סדרת "מחקר בדקה"

הכשרות מקצועיות - לאן?

| מאת:

בהיעדר גוף אחד שמרכז את תחום ההכשרות המקצועיות, מערך ההכשרות סובל מחוסר אפקטיביות שפוגעת באוכלוסיות החלשות. ככל שנשכיל להפוך את מערך ההכשרות המקצועיות ליעיל, אטרקטיבי ורלוונטי יותר לצורכי המעסיקים, הדבר יתרום לתעשייה ולכלכלה הישראלית.

בשנותיה הראשונות של המדינה הוקם כאן מערך הכשרות מקצועי יעיל ומוצלח, שהיה אחד המנועים שדחפו את התעשייה והכלכלה שלנו קדימה.
אבל בעשורים האחרונים מצב ההכשרות המקצועיות הלך והדרדר: התקציב מצטמק ואין תכנית פעולה סדורה.
בהיעדר גוף אחד שמרכז את התחום, אנחנו עדים לערבוביה של קבלני הכשרות פרטיים, מנגנונים ציבוריים שאינם מתואמים, ובנוסף – אין מעקב אחרי ביצועים ומדדי הצלחה של תכניות ההכשרה.
בשורה התחתונה – חסרה כאן יד מכוונת.

ההכשרה המקצועית הפסיקה להיות מנגנון שמשרת את צורכי המשק והתעשיה - וזה פוגע מאוד בפריון ובשכר- בעיקר בקרב האוכלוסיות החלשות– וכפועל יוצא, בכלכלה הישראלית ובאיכות החיים של כולנו.

אז איך בכל זאת ניתן לשפר את מערך ההכשרות בישראל?

אנחנו חייבים לערב את המעסיקים כבר בשלב ההכשרה; יש לרכז את כל סמכויות מערך ההכשרות תחת משרד ממשלתי אחד- משרד העבודה; וחייבים ליצור מנגנון לאיסוף נתונים אודות תלמידי ההכשרות ובוגריהן, שיעקוב אחר תהליכי ההשמה ועמידה ביעדים, ובהתאם גם ייצר תמריצים לתקצוב ממשלתי.
ככל שנשכיל להפוך את מערך ההכשרות המקצועיות, ליעיל, אטרקטיבי ורלוונטי יותר לצרכי המעסיקים - כך התעשייה והכלכלה הישראלית תשגשגנה – וכולנו נרוויח.