תוכנית המלגות לשנת תשע"ו

המכון הישראלי לדמוקרטיה גאה להציג את המחזור החמישי של התוכנית הייחודית לתלמידי מחקר מצטיינים בתחום זכויות אדם והיהדות. את התוכנית מלווה ועדה מייעצת בהנהגת שני נשיאי בית המשפט העליון בדימוס, חתני פרס ישראל משלושה תחומים ופרופסורים ידועי שם ממוסדות אקדמיים בישראל ובארצות הברית. התוכנית התחרותית פתוחה לדוקטורנטים בכל התחומים של מדעי האדם, מכל מוסדות המחקר.
בשנת הלימודים תשע"ו התקבלו לתוכנית שישה תלמידי מחקר, שנבחרו על בסיס תחרותי.

נועם הופמן
נועם הופמן

אוניברסיטת תל אביב, בית הספר למדעי היהדות
שם המחקר: שתי תמונות פוליטיות במשנה תורה והשלכותיהן על תפיסתו הפוליטית של הרמב"ם
מנחה: פרופ' מנחם לורברבוים

נועם הופמן הוא דוקטורנט בבית הספר למדעי היהדות באוניברסיטת תל אביב. תחומי העניין המרכזיים שלו הם ההגות היהודית בימי הביניים ובעת החדשה המוקדמת, המסורת הפוליטית היהודית ושאלות של קהילה ואזרחות. מחקרו הנוכחי הינו מחקר פנומנולוגי של התמונה הפוליטית במשנה תורה והאופן בו היא משקפת את תפיסתו הפוליטית של הרמב"ם. נועם הוא בוגר תואר ראשון בהיסטוריה ופילוסופיה יהודית מאוניברסיטת תל אביב (בהצטיינות יתרה) ומחזיק בתואר שני בהגות יהודית מאותו מוסד (בהצטיינות יתרה). עבודת התיזה שלו היתה פירוש מילוני-מושגי להגותו של המגיד ממזריטש, מראשוני וחשובי מורי החסידות. נועם מלמד קורסים על הוגים יהודים ועל מערכת היחסים בין יהדות לדמוקרטיה במכללה האקדמית קרית אונו ובמכון שלום הרטמן בירושלים.


אוריה מבורך
אוריה מבורך

אוניברסיטת בר-אילן, היחידה ללימודים בין תחומיים, תכנית ללימודי מגדר.
שם המחקר: הסובייקט הנשי האנדרוצנטרי והשלכותיו.
מנחים: ד"ר רונית עיר שי וד"ר חנוך בן פזי.

אוריה מבורך היא מלגאית נשיא בתכנית ללימודי מגדר באונ' בר אילן. עבודת הדוקטורט שלה מנסחת מודל פוסט-סטרוקטורליסטי לתיאור מבנה הסובייקט של האישה. המחקר הוא בעיקר תאורטי, ומהווה יישום של מודלים קיימים על מצב עניינים קונקרטי העוסק באישה הדתית היהודית, תוך יצירת המשגות פילוסופיות חדשות. המודלים הרלוונטיים לקוחים ברובם בעיקר מן המסורת הצרפתית של המאה העשרים, מתוך שדה הפסיכואנליזה, השפה וביקורת התרבות.
סיימה בהצטיינות את לימודיה לתואר שני במסלול המשולב לדוקטורט, בתכנית למגדר באונ' בר אילן. בעלת תואר ראשון במוסיקולוגיה ותואר ראשון בפסיכולוגיה מאונ' בר אילן.
יועצת הלכה מטעם תכנית הלכה לנשים במדרשת לינדנבאום (ברוריה). במשך מספר שנים שימשה כרמי"ת במדרשת לינדנבאום, ובמקביל לימדה בבתי מדרש נוספים גמרא, חסידות מחשבה ופילוסופיה. מלמדת במכללת הרצוג קורסים בנושא פוסט מודרניזם ויהדות, ובהגותו של הרב שג"ר.
בשנת 2014 הקימה יחד עם בעלה, ישי, את מכון אפרכסת: מכון חשיבה והפצה של ידע הנוגע להתמודדות העולם הדתי עם הפוסטמודרניזם.
אוריה היא אמא של יהודה ורימון.


אורית מלכה
אורית מלכה

אוניברסיטת תל-אביב, הפקולטה למשפטים
שם המחקר: עדות ומחשבה פוליטית במשפט התלמודי
מנחים: פרופ' שי לביא ופרופ' ישי רוזן-צבי

אורית מלכה היא דוקטורנטית בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב. תחומי המחקר שלה הם המשפט התלמודי, מחשבה פוליטית עתיקה, ודיני ראיות. את עבודת הדוקטורט היא מקדישה לדיון בכללים המיוחדים המאפיינים את דיני העדות של המשפט התלמודי, ובשאלת היחס בין התכליות האפיסטמולוגיות והרעיונות הפוליטיים המעצבים כללים אלו. עבודת התזה שלה נכתבה אף היא באוניברסיטת תל אביב בהנחיית פרופ' שי לביא ופרופ' ישי רוזן –צבי, ועסקה בכללים המסדירים פסילה לעדות ברובד התנאי כמקרה פרטי של כללי קבילות ראיות. לפני שנרשמה ללימודי הדוקטורט עסקה אורית בליטיגציה מסחרית במשרד עורכי דין. כן הקימה את 'מסתברא' – בית מדרש קהילתי ללימוד תלמוד בעיון הפועל במסגרת בית אביחי. נוסף על לימודיה, אורית היא חברה בבית המדרש המתקדם במכון הרטמן.


