מומחי המכון הישראלי לדמוקרטיה: ממשלת האחדות מאפשרת הזדמנויות היסטוריות אך טומנת גם סכנות

הסכם ממשלת האחדות שנחשף בהמשך לקריאה לבחירות חדשות לכנסת יוצר הזדמנות היסטורית לשבירת הקיפאון הנוכחי של מערכת המשילות בישראל בה לאינטרסים צרים- סקטוריאליים יש הכוח לבלום רפורמות פוליטיות ולמנוע פריצות- דרך בנושאים בעלי עניין לאומי. בד בבד מסמיך ההסכם רוב גדול לפעול ללא אופוזיציה משמעותית. ממשלת האחדות חייבת לפעול באחריות, לנצל את ההזדמנות ולהעביר רפורמות בשיטת הבחירות הישראלית ולקדם חלוקה שווה יותר של נטל השירות הצבאי תוך שמירה על עצמאותו של בג"צ ועמידה על זכויות המיעוטים.

ד"ר אריק כרמון, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, על ההזדמנויות שבממשלת האחדות:

"24 שעות לפני ההחלטה על ביטול הבחירות בספטמבר, ניצבנו מול מציאות לפיה הכנסת ה-19 תהיה תאומתה של ה-18: ממשלה מנופחת של 40 חברים, בכירים שאינם מסוגלים לקבל החלטות או לבצע מדיניות, וכנסת חלשה טובעת תחת חקיקה פרטית. 24 שעות לאחר מכן אנו ניצבים בפני מצב שונה לחלוטין.

הפצצה הפוליטית מעלה הזדמנות היסטורית לתקן את שיטת הממשל של מדינת ישראל. בפעם הראשונה מאז היווסדה של ישראל מציבה ממשלה רפורמה פוליטית בראש סדר יומה. אם מנהיגנו ינצלו זאת, הבחירות לכנסת ה-19 יניבו ממשלה יציבה, יכולת תכנון לטווח הארוך, ויכולת קידום רחבה של האינטרסים הלאומיים החל מכלכלה ועד ביטחון לאומי".

פרופ' מרדכי קרמניצר, סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, על הסכנות שבממשלת האחדות:

"ההחלטה להימנע מבחירות ובמקום זה להקים קואליציה מפלצתית של 94 חברי כנסת היא מסוכנת ונותנת את הכוח לרוב לעשות ככל העולה על רוחו מבלי לשקול שיקולים מול אופוזיציה לוחמת. הנסיבות בהן הוקמה ממשלת האחדות מערערות את אמון הציבור במערכת הפוליטית".

פרופ' ידידיה שטרן, סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, על הסכם המחויבות שבממשלת האחדות:

"ביטול חוק טל על-ידי בית המשפט העליון והקמת ממשלת האחדות החדשה מיד לאחר מכן, יוצרת מצב נפיץ ולכן הממשלה חייבת לנהוג באחריות. אם היא תיכנע לפופוליזם ותכריז על "פתיחת העונה של ציד החרדים" עלול להיווצר קרע בלתי ניתן לאיחוי בחברה הישראלית. אם הממשלה תנהג בתבונה תהיה הזדמנות אמיתית לשילוב החרדים בחברה הישראלית".