מאמר דעה

להציל את ערוץ 13

| מאת:

על רקע המשבר ברשת 13, חשוב להבין- חברת חדשות מושקעת ועצמאית היא מוצר ציבורי חיוני בחברה דמוקרטית. זה היה נכון לפני שני עשורים, וזה ודאי תקף כיום, בעידן שבו קשה להבחין בין חדשות ותעמולה ובין אמת לשקר

Shtterstock

במניין הנפגעים הכלכליים של סערת הקורונה, ניתן למנות את ערוץ הטלוויזיה רשת 13. הערוץ מצוי במשבר כלכלי עמוק, וכלל לא ברור אם הוא יצלח אותו ובאיזה אופן. לפתרון המשבר נדרשת מעורבות מיידית של הממשלה, משום שמה שעומד על הפרק, מעבר לפרנסה של מאות עובדים בתקופה של שפל כלכלי עמוק, הם אינטרסים ציבוריים חיוניים הקשורים בליבת אופייה של מדינה דמוקרטית המקיימת שוק תקשורת תחרותי ואיכותי.

באחריותם של שרי התקשורת והאוצר לדאוג למימושם של שני יעדים לאומיים: האחד, הבטחת קיומן של שתי חברות חדשות עצמאיות, מושקעות ואיכותיות, במסגרת הערוצים המסחריים. השני, שימור היקף המחויבות הכספית להפקות מקור, תוך שינוי הרגולציה כך שמספר רב יותר של שחקנים, כולל שחקנים דיגיטליים חדשים (נטפליקס ויוטיוב, למשל) ישתתפו בנטל המימון.

הסדרי החקיקה בישראל עוצבו לפני כשני עשורים, בעידן שלפני פייסבוק, נטפליקס ויוטיוב. הסדרים אלה הטילו מחויבויות כלכליות ופרוגרמטיות נרחבות על ערוצי הברודקאסט (קשת, רשת וטלעד ז"ל) בתמורה לקבלת הזיכיון (ומאוחר יותר הרישיון) לשדר. למרות שהמציאות השתנתה ללא היכר - החל מאופן צריכת המדיה דרך כניסת שחקני ענק - חקיקת התקשורת נותרה קפואה כמו שכבת סלע קדומה שחושפת נקודת זמן גיאולוגית בעבר.

למרות השינויים הטקטוניים שחלו בתחום המדיה, החדשות והטלוויזיה, חשיבותם של שני האינטרסים הציבוריים העיקריים שצריך לבצר ולהבטיח הולכת ומתחדדת, דווקא בימים אלה.

האחד, שכל אסדרה של השוק תבטיח את ביצורן של לפחות שתי חברות חדשות עצמאיות, חזקות ואיכותיות. השני, שתובטח המחויבות של השחקנים בשוק המדיה המקומי לייצר תוכן מקורי, מקומי ואיכותי בעברית. כלומר, להבטיח יצירה מקורית מקומית בשוק גלובאלי שבו הדינמיקה המסחרית עלולה לשחוק לחלוטין את התמריץ לתמוך בשוק התוכן המקומי.

עוד בעת כהונתי כחבר כנסת, כבר לפני למעלה מעשור, כאשר סוגיות שונות של אסדרת שוק התקשורת הגיעו לדיון- לאמא שלי פרופ' תמר ליבס ז"ל, שהתמחתה בתחום התקשורת והעיתונאות, היה חשוב להדגיש בפניי את חשיבותם של שני האינטרסים הללו.

חברת חדשות מושקעת ועצמאית מספקת מוצר ציבורי חיוני בחברה דמוקרטית. זה היה נכון לפני שני עשורים וזה ודאי תקף כיום, בעידן שבו קשה יותר ויותר להבחין בין חדשות ותעמולה ובין אמת לשקר. לצד זאת, המחויבות לחולל תרבות מקומית ולהשקיע ביצירה מקורית הולכת ומתעצמת במדינה שבה השוק המקומי המצומצם מתקשה "לתמוך כלכלית" בהשקעות בתוכן מקומי. וזאת, במדינה שבה ישנם יוצרים מופלאים שרק צריך לאפשר להם לבוא לידי ביטוי ולהעשיר את העולם התרבותי של כולנו. לכן, אופי ההסדרה של תחום המדיה איננו רק עניין מסחרי שצריך לקחת בחשבון שיקולים ענפיים-כלכליים, אלא הוא נועד להבטיח אספקה סדירה של מוצרים ציבוריים חיוניים המאפשרים את קיומה של מדינה דמוקרטית עם תרבות מקומית עשירה ומגוונת.   

איך כל זה קשור למשבר ברשת 13? על שר התקשורת ושר האוצר לקחת אחריות על המשבר לטובת קידום האינטרס הציבורי. לצד ייזום צעדים בעלי השלכות כלכליות מיידיות שיאפשרו "לקנות זמן", על שר התקשורת ליזום שינוי של אסדרת שוק הברודקאסט וכך, לצד השמירה על המחויבות להחזיק חברת חדשות עצמאית ומושקעת, יינתנו הקלות משמעותיות לערוצים במחויבויות שלהם להפקות מקור. באופן הזה, כ-200 מיליון שקלים שערוצי הברודקאסט מממנים לטובת יצירה מקומית יתחלקו בין מספר רחב יותר של שחקנים כמו נטפליקס, אמזון, יוטיוב ואף חברות הסלולר שמעניקות שירותי סטרימינג בטלוויזיה.

פורסם לראשונה בדה מרקר.