מבזק עדכונים מהנעשה בחו"ל

| מאת:

בבחירות הכלליות שנערכו בניו זילנד בראשית נובמבר ניצחה המפלגה הלאומית את מפלגת הלייבור. לאחר תשע שנות שלטון בהנהגת ראש הממשלה הלן קלארק (Helen Clark), הלייבור חוזרת לספסלי האופוזיציה וממשלה חדשה בראשותו של מנהיג המפלגה הלאומית ג'ון קיי (John Key) תופסת את מקומה. הממשלה החדשה היא קואליציה המורכבת מארבע מפלגות ונשענת על רוב פרלמנטרי של 70 מתוך 122 מושבי הפרלמנט.

באוסטריה המערכת הפוליטית נמצאת במבוי סתום. שתי המפלגות הגדולות – הסוציאל-דמוקרטים (SPÖ) ומפלגת העם (ÖVP) – שרק לפני כמה חודשים פירקו את השותפות הקואליציונית ביניהן בשל חילוקי דעות, בלית ברירה מוצאות את עצמן פעם נוספת שותפות בממשלת אחדות. שתי המפלגות ספגו מפלה בבחירות שהוקדמו ונערכו בספטמבר, בעוד מפלגות הימין הקיצוני רשמו הישגים על חשבונן. אולם הרצון העז למנוע מהקיצונים לשבת בממשלה אילץ את המפלגות הגדולות לשתף פעולה פעם נוספת.

ב-30 בנובמבר נערכו בחירות כלליות ברומניה. מאבק צמוד התנהל בין המפלגה הדמוקרטית-ליברלית (PDL) לבין המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (PSD), וההפרש שהושג בסופו של המרוץ הוא מושב אחד בלבד. בכל מקרה, לשתיהן אין רוב בפרלמנט והן ייאלצו לחפש שותפה קואליציונית. נשיא רומניה יטיל את מלאכת הרכבת הקואליציה על אחד ממנהיגי המפלגות לאחר שיתייעץ עם נציגיהן. מפלגת רומניה הגדולה (PRM), מפלגה לאומנית-קיצונית שזכתה להישגים נאים לפני כארבע שנים, לא עברה את אחוז החסימה ולא תיכנס לפרלמנט החדש.

בקנדה המערכת הפוליטית רוחשת לנוכח האפשרות ההיסטורית שהממשלה תופל בהצבעת אי-אמון ותוחלף בממשלה קואליציונית. ראש הממשלה המכהן, השמרן סטיבן הרפר (Stephen Harper) שמפלגתו זכתה בבחירות שנערכו לפני פחות מחודשיים, עומד לקראת תבוסה אפשרית בפרלמנט לאחר ששלוש מפלגות האופוזיציה סיכמו ביניהן על שיתוף פעולה. שתיים מהן  - הליברלים והדמוקרטים-החדשים (NDP) - אף חתמו על הסכם קואליציוני למקרה שהממשלה תיפול. יש לציין כי קואליציה בקנדה היא מחזה נדיר יותר משלג בתל אביב. עדכון על ההתפתחויות המעניינות במדינה השנייה בגודלה בעולם יעלה בימים הקרובים.

לתוצאות מפורטות של הבחירות ולמידע על ראשי הממשלה המכהנים, סוגי הממשלות ומפלגות השלטון היכנסו למדור מבט עולמי משווה.