הודעה לעיתונות

אות הפרלמנטר לשנת 2018

אות הפרלמנטר המצטיין של המכון הישראלי לדמוקרטיה הוענק לחברי הכנסת שמולי ומרגי. יו"ר הכנסת: "מובילים מהלך שירחיב את כלי העבודה של חברי הכנסת"

צילום: נועם מושקוביץ

אות הפרלמנטר המצטיין של המכון הישראלי לדמוקרטיה הוענק היום (ג'( לחברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) ויעקב מרגי (ש"ס), על ידי נשיא המכון, יוחנן פלסנר ויו"ר ועדת האות, השופט (בדימוס) תיאודור אור.

יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין, אמר בטקס הענקת הפרס, כי: "תודה למכון הישראלי לדמוקרטיה ולפרויקט החשוב הזה. אני שמח שהאות מוענק לשני חברי כנסת נמרצים ומועילים, שלא מעט מפריד ביניהם, אבל הם מוכיחים שבכנסת ישראל לא חייבים לצעוק ולעשות פרובוקציות כדי להביא הישגים עבור מדינת ישראל. אנחנו מובילים מהלך שירחיב את כלי העבודה של חברי הכנסת, וביניהם שעת השאלות שהוספנו, ייסדנו לאחרונה יום שבו מוצגות תוכניות העבודה של הממשלה בכנסת, ובנינו את יחידת כת"ף שמסייעת לחברי הכנסת בעבודת הפיקוח.

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה ציין, כי המשותף לחברי הכנסת שמולי ומרגי, כמו גם לחברי כנסת רבים נוספים, הוא שטובת הציבור עומדת לנגד עיניהם, הם משמשים פה ואוזן עבור אוכלוסיות מוחלשות, ותורמים לשמירה על כבודו ויוקרתו של בית הנבחרים הישראלי.

פלסנר התייחס גם לחוק הלאום שנידון היום בכנסת, וציין כי מנוסח החוק הנוכחי, עולה כי ישנו רצון לשנות באופן מהותי את אופייה החוקתי והערכי של המדינה. אחרת, לא ניתן להבין מדוע הושמט הביטוי "מדינה יהודית ודמוקרטית ברוח עקרונות הכרזת העצמאות" מהפסקה הפותחת של החוק. פלסנר קרא לחברי הכנסת לשקול מחדש את קידום החוק בנוסח הזה ולהחליפו בנוסח מאוזן שיבטא הסכמה רחבה וישקף מכנה משותף רחב וממלכתי בציבור הישראלי".

ח"כ איציק שמולי, מפלגת העבודה והמחנה הציוני: "אני רואה באות לא רק תעודת הכשר על העבר אלא צו מחייב לעתיד. אני חושב כל יום בדרך לכנסת על אלו שאין להם פה ואין להם קול, ואין להם כוח לזעוק כאן במוקד קבלת ההחלטות. בשם ניצולי שואה, בשם חיילים בודדים, בשם בעלי החיים. זוהי אחריותה של הכנסת לספק להם הגנה. אני מאמין בישראל שבה המגוון האנושי הוא מרתק ומאיים, ושההגדרה שלי לא מבטלת את האחר ושבה אי ההסכמה לא יכולה להביא להכפשות ועלבונות".

ח"כ יעקב מרגי, ש"ס: "מעודדת אותי המחשבה כי למרות שבחרתי באופן עקבי לא להיגרר לפרובוקציות ולהצהרות חסרות משמעות, מגיעה ההערכה מגוף כמו המכון הישראלי לדמוקרטיה. יש כנסת בירושלים ואין לנו כנסת אחרת, גם כשאנחנו מבקרים אותה וכועסים עליה. צריך לדעת להגיד תודה גם למדינת ישראל שנותנת הזדמנות גם לילד סנדביץ עם 11 אחרים מבאר שבע".

להלן עיקרי נימוקי ועדת האות בראשות השופט (בדימוס) תיאודור אור וחבר השופטים: פרופ' מנחם בן ששון, ד"ר לאה נס, פרופ' גבריאלה שלו והשרים לשעבר גאלב מג'אדלה ואופיר פז פינס:

ח"כ איציק שמולי, מביא לידי ביטוי בפעילותו הפרלמנטרית את החיבור הראוי בין פיקוח הדוק על עבודת הממשלה באמצעות נוכחות פעילה בוועדות, שאילת שאילתות והגשת הצעות לסדר היום, ובין חקיקת חוקים לטובת הציבור. במסגרת עבודתו בכנסת עוסק שמולי בנושא החברתי ונאבק בין השאר לשילוב אנשים עם מוגבלות בתעסוקה במגזר הציבורי ולהרחבת התמיכה סוציאלית בילדים חולי סרטן, בנכים, בניצולי שואה ובקשישים.

ח"כ יעקב מרגי, משמש כיו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט המבצעת עבודת פיקוח צמודה, נחושה ורצופה על הרשות המבצעת במגוון נושאים, ובהם תשלומי הורים לבתי הספר, אפליית תלמידים יוצאי אתיופיה והרפורמה לילדי החינוך המיוחד. ח"כ מרגי, מיטיב להשתמש במגוון הכלים העומדים לרשותו בכדי לקדם מגוון נושאים חברתיים חשובים, ובראשם נושאי החינוך.