מאמר דעה

הפריצה הלימודית של הנערות הערביות

| מאת:

לפי נתוני הלמ"ס, בשלושת העשורים האחרונים חלה התפתחות מרשימה בדפוסי הלימודים והעבודה של נערות במגזר הערבי, וכיום קרוב ל-90% מהן נמצאות במסגרות לימודיות. אם שוק העבודה הישראלי יתפקד כראוי, התפתחות זו היא חדשות טובות אפילו יותר מגילוי הגז בחופי הים התיכון.

החודש פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים מרתקים על המגמות בדפוסי הלימודים והעבודה של נערים ונערות בגיל 15 עד 17. ההתפתחות המרשימה ביותר התרחשה במגזר הערבי. לפני שלושה עשורים, רק כמחצית מהנערות הערביות בגילאים אלה חבשו את ספסל הלימודים. מתוכן, רק מיעוט קטן ביותר של הנערות הערביות החליף את בית הספר במקום עבודה, ואילו מרביתן לא למדו ולא עבדו.

שלושה עשורים לאחר מכן, הנערות הערביות בגילאי 15 עד 17 מאכלסות בהמוניהן את בית הספר. קרוב ל-90 אחוזים מהנערות הערביות בישראל נמצאות היום במסגרת לימודית כלשהי. התפתחות זו היא בעלת משמעות מרחיקת לכת על החברה והכלכלה בישראל.

עם הבשלתה, הפריצה הלימודית הזו של הנערות הערביות, תחולל שינוי בחברה הערבית בישראל. הנערות האלה יהפכו לנשים ערביות משכילות עם תרומה ניכרת לעצמן, למגזר הערבי ולחברה הישראלית. תמורה זו היא גם בעלת פוטנציאל כלכלי בלתי מבוטל. קליטת דור חדש של משכילות ערביות בשוק העבודה יכול להוות מנוע צמיחה חשוב לכלכלת ישראל, שכן הפרודוקטיביות של אדם משכיל היא גבוהה יותר ובהתאם גם שכרו.

אם שוק העבודה הישראלי יתפקד כראוי, התרחבות ההשכלה של הנערות הערביות היא חדשות טובות אפילו יותר מגילוי הגז לחופי הים התיכון. על פני מחזור החיים, אדם משכיל משתכר בממוצע למעלה ממיליון שקלים בהשוואה לאדם ללא השכלה בסיסית. קל לעשות את המכפלות כדי ללמוד על הפוטנציאל הכלכלי הכביר שטמון בהשכלתן המתרחבת של הנערות הערביות. 


שודר בתוכנית הכלכלית של גלי צה"ל ביום שני, 14.2.2011

ד"ר מומי דהן הוא מרצה בכיר לכלכלה בבי"ס למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית ועמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה.