מאמר דעה

שיגיע כבר יום שלישי

| מאת:

מערכת הבחירות הנוכחית לנשיאות לא עשתה שירות טוב ליוקרתו של המוסד. מזל שביום שלישי הקרוב יתפזר הערפל ונדע סוף סוף "מי נגד מי".

המאמר פורסם לראשונה בעיתון מעריב בתאריך 22.5.2014

מערכת הבחירות לנשיא העשירי של מדינת ישראל נכנסת לישורת הסופית שלה, וטוב שכך. בשבועות האחרונים גלשה ההתמודדות לפסים חסרי תקדים שלא עשו שירות מוצלח במיוחד ליוקרתו של מוסד הנשיאות. מניפולציות, הפרחת בלוני ניסוי, ניסיון לכיפוף כללי המשחק, השמצות, ומעל הכל - אי ודאות על עצם קיום הבחירות ועל זהות המתמודדים.

 

ללא ספק, האשמים המרכזיים בכך הוא ראש הממשלה, לשכתו ומקורביו. מדהים לחשוב על כמות האנרגיה, האובססיה והמחשבה היצירתית שמוקדשים בלשכת ראש הממשלה למען מטרה אחת יחידה: למנוע את היבחרותו של ראובן ריבלין לנשיא המדינה. מה לא נעשה בלשכה על-מנת לחסל את מועמדותו? ניסו לבטל את מוסד הנשיאות או לכל הפחות לדחות את הבחירות תוך כדי דריכה גסה וצפצוף על נורמות דמוקרטיות. משהניסיונות הנלעגים האלה נבלמו, ניסו המקורבים בלשכה את מזלם באפיק אחר: שיווק חבילה של שינוי שיטת הממשל, בין אם בעטיפה של "שיטה נשיאותית" (לליברמן) או בעטיפה של "ראש הסיעה הגדולה" (ללבני ולפיד). משנכשל גם שיווק המוצרים הללו, חזרו המקורבים לחפש בנרות מועמד. כל מועמד! רק לא זה שהמלך (ביבי) לא חפץ ביקרו.

אז כעת, בימים האחרונים לפני תום המועמד האחרון להגשת המועמדות, חוזרת לבורסת השמות מועמדותו של דוד לוי. לאחר ששמות אחרים (נתן שרנסקי, סילבן שלום, יולי אדלשטיין) ירדו מהפרק מופעלים לחצים כבדים על השר לשעבר. אולי הוא יוכל להושיע את ראש הממשלה. ואם לא הוא, אולי יישלף בתוספת הזמן של המשחק מועמד אחר. שלא יהיה ספק– מאמצים כבירים מושקעים כל העת במציאת המועמד המתאים. ולא שהמועמדים שהוזכרו אינם ראויים. לכל אחד מהם זכויות ומעלות, בדיוק כמו למועמדים שכבר נכנסו לזירה. העניין הוא שמועמדותו של ריבלין, מנקודת המבט של מפלגת השלטון, היא הסבירה, ההגיוניות והראויה ביותר. עבור הליכוד זוהי מועמדוּת מצויינת, קלף מנצח. אבל, לא בפעם הראשונה, נתניהו מראה לנו שלא כל כך מעניין אותו מה טוב לליכוד.  מעניין אותו נתניהו.

מזל שביום שלישי הקרוב – המועד האחרון להגשת 10 חתימות התמיכה – יתפזרו הערפילים, יבוא הקץ לתמרונים, לספינים ולמהלכים הנכלוליים ונדע סוף סוף "מי נגד מי".  הגיע הזמן שההתמודדות האמיתית תתחיל, וכפי שמסתמן עכשיו, עם למעלה מ-5 מועמדים, היא הולכת להיות מעניינת מאוד. נקווה שהישורת האחרונה של המרוץ תשכיח מאיתנו את השבועות הארוכים שקדמו לו.