תקופת המחקר, נמצאת הליכוד בראש הרשימה עם 474 פוסטים שפורסמו ואחריה המחנה הציוני עם 125, מרצ עם 116 ויש עתיד עם 95. בתחתית נמצאות הבית היהודי עם 5 פוסטים בלבד וישראל ביתנו עם 51 פוסטים שפורסמו. המפלגה שלה מספר העוקבים הגדול ביותר לעמוד היא מרצ בעוד שלישראל ביתנו שנמצאת בתחתית, 5,200 עוקבים בממוצע בלבד.