מאמר דעה

אזהרת מסע בזמן

| מאת:

אולי קשה לנו היום לעשות את הקשר בין תמונת הסלפי האקראית שאנו מצלמים במכשירים הניידים שלנו, לסיסמה לחשבון הבנק העתידית שלנו, אך לא רחוק היום בו זו אכן תהיה הדרך לבצע פעולות כאלה. לכן, עלינו לחשוב פעמיים לפני שאנחנו משתפים מידע אישי עם אפליקציות מזדמנות

Shutterstock

בשבועות האחרונים אלפי אנשים מסרו, מרצונם החופשי ואף בהתלהבות, גישה עתידית לחשבון הבנק שלהם לקבוצת אנשים זרים המתגוררים ברוסיה. נשמע מופרך? אז זהו, שלא ממש.

לאחרונה חזרה לחיינו האפליקציה FaceApp, בעלת הטכנולוגיה המתקדמת לזיהוי פנים, הפעם עם פיצ'ר חדש המאפשר לראות כיצד נראה כשנזדקן. הרשתות החברתיות ואתרי החדשות התמלאו בתמונות מפורסמים וחברים שבחנו כיצד ייראו בעוד אי אלו שנים ושיתפו את כולנו בתוצאות המפתיעות.

כרגיל, כמו בכל אפליקציה אחרת, בהתלהבות הרגעית גובר יצר הסקרנות ונראה שאיש לא עצר לרגע לפני הורדת האפליקציה והעלאת תמונת הסלפי שלו כדי לחשוב מה עשויות להיות ההשלכות של השימוש בה או עד כמה היא חודרנית. הרי אם היו מבקשים מפורשות את הסיסמה לחשבון הבנק שלהם סביר שכולם היו מסרבים נחרצות והאפליקציה לא הייתה מתפשטת כמו אש בשדה קוצים. אבל האם תמונת תווי פנים היא באמת כל כך שונה?

טכנולוגיה לזיהוי פנים מתפתחת במרץ בשנים האחרונות. המדובר בטכנולוגיה המבוססת על בינה מלאכותית אשר מעבדת כמויות גדולות של תמונות תווי פנים על מנת להשתכלל ולהגיע לרמת דיוק גבוהה. המטרה היא ליצור מדד אמיתי, בטוח ומדויק לזיהויו של אדם מסוים מבין מיליוני אחרים. כך, תמונת תווי הפנים של אדם מהווה נתון ביומטרי שיאפשר בעתיד זיהוי חד ערכי של אותו אדם. טכנולוגיות זיהוי פנים ישמשו רשויות אכיפת חוק לזיהוי מעורבים בזירת פשע, ותמונת תווי הפנים תהווה כלי באמצעותו ניתן יהיה לגשת בנוחות ובאופן בטיחותי למידע רגיש ברשת האינטרנט. למשל, בעתיד במקום למלא שם משתמש וסיסמה על מנת להיכנס לתיק הרפואי באתר קופת החולים או לחשבון הבנק אפשר יהיה במקום פשוט לצלם סלפי ולשלוח כסיסמת הגישה.

נחזור ל-FaceApp. תנאי השימוש ומדיניות הפרטיות שלה לא עומדים בדרישות הסטנדרט האירופי (ה-GDPR), ואף מאפשרים לחברה שמפעילה את האפליקציה לעשות שימוש רחב ובלתי מוגבל בתמונות המועלות. אבל, כך גם הרבה מאד אפליקציות אחרות בבעלות רוסית, סינית או אמריקאית. העניין פה הוא לאו דווקא האפליקציה המסוימת שעכשיו נהנית מחמש עשרה דקות התהילה שלה. הנושא הבעייתי שצריך להטריד את כולנו הוא המהירות בה רובנו מוותרים על מידע אישי רגיש שלנו, מבלי להקדיש לכך אפילו מעט תשומת לב.

בעוד מספר שנים תיהפך תמונת תווי הפנים לאמצעי זיהוי מקובל והשימוש בטכנולוגיות לזיהוי פנים ילך ויגבר. לכן, לנטייה הרשלנית של רובנו לאפשר לאפליקציות שונות לעשות שימוש במידע ביומטרי שלנו, כדוגמת תווי הפנים, ככל העולה על רוחה, עלולות להיות השלכות הרסניות. מאגר המידע ובו הנתונים הביומטריים עלול להגיע לידיים הלא נכונות, ולשמש לפריצה לחשבון הבנק שלנו, להתחזות ולגניבת זהות. הנתונים אף עלולים להימכר לחברות אשר עשויות לעשות בהן שימוש שלא היינו מעוניינים בו. התוצאה תהיה תחושת אובדן שליטה על הנכסים הכלכליים שלנו, על המראה החיצוני שלנו ובסופו של דבר - על עצמנו.

ניתן למנוע זאת. התחזית האפוקליפטית הזו לא חייבת להתגשם. לשם כך עלינו להפסיק לשתף בשמחה מידע אישי רגיש שלנו עם כל אפליקציה מזדמנת שיש מבלי לחשוב על ההשלכות שיש לשיתוף שכזה. עלינו לצאת מהאדישות ולהתחיל לדרוש מה שמגיע לנו: שמירה על הפרטיות שלנו. רק כך נוכל להמשיך ולחיות בעולם המתפתח מבלי לאבד את עצמנו.