סקירה

נשים בכנסת - מתקרבים ל-OECD

סקירה מיוחדת ליום האישה הבינלאומי: מספר חברות הכנסת עולה ומתקרב לממוצע ה-OECD, אך הייצוג ברשויות המקומיות ובממשלה נותר נמוך

לרגל יום האישה הבינלאומי, סקירה מיוחדת שערכו ד"ר עופר קניג ואביטל פרידמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה בנוגע לייצוג הפוליטי של נשים בכנסת, מצביעה על עליה בשיעור חברות הכנסת, שהביאה את ישראל לרמת ייצוג קרובה למדינות ה-OECD. עם זאת, מבין 50 ראשות הערים הגדולות בישראל, רק אחת היא אישה, ורק 17.5% מחברות המועצה באותן ערים הן נשים. מצב זה עשוי להשתפר בבחירות המקומיות שייערכו באוקטובר, בהן יופעל לראשונה תמריץ כלכלי וינתנו 15% נוספים בתקציב מימון הבחירות לרשימות שלפחות שליש מחברי המועצה שלהן הוא נשים. גם רמת הייצוג בממשלה בישראל אינה משביעת רצון יחסית לדמוקרטיות אחרות, שבחלקן הונהגו לאחרונה ממשלות מאוזנות מגדרית (ייצוג של 50% לנשים).

מחקרים שנערכו במכון הישראלי לדמוקרטיה, העידו על השוני בפעילות בין גברים לנשים, דבר המעיד על החשיבות בייצוג מגדרי הולם בכל שדרת השלטון. למשל, נמצא שבכנסת הנוכחית, חברת כנסת העבירה בממוצע 37% הצעות חוק יותר בהשוואה לחבר כנסת, ולגבי הכנסות ה-17 וה-18, נמצא שהנושאים שבהן יוזמות חברות הכנסת דיונים ומחוקקות, מגוונים יותר מאלו שבהם עוסקים גברים.

מספר חברות הכנסת

ייצוג חברות הכנסת בישראל לעומת ה-oecd:

ההרכב המגדרי של ממשלות (באחוזים):

ייצוג נשים בשלטון המקומי (50 הערים הגדולות):

  • מרים פיירברג היא ראשת העיר היחידה ב-50 הערים הגדולות.
  • במועצת עיריית גבעתיים יש את הייצוג הנשי הגדול ביותר: 8 מתוך 17 חברי מועצת העיר (47%), אחריה נמצאות: רעננה (42%), כרמיאל (41%), ובבאר שבע, קרית אונו ורמת השרון שליש מחברי המועצה הן נשים.

ריכוז התפקידים הפוליטיים בישראל לפי מגדר: