מאמר דעה

שקיפות היא לא רק סיסמה

| מאת:

כדי שהשקיפות לא תהיה רק סיסמה חלולה וריקה מתוכן, היא צריכה לכלול גם פרסום מידע מורכב, לא תמיד מחמיא - כזה שיסייע לציבור להעריך את תפקוד נבחריו

הכנסת | Shutterstock

הכנסת | Shutterstock

"שקיפות איננה סיסמה. שקיפות היא מחויבות עמוקה של הממשלה לאזרחיה". את הדברים האלה אמר לאחרונה לא אחר משר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בראיון טלוויזיוני שהעניק עם השקת המאגר הממשלתי החדש, שחושף נתונים על רכבים. המאגר מנגיש באופן ידידותי פרטים רבים על רכבים, כך שכשאנו באים לרכוש רכב מיד שנייה נוכל בקלות להיכנס למאגר ולבדוק נתונים על הרכב אותו אנו חושבים לרכוש. יותר מידע יאפשר לקבל החלטה מושכלת יותר באשר לרכב בו אנו מתעניינים. הוא יפחית אפשרות לרמאויות ויבטיח, בסופו של יום, קנייה יותר מוצלחת עבור ציבור הצרכנים. יש להניח שזה הרציונל שעמד בבסיס המשרד שפעל, קידם והביא לפרסום מאגר הנתונים החדש.

כל הכבוד לשר התחבורה סמוטריץ'. כשמגיע, מגיע. קרוב לוודאי שהמאגר המדובר אכן יטיב עם תושבי המדינה. אבל אם כבר מדברים על שקיפות, ואם השר בעצמו הכריז ששקיפות אינה סיסמה בלבד, ישנם כמה דברים נוספים שניתן לעשות בכדי ליישם, הלכה למעשה, את אותה "מחויבות עמוקה של הממשלה לאזרחיה".

השלב הראשון הוא ההבנה שפרסום מידע יזום של מאגרי מידע הוא חשוב, אבל הוא לכשעצמו לא מממש באופן בלעדי את עקרון השקיפות. כדי ששקיפות לא תהיה סיסמה, היא צריכה לכלול בתוכה גם פרסום של מידע מורכב, מידע לא תמיד מחמיא - כל מידע. לציבור זכות לדעת על דוחות בקרה ואיכות שעורך המשרד. לדעת על התקשרויות המשרד עם גופים חיצוניים ועל תפקידו כרגולטור. נרצה מידע שקשור להתנהלות התקינה של המשרד עצמו - החל מתלונות על הטרדות מיניות ועד לייצוג הולם של מגזרים שונים ועלויות של פרסומי המשרד.

זו רק התחלת הרשימה. כמובן ששקיפות כוללת מידע על תפקוד השר בתפקידו כנבחר ציבור. לא נצטרך לדעת את מועד טיפולי השיניים של השר, אבל כן כמה פעמים הוא טס לחו"ל במסגרת תפקידו, לאיזו סיבה ובמימון של מי, כמו גם מי התלווה אליו בנסיעתו. הציבור גם מבקש לשאול ולראות את הסכם ניגוד העניינים של השר, ובאותה הזדמנות את הצהרת ההון שלו. את כל זאת ועוד הוא מבקש באופן יזום. שקיפות היא הרי לא רק סיסמה.

כל הכבוד לשר התחבורה שמקדם פרסום מידע יזום. יתרה מכך, כל הכבוד לשר שמודיע באופן ברור וגלוי על מחויבותו לשקיפות. כידוע, המינוי של שר התחבורה הוא כיום מינוי זמני בממשלת מעבר. נותר לקוות שאת אותה מחויבות לשקיפות, במובן העמוק של המילה, ייקח השר איתו לכל תפקיד שימלא בעתיד.

ועוד המלצה אחרונה - ישנם גופים וארגונים רבים שמקדמים שקיפות בשלל דרכים. שב איתם, כבוד השר. לא דרך הטוויטר. שב ותקשיב להם ותלמד מהם מה נדרש בכדי ששקיפות, בכל משרד ובכל תפקיד ציבורי, תהיה יותר מעוד מילה שחוקה שאין מאחוריה דבר. אולי תגלה, שעצם הדיאלוג הזה חשוב לא פחות.

פורסם לראשונה בדה מרקר.