השר שטרית הוא המתמודד היחיד בפריימריז שהסכים לחשוף את עמדותיו

המכון מפתח אתר אינטרנט לקראת הבחירות הכלליות שבו הגולשים יענו על שאלות בנוגע לעמדותיהם, ותכנה מיוחדת מציגה לפניהם את מצע המפלגה הקרובה ביותר להעדפותיהם

בעת האחרונה פנה נשיא המכון לדמוקרטיה אריק כרמון אל ארבעת המתמודדים על ראשות מפלגת קדימה וביקש מהם למלא שאלון ובו 16 שאלות סגורות הנוגעות לנושאים מרכזיים שעל סדר היום הציבורי בישראל ועיקרם חוץ, ביטחון, כלכלה, חינוך, משטר ודת. יזמה זו מטרתה להגביר את השקיפות וליצור הליך דמוקרטי תקין שבו המועמדים חושפים את דעותיהם לקהל הבוחרים בקדימה ולציבור הרחב.

שר הפנים מאיר שטרית השיב על השאלון. מתשובותיו עולה כי יש למזער את מעורבות המדינה בשוק הכלכלי, ומצד אחר המדינה והחברה צריכות לתמוך במידה רבה בעניים ובמובטלים, וכי הוא מסכים במידה מועטה לטענה ש'שיטת משטר פרלמנטרית עדיפה למדינת ישראל על פני משטר נשיאותי'. לעומתו שאר המתמודדים – ציפי לבני, שאול מופז ואבי דיכטר – סירבו להעביר את תשובותיהם. צעד זה ממשיך את האסטרטגיה שהמתמודדים נוקטים במטרה לעמעם את דעותיהם הציבוריות בנושאים המרכזיים שעל סדר היום, כמצוותם של יועצי האסטרטגיה.

ידינו לא רפות – המכון הישראלי לדמוקרטיה לוקח על עצמו להוביל את הקריאה הציבורית למפלגות ולמתמודדים להציג לפני הציבור הרחב את עמדותיהם בנושאים המרכזיים לקראת הבחירות לכנסת הבאה.

נשיא המכון חש כי בישראל, כמו בלא מעט דמוקרטיות מפותחות אחרות, התופעה של ערפול והסתרת עמדותיהם של מפלגות ומתמודדים במערכות הבחירות צוברת תאוצה. אין מדובר בתופעה חדשה, אך היא הולכת ומתעצמת בחלוף השנים. במדינות אחדות כבר גברה המודעות להשלכותיה השליליות של מגמה זו על התפקוד הדמוקרטי התקין, וגופים בתוכן אף החלו לפתח כלים כדי לנסות לבלום, או לפחות להאט, אותה, בעיקר על ידי פנייה למפלגות ולמועמדים בבקשה להבהיר את עמדותיהם במהלך מערכות הבחירות.

קראו את מכתבו של נשיא המכון למתמודדים.

קראו את תגובתו של השר מאיר שטרית לשאלות.

    תגיות:
    שקיפות