מאמר דעה

הכפלת עמוד הצינור - תקדים מסוכן לכולנו

| מאת:

הפשרה אליה הגיע הסכסוך המתוקשר בין העיתונאי גיא לרר לבין ערוץ 10, בנוגע לשאלת הבעלות על עמוד הפייסבוק של תוכנית הטלוויזיה "הצינור", מציבה את קהל משתמשי הפייסבוק בפני בעיה: הצדדים יפנו לפייסבוק ויבקשו לשכפל את העמוד, וכך גם לרר וגם ערוץ 10 יוכלו לקבל גישה לקהל העמוד. אם פייסבוק תחליט עבור המשתמשים שהם יעקבו אחר עמוד מסוים (מה שיקרה אם "יוכפל" העמוד של הצינור), מידע אישי יגיע לצדדים שלישיים שהמשתמשים לא בהכרח מודעים להם ובוודאי שלא נתנו את הסכמתם לכך

הסכסוך המתוקשר בין העיתונאי גיא לרר לבין ערוץ 10, בנוגע לשאלת הבעלות על עמוד הפייסבוק של תוכנית הטלוויזיה "הצינור", הוביל לפשרה מעניינת: שני הצדדים הסכימו לבקש מחברת פייסבוק שהעמוד ישוכפל ויהפוך לשני עמודים זהים ושני הצדדים יקבלו גישה ללמעלה ממיליון העוקבים של העמוד הנוכחי.

זוהי פשרה שפוגעת באינטרס הציבורי. ההחלטה בנוגע לסוג הדפים אחריהם עוקבים בפייסבוק ולכמותם חייבת להישאר קודם כל בידי המשתמשים ולא בידי פייסבוק עצמה. זאת משום שכאשר משתמש מחליט לעקוב אחר עמוד, המידע האישי שלו מתגלה בפני מנהלי העמוד ולעתים גם בפני משתמשים אחרים. אם פייסבוק תחליט עבור המשתמשים שהם יעקבו אחר עמוד מסוים (מה שיקרה אם "יוכפל" העמוד של הצינור), מידע אישי יגיע לצדדים שלישיים שהמשתמשים לא בהכרח מודעים להם ובוודאי שלא נתנו את הסכמתם לכך.

לא בכדי, באופן דומה במקרים קודמים שבהם פייסבוק שילבה שירותים ומוצרים חדשים מטעמה היא גם ביקשה לשנות את ההגדרות הקשורות בהעברת מידע אישי ואפשרה לו להגיע לידיים פרטיות ומסחריות. במקרים אלו הוגשו תלונות נגדה לרשויות הגנת מידע וגם תביעות משפטיות על פגיעה בפרטיות. התלונות והתביעות הללו, לפחות בהקשר האמריקני, חייבו את פייסבוק לחדד את מדיניות הפרטיות שלה הן מבחינה משפטית, מבחינת כללי הקהילה והן מבחינת ממשקי המשתמש המאפשרים היום למשתמשים לשלוט בהגדרות הפרטיות שלהם בצורה טובה ונוחה יותר.

מה שפשרת "הצינור" מבקשת לעשות אולי יקדם את האינטרסים הפרטיים-מסחריים של שני הצדדים לסכסוך, אבל במקביל – יגרום לפייסבוק לפגוע באינטרסים של המשתמשים ויחייב אותם לעקוב אחר דף שלא בהכרח רצו בו. אפשר לחשוב על מקרים שבהם נכון יהיה לחייב משתמשים לעקוב אחר עמוד או תוכן מסוימים. למשל, אחר עמודי הממשל והמדיניות של פייסבוק עצמה, שבהם מיידעת החברה את המשתמשים בנוגע לשינויי בכללי הקהילה ולעדכונים במדיניות הפרטיות שלה. העובדה כי מתוך כ-2 מיליארד המשתמשים בפייסבוק, מספר העוקבים אחר העמודים הללו נספר במיליונים בודדים, דורשת אולי תיקון.

אך זהו אינו המצב בסיפור של "הצינור". כאן מדובר בשני צדדים לסכסוך עבודה שהתפתח לסכסוך על זכויות יוצרים, כאשר פייסבוק עצמה מהווה אך ורק פלטפורמה ולא צד לעניין. בסכסוך הזה הצדדים יכולים לפנות לגישור, לבוררות, או לבית המשפט כדי שיכריעו בסוגיה. ללא ספק, כל הכרעה שתתקבל תייצר תקדים בעולם זכויות היוצרים ותילמד הן על ידי מנהלי דפים שונים והן על ידי שולחיהם או מי שנהנים מן הדפים האלה. אבל, אין ספק שכל הכרעה צריכה לעבור בחזרה למשתמשים דרך עמוד "הצינור" לצורך קבלת החלטה האם המשתמשים רוצים להמשיך לעקוב אחריו בהתאם להכרעה או לבטל את המעקב ולעבור לעמוד "הצינור המתחרה".

פשרה שתאפשר לפייסבוק או לצדדים לשנות את הגדרות ברירת המחדל עבור המשתמשים כך שמידע אישי שלהם יגיע ליותר מנהלי עמודים - היא פשרה רעה למשתמשים ולזכויותיהם. מצופה מערוץ 10 ומגיא לרר שטיפלו לאורך השנים בלא מעט נפגעי תופעות רשת ופרטיות שישימו את האינטרס של הגולשים בראש מעיניהם. עם כל הצער על הסכסוך הזה, נדרשת כאן הכרעה אשר תלווה ביידוע של המשתמשים לגבי שינוי מאפייני הניהול של הדף וכותרתו, ובתוספת לינק לדף "הצינור המתחרה". רק כך יוכלו משתמשים להכריע אחר מי הם רוצים לעקוב ולשנות במודע את העדפותיהם בהתאם. 

פורסם לראשונה במאקו