מאמר דעה

ניפגש בסיבוב? אפשר לשנות את שיטת הבחירות בשלטון המקומי

| מאת:

שיטת הבחירות הישירה הנהוגה ברשויות המקומיות לראשות העיר המחייבת רוב של למעלה מ-40% מביאה לבזבוז משאבים ולסחר-מכר פוליטי. שיטה מדורגת שבה כל מצביע יוכל לדרג גם את המועמד השני והשלישי המועדפים עליו, יכולה לפתור את הבעיה.

Flash 90

לפי שיטת הבחירות הנהוגה כיום בבחירות לראשות הערים והרשויות בישראל, נבחר לראשות העיר המועמד בעל מספר הקולות הרב ביותר ובלבד שזכה ביותר מארבעים אחוז מהקולות הכשרים. במידה ואף מועמד לא זוכה בארבעים אחוז מהקולות הכשרים, מתקיים סיבוב בחירות שני שבועיים אחר כך.
ניתן היה לחסוך די בקלות עריכה של סיבוב שני – על עלותו הכלכלית, השפעתו על הסחר-מכר הפוליטי והטרחת המצביעים להגיע לקלפי בפעם השנייה -- על ידי שינוי לא דרמטי של שיטת הבחירות לשיטה המכונה "שיטת העדפה".

שיטה זו תביא לשינוי באופן ההצבעה וספירת הקולות: המצביע לא יבחר במועמד אחד אלא ידרג את המועמדים לראש הרשות לפי סדר העדפתו: את המועמד הטוב ביותר בעיניו ידרג ראשון, את הבא אחריו שני וכן הלאה (ניתן להגביל את הדרוג ו/או לא לחייב בוחרים להצביע לכל המתמודדים). לגבי ספירת הקולות, ניתן לקבוע הליכים שונים. ניתן למשל, לקבוע שההעדפות נחשפות ״מלמעלה למטה.״ ראשית, סופרים את ההעדפות הראשונות של המצביעים ואם יש מועמד שזכה ברוב מוחלט של העדפות ראשונות הוא מוכרז כנבחר. אם אין מועמד כזה, חושפים את ההעדפות השניות של מי שהצביעו למועמד בעל מספר ההעדפות הראשונות הנמוך ביותר ומחלקים אותם בין המתמודדים. חוזרים על פעולה זו עד שנמצא מועמד בעל רוב מוחלט. ניתן גם לספור את הקולות בדרך שונה, על ידי הענקת ניקוד לכל מיקום (כנהוג בבחירות המקדימות לרשימת המועמדים לכנסת בבית היהודי).

בכל מקרה, שינוי השיטה ומעבר לדירוג יחסוך את הצורך בעריכת סיבוב שני שכולל קמפיין נוסף, גרירה של המצביעים לקלפי, הוספת תקציבים וחבירות פוליטיות שהיו צריכות להתקיים ממילא. מעבר לכך, השיטה גם מאפשרת לבוחרים להביע באופן מפורט יותר את רצונותיהם והעדפותיהם. מבחינת הוגנות השיטה, לא ניתן לטעון כי היא פחות או יותר הוגנת מהשיטה הקיימת: הוכח כבר כי אין בנמצא שיטת בחירות מושלמת, כזו שמצרפת העדפות של בוחרים באופן מושלם.

לא מדובר ברעיון חדשני. למעשה שיטות דירוג אומצו כבר לפני זמן רב באוסטרליה, אירלנד ומלטה ברמה הלאומית. עוד השפעה חיובית שתהיה לאימוץ השיטה המדורגת היא בשינויים שיתרחשו באסטרטגיות של המועמדים. כך למשל יכול להיווצר מצב שבו ״שניים רבים והשלישי מנצח,״ מצב שבשיטה הנוכחית לא מתרחש כי המועמד בעל מספר הקולות השלישי בגודלו לא עולה לסיבוב השני גם אם היה מנצח את כל אחד מהמועמדים בפער ניכר בתחרות זוגית. גם עצם הידיעה שיכול להיווצר מצב שכזה עשויה להשפיע לטובה על אופי המירוץ כי מועמדים עשויים לרכך את בקורתם על מתחריהם בתקווה לקבל מאוהדיהם העדפות שניות.

את שיטת הבחירות לרשויות המקומיות שייערכו באוקטובר, כבר לא נשנה. אבל אם נתחיל לחשוב עכשיו מחוץ לקופסא, יכול להיות שבבחירות הבאות כבר נמנע מסיבוב שני. ומי יודע, אולי בשנת 2023 נצביע כבר על מסך מחשב (ואולי על מסך הטלפון הנייד?) והספירה תהיה קלה ומהירה בלחיצת כפתור.

פורסם לראשונה בגלובס.