דוד סבתו
דוד סבתו

האוניברסיטה העברית בירושלים, החוג לתלמוד.
שם המחקר: משנתו של רבי יהושע בן חנניה וגיבושה של תורת יבנה
שם המנחה: פרופ' מנחם כהנא

דוד הוא דוקטורנט לתלמוד באוניברסיטה העברית בירושלים. בעל תואר שני בתלמוד (בהצטיינות) מהאוניברסיטה העברית. עבודת הגמר שלו לתואר השני עסקה בהתפתחותן והתגבשותן של מצוות בני נח בספרות התנאית. בעבודת הדוקטור שלו הוא מתמקד בעיצובה של תורת התנאים וההכרעה כבית הלל לאחר חורבן בית שני, בראשית תקופת יבנה.
בחמש השנים האחרונות דוד מלמד תלמוד באוניברסיטה העברית ומקרא במדרשת 'נשמת' בירושלים, בישיבת 'ברכת משה' ובמסגרות נוספות.
בעבר למד בישיבת ההסדר 'ברכת משה' במעלה אדומים, וקיבל סמיכה לרבנות מהרבנות הראשית.
דוד מתגורר בירושלים, נשוי לאלישבע ואב לאורי וגפן.


יעל פיש
יעל פיש

אוניברסיטת תל-אביב, בית הספר למדעי היהדות באוניברסיטת תל-אביב.
שם המחקר: פרשנות המקרא של פאולוס ותולדות המדרש
מנחים: פרופ' ישי רוזן-צבי, פרופ' פאולה פרדריקסן

יעל היא דוקטורנטית בבית הספר למדעי היהדות באוניברסיטת תל אביב. תחומי המחקר שלה הם הספרות התלמודית, דרכי המדרש, ופרשנות המקרא בספרות היהודית של העת העתיקה המאוחרת. עבודת הדוקטור שלה עוסקת בפרשנות המקרא של פאולוס והקשרים שלה למערכות הרמנויטיות יהודיות בנות הזמן. עבודת המאסטר שלה (בהצטיינות יתירה מאוניברסיטת תל אביב) עסקה בביטוי התלמודי "אשתו כגופו", במובניו, הקשריו ההלכתיים והאגדיים ושורשיו המיתולוגיים. השתתפה וכתבה פרקים בספרן של פרופ' ורד נעם ופרופ' טל אילן על המסורות הספרותיות המשותפות ליוספוס פלביוס ולספרות חז"ל. במשך כמה שנים שימשה סגל זוטר בתוכניות קיץ במחשבה יהודית של מרכז תקווה בפרינסטון. לימדה מדרש וספרות תלמודית במסגרות מגוונות, ביניהן בעלמא, בית לתרבות עברית ובמכון התיאולוגי השבדי. מלמדת סמינר על התגלות ופרשנות במכון גרין לפסיכואנליזה. בוגרת בית המדרש המתקדם במכון הרטמן.
נשואה ליונתן ואמא למאירי.


אוראל שרפ
אוראל שרפ

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, המחלקה לספרות עברית
שם המחקר: המקורות היהודיים בפרוזה של ברנר
מנחים: ד"ר אמיר בנבג'י וד"ר חיים וייס

אוראל שרפ הוא דוקטורנט במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. מחקרו עוסק באינטרטקסטואליות של הטקסט היהודי הקאנוני בתוך הרומנים המרכזיים של יוסף חיים ברנר. אוראל הוא בעל תואר ראשון (בהצטיינות) ממכללת יעקב הרצוג, ובעל תואר שני (בהצטיינות) בספרות עברית מאוניברסיטת בן גוריון בנגב. אוראל הרצה בנושאי מחקרו בכנסים בארץ ובעולם ופרסם מספר ערכים ב"לקסיקון הקשרים לסופרים ישראליים". לצד לימודיו שימש כעוזר מחקר והוראה לד"ר חיים וייס, לפרופ' רות קרטון בלום ולפרופ' דיויד רוסקיס. במהלך לימודיו זכה במספר פרסי הצטיינות. בין השנים 2011-2013 שימש כעורך כתב העת "דעות" היוצא לאור על ידי תנועת נאמני תורה ועבודה. אוראל מלמד במהלך השנים האחרונות ספרות ויהדות בכמה בתי מדרש ברחבי הנגב.
אוראל מתגורר בכפר רתמים שבנגב, נשוי לחיה ואב לתאיר ומעיין.

הטבות התכנית:

  • מלגה שנתית בסך 65,000 ש"ח לשנה, במשך שלוש שנים לכל היותר (עד 195,000 ש”ח).
  • מעמד של מלגאי חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה.
  • תכנית הכשרה אישית.
  • השתתפות בפעילות מחקרית ענפה במסגרות לאומיות ובינלאומיות: סמינרים, כינוסים ופרסום מחקרים.