שלוש הערות על המהפך בדנמרק

| מאת:

בבחירות שנערכו בדנמרק ב-15 לספטמבר 2011 ניצח בדוחק גוש השמאל, ולאחר עשר שנים של שלטון שמרני מחליפה המדינה הסקנדינבית את האוריינטציה הפוליטית שלה.

אז מי המנצח בבחירות? מבט ראשוני על תוצאות הבחירות (ראה טבלה) מראה כי דווקא הליברלים - מפלגת השלטון היוצאת - התחזקו במושב אחד. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, דווקא נחלשה במושב אחד. אז איך זה שדווקא הסוציאל-דמוקרטים הוכתרו למנצחים ומנהיגתם הלה ת'ורנינג-שמידט היא זו שתמונה לראשות הממשלה בשבועות הקרובים? התשובה לכך פשוטה ולא צריך ללכת רחוק מדי כדי לקבל אותה. גם בישראל, בבחירות האחרונות קיבלה קדימה את מספר המנדטים הגדול ביותר, ובכל זאת הליכוד הוא זה שהקים ממשלה. מדוע זה כך? מפני שבשיטה הפרלמנטרית מה שקובע הוא לא מי המפלגה הגדולה אלא מי הגוש הפוליטי הגדול שיכול להגיע לרוב בפרלמנט. קדימה יצאה אמנם המפלגה הגדולה ביותר, אולם גוש הימין-דתיים (ליכוד, ישראל ביתנו, ש"ס, יהדות התורה, האיחוד הלאומי והבית היהודי) חלש על רוב מושבים בכנסת. דבר דומה התרחש בדנמרק הפעם - "הגוש האדום" המורכב מארבע מפלגות סוציאל-דמוקרטיות, סוציאליסטיות וירוקות זכה ב-89 מושבים ביחד וניצח בדוחק את "הגוש הכחול" המורכב מחמש מפלגות ליברליות, שמרניות ופופוליסטיות שזכו יחדיו ב-86 מושבים. ובכן, הגודל קובע, אך לאו דווקא הגודל של המפלגה אלא של הגוש הפוליטי.

טבלה: תוצאות שתי הבחירות האחרונות בדנמרק

שם המפלגה 15.9.2011 13.11.2007
תמיכה באחוזים מספר מושבים
תמיכה באחוזים

מספר מושבים
המפלגה הליברלית
V
26.7 47 26.3 46
סוציאל-דמוקרטים
SD
24.9 44 25.5 45
מפלגת העם הדני
DF
12.3 22 13.8 25
שמאל רדיקלי
RV
9.5 17 5.1 9
מפלגת העם הסוציאליסטית
SF
9.2 16 13.0 23
ברית אדומים-ירוקים
Ø
6.7 12 2.2 4
הברית הליברלית
I
5.0 9 2.8 5
מפלגת העם השמרנית
KF
4.9 8 10.4 18
אחרים
[נציגי איי פארו וגרינלנד]
  4   4
סה"כ   179   179

 

כמדינה סקנדינבית פרוגרסיבית, אנו לא מופתעים שהפרלמנט בדנמרק מכיל קרוב ל-40% נשים (מקום 15 בעולם) ושבקבינט היוצא כיהנו שמונה נשים מתוך 19 שרים בסך הכל. לפיכך, מפתיע לגלות שעד כה לא כיהנה בדנמרק מעולם ראש ממשלה אישה. מציאות זו הולכת להשתנות כאשר הלה ת'ורנינג שמידט, מנהיגת הסוציאל-דמוקרטים מאז 2005, תושבע לתפקיד הרם. היא תצטרף לעוד מספר נשים העומדות בראש הפירמידה השלטונית (למשל מרקל בגרמניה, גילארד באוסטרליה, רוסף בברזיל) ותמשיך את חיזוק המגמה של ייצוג נשים בפוליטיקה, ההולכת וגוברת בשני העשורים האחרונים. ישראל, בהיבט הזה נמצאת בפיגור רב, אם כי לקראת סוף השבוע ייתכן מאד כי שלי יחימוביץ' תצטרף לציפי לבני כמנהיגה של מפלגה.

המהפך בדנמרק מהווה ככל הנראה סנונית ראשונה לסדרה של מהפכים שנראה בכמה מדינות אירופאיות במהלך השנה הקרובה. בפורטוגל כבר התרחש מהפך כזה לפני כשלושה חודשים כשממשלת השמאל הפסידה בבחירות. בספרד, הממשלה הסוציאליסטית הולכת לקראת הפסד צורב לשמרנים בבחירות שיערכו בראשית 2012. בצרפת, הימין בראשות סרקוזי עומד על פי התחזיות להפסיד לסוציאליסטים. גם באיטליה, מצבו של הימין וברלוסקוני לא נראה מעודד במיוחד ובגרמניה, הנוצרים-דמוקרטים ספגו לאחרונה מפלות בבחירות מקומיות. אם אכן יתממשו התחזיות הדבר יהווה חיזוק לאחת הדפוסים הרווחים בעולם הדמוקרטי:  שבעיתות של משבר כלכלי האזרחים נוטים להעניש את הממשלה ואת מפלגת השלטון, יהיו אלה מהשמאל או מהימין.

 

ד"ר עופר קניג כתב את עבודת הדוקטור שלו על 'שיטות בחירת מנהיגי מפלגות ותוצאותיהן הפוליטיות'. כיום משמש כחוקר בפורום לתיקון שיטת הממשל של המכון הישראלי לדמוקרטיה