מאמר דעה

שימוע היסטורי לענקיות האינטרנט והטכנולוגיה

| מאת:

השימוע שנערך בקונגרס האמריקני לארבעת ראשי ענקיות הטכנולוגיה- פייסבוק, אמזון, גוגל ואפל, הוא קרב בלימה אימתני שמטרתו להוציא מידיהן את השליטה על המידע האישי של כל העולם- מאגר שבזכותו הן מחזיקות בעוצמה כלכלית חסרת תקדים

Shutterstock

האירוע שבו מתייצבים ארבעת המנכלים של חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם – גוגל, אפל, אמזון ופייסבוק - בפני תת וועדת התחרות בקונגרס האמריקני, יהפוך ללא ספק להצגה הטובה בעיר. מי לא רוצה לחזות בכל בעלי הכוח והמשאבים האלה עוברים זובור (או משופדים על הגריל, כמו שאוהבים להגיד באמריקה) על ידי חברי הקונגרס.

אולי יהיו תקלות תקשורת, כי הפעם הכל יהיה בווידיאו מרחוק, אולי זה גם יארך שעות ארוכות, אבל מה שבטוח הוא שאירוע כזה לא התרחש בקונגרס מאז 1994 שאז שבעה מאלה שהיו אז ה"באד גייז" - בעלי חברות הטבק, הוזמנו יחד במקביל לשימוע. עשרים וחמש שנים מאוחר יותר, ההאשמות דומות אבל שונות: התמכרות, אבל לטכנולוגיה ולא לניקוטין, הרעלה, אבל של שיח הציבורי ולא של הריאות, וכמובן - טענות לניצול הגודל ופגיעה בתחרות.

מה עומד במוקד השימוע? תחרות, וכשעוסקים בליקויי תחרות ובמונופולים צריך לשאול: באיזה שוק מדובר? לכאורה, יש כאן ארבע חברות, שכל אחת מהן פועלת בשוק שונה. פייסבוק "מביאה את העולם קרוב יותר" על ידי חיבור בין אנשים. גוגל "מארגנת את המידע בעולם והופכת אותו לנגיש אוניברסלית ובר שימוש" על ידי הקשר בין אנשים ומידע. אמזון מבקשת "להעלות את רף חוויית המשתמש" ומקשרת אנשים עם סחורות. אפל מנסה "לייצר מוצרים נהדרים", שיאפשרו לאנשים לעשות את כל המשימות שתיארתי עכשיו. במקביל כל אחת מהחברות נוגעת בשוק של האחרת. אפל וגוגל מתחרות בתחום מערכות ההפעלה של טלפון חכמים, פייסבוק וגוגל בעסקי הפרסום (וגם אמזון באופן חלקי), אמזון מתחרה בתחום שירותי הענן והרשת עם גוגל, וכל הארבע נמצאות בשוק העוזרים האישיים הדיגיטליים. אבל אלה השוליים. אז איפה נמצא בעיית התחרות?

כדאי להסתכל היטב מה המודל העסקי של כל ארבע חברות הענק. כולן מרוויחות מדאטה. החברות האלה הן ארבעת היסודות של העולם שבו מי שעשיר בדאטה, נהיה עשיר יותר. הן אלה שבגללן דאטה שווה יותר כאשר הוא מתערבב עם עוד דאטה; שמי שיש לו שליטה בהרבה דאטה הופך לבעל המאה ומרוויח את "דיבידנד המעקב": כלומר את היכולת להשתמש בדאטה כדי לעשות עוד כסף בשוק הפרסום ולחזק את יכולות המסחר שלו "בחוזים עתידיים על התנהגות אנושית", כלשונה של פרופ' שושנה זובוף מהרווארד.

אין זה משנה באיזה מוצר מדובר - סחורות, תוצאות חיפוש, ביטוח, נדל"ן  ועוד ועוד. ארבע החברות הגדולות הן אלה שלימדו את העולם שלצד כל שוק כלכלי מתקיים עוד שוק צדדי, אטרקטיבי וענק, שפעולות המסחר בו הן קניה ומכירה של דאטה. מי ששולט בשוק כזה מעניק לעצמו את העוצמה הכלכלית המתלווה ליכולות חיזוי והשפעה על אנשים ולכן שליטה ריכוזית בשוק אחזקות המידע האישי היא מקור עוצמה אדיר.

המשימה הגדולה של חברי תת הוועדה לתחרות היא להבין את הנקודה הזאת. הדרך למנוע הקמת אימפריות דאטה תעבור בהמלצות שלהם כיצד להתאים את חקיקת התחרות בארצות הברית להבנה שבדיוק כפי שלא היה רצוי שכמה בעלי הון ישלטו במסילות הברזל ובשווקי סחורות בתחילת המאה העשרים ועל התאגידים הפיננסיים בשליש האחרון שלה, כך לא רצוי שמספר מצומצם של ידיים יחזיקו את כל הדאטה האישי של העולם בתחילת המאה העשרים ואחת.