מדד השלום

2 מכל 3 ישראלים: לגרש את מבקשי המקלט

| מאת:

תוצאות מדד השלום החודשי של אוניברסיטת תל אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה: 2 מכל 3 ישראלים: לגרש את מבקשי המקלט מסודן ואריתריאה למדינה שלישית באפריקה

מדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב, המפורסם היום (ד'), מוצא כי 2 מכל 3 ישראלים מסכימים שיש לגרש את מבקשי המקלט מסודן ואריתריאה למדינה שלישית באפריקה. מנגד, כמחצית מהציבור מתנגד לגרירת הרגליים של המדינה בבדיקת בקשות המקלט ותומך בהשארת הפליטים שבקשתם נמצאת מוצדקת.

להלן עיקרי הממצאים:

החזרת מבקשי המקלט- שני שליש (66%) מכלל הנסקרים, מסכימים עם החלטת הממשלה לגרש את מבקשי המקלט למדינות באפריקה איתן הגיעה ישראל להסכם. בחלוקה לפי עמדות פוליטיות, נמצא שרוב בימין (78%) תומכים בכך, בעוד שבמרכז (35%) ובשמאל (25%) רק מיעוט תומכים בכך. 55% מהישראלים ו-60% מהיהודים, סבורים גם שלמרות ההיסטוריה של העם היהודי שסבל לאורך ההיסטוריה מרדיפות ואלימות במדינות שונות, לא צריך לגלות נדיבות יתר ולאפשר למבקשי המקלט להישאר בארץ. עם זאת, 50% מהישראלים מסכימים שרשויות המדינה צריכות לבדוק בהקדם את כל הבקשות של אזרחי סודן ואריתראה להישאר בארץ ולאפשר למי שבקשתו נמצאה כמוצדקת להישאר בארץ לעומת 43% שמתנגדים לעמדה זו.

הקרב על השבת- על רקע השיח בחודש האחרון סביב פתיחת מרכולים ומקומות בילוי בשבת, נמצא כי הציבור הישראלי והיהודי בפרט, תומכים בפתיחת מרכולים בשבת (66% בכלל הציבור). הציבור הישראלי תומך גם בפתיחה בשבת של בתי קפה (69.5%), בתי קולנוע (69%), מרפאות פרטיות (66%) וסופרמרקטים (62%) וחצוי בנושא פתיחת מוסכים בשבת (48% תומכים ו-46% מתנגדים). למעלה משני שליש מהישראלים תומכים גם בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. על רקע זה, מעניין כי 52% מהישראלים מעדיפים שתוקם בישראל ממשלה ללא חרדים ורק 25% ציינו כי הם תומכים בממשלה עם המפלגות החרדיות.

גיוס נשים וחרדים- רוב הציבור הישראלי (55%), תומכים בעמדתו של שר הביטחון ליברמן שתקף את הרבנים שיצאו נגד גיוס נשים וכן בגינויו של שר הביטחון לקריאה של רב העיר צפת לרמטכ"ל להתפטר על רקע זה (50.5% תמכו בעמדה זו לעומת 27.5% שהתנגדו לה). 70% מהנסקרים היהודים, סבורים שהטענה שלימוד תורה של הצעירים החרדים מגן על ישראל לא פחות משירות בצבא אינה נכונה.

ביקור פנס ומעמדה הבינלאומי של ישראל- רוב הישראלים (53.5%), סבורים שישנם סיכויים גבוהים ששגרירות ארצות הברית בישראל תעבור לירושלים עד סוף 2019 בהתאם לאמירתו של סגן נשיא ארה"ב בנאומו בכנסת. שני שליש מהציבור (65.5%) סבורים גם, כי מדובר באינטרס חשוב של ישראל. הציבור הישראלי חצוי בשאלה האם בזכות מאמציו של ראש הממשלה נתניהו השתפר מעמדה הבינלאומי של ישראל בתקופה האחרונה (46% מסכימים עם עמדה זו ו-46% לא מסכימים איתה).

הסקר נערך על ידי פרופ' אפרים יער מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה בין התאריכים 30 ל-31 בינואר 2018 בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם ארצי מייצג. 

למדד המלא