תכנית המלגות לשנת תשע"ט

המכון הישראלי לדמוקרטיה גאה להציג את המחזור השביעי של התכנית הייחודית לתלמידי מחקר מצטיינים בתחום זכויות אדם והיהדות. את התכנית מלווה ועדה מייעצת בהנהגת שני נשיאי בית המשפט העליון בדימוס, חתני פרס ישראל משלושה תחומים ופרופסורים ידועי שם ממוסדות אקדמיים בישראל ובארצות הברית. התכנית התחרותית פתוחה לדוקטורנטים בכל התחומים של מדעי האדם, מכל מוסדות המחקר.

בשנת הלימודים תשע"ט התקבלו לתכנית שישה תלמידי מחקר, שנבחרו על בסיס תחרותי.


בן בורנשטיין

אוניברסיטת תל-אביב, המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה
שם המחקר: "על רקע לאומני": אלימות פוליטית ועיצוב גבולות חברתיים בישראל
מנחה: פרופ' ניסים מזרחי

בן בורנשטיין הוא דוקטורנט במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל-אביב. עבודת הדוקטורט שלו עוסקת ביחסי הגומלין שבין אלימות פוליטית לבין מודלים של סדר חברתי. במסגרת המחקר, נבחנות תפיסות הזהות והגבולות החברתיים של נפגעים המגיעים מעולמות משמעות תרבותיים שונים, על רקע האירוע האלים המחבר באופן אינהרנטי בין האישי לקולקטיבי.
את לימודי התואר השני בסוציולוגיה השלים באוניברסיטה העברית (בהצטיינות יתירה). עבודת התזה שלו עסקה בהטרוגניות הגלוקלית של שיח זכויות האדם בישראל, על בסיס השוואה בין ארגוני זכויות אדם שונים על הרצף בין המקומי לעולמי.



אלון וישקין

האוניברסיטה העברית בירושלים, החוג לפסיכולוגיה
שם המחקר: דתיות וויסות רגשות
מנחה: פרופ' מאיה תמיר

אלון הוא דוקטורנט בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. במחקרו הוא משתמש בכלים ניסויים וסטטיסטיים על מנת לבחון שאלות תיאורטיות בחקר הדת והתרבות: מה המנגונים דרכן דתיות משפיעה על רגשות? האם לאמונה כי האדם נברא בצלם אלוקים יש השפעה חיובית על תפיסת עולם אוניברסלית? האם מסגור של ערכים בתור זכויות, לעומת חובות, משפיעה על שיפוטיים וקבלת החלטות? בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה, כלכלה, ובלשנות מאוניברסיטת מרילנד ובעל תואר שני בפסיכולוגיה מהאוניברסיטה העברית. נוסף על לימודיו, הוא שחקן שחמט נלהב.


מעין מורג

אוניברסיטת תל אביב, בית הספר למדעי היהדות ולארכיאולוגיה על שם חיים רוזנברג
שם המחקר: "נולד מחדש": כיוונים חדשים בחקר סיפור העם העברי באינטרנט - סיפורי לידה אישיים כמקרה מבחן
מנחה: פרופ' עלי יסיף

מעין לומדת במסלול הישיר לדוקטורט בבית הספר למדעי היהדות באוניברסיטת תל אביב. היא בוגרת של תכנית "אופקים", תכנית מצטיינים להכשרת מורים למחשבת ישראל, באוניברסיטת תל אביב. במסגרת התכנית, סיימה את התואר הראשון בפילוסופיה יהודית ובספרות עברית בהצטיינות יתרה. מעין זכתה לפרס הצטיינות הרקטור על לימודיה בתואר הראשון, וכן למלגת עידוד מטעם קרן סדן ללימודי הדוקטורט.
בעבודת הדוקטור שלה, עוסקת מעין בסיפורי לידה אישיים אינטרנטיים של נשים ישראליות, תוך שימוש בכלי המחקר של הפולקלור והספרות העממית, והשוואה לסיפורי לידה יהודיים קודמים.
מעין היא גם מורה למחשבת ישראל וספרות בתיכונים ממלכתיים בארץ, וכן לימדה במכללת אחווה ובאוניברסיטת תל אביב.



איתי מוריוסף

אוניברסיטת בר-אילן, החוג למחשבת-ישראל.
שם המחקר: השפעת המהפכה המינית על הציונות הדתית: תאולוגיה, מיניות וחברה.
מנחה: פרופ' דב שוורץ.

איתי הוא דוקטורנט למחשבת-ישראל באוניברסיטת בר-אילן. בעל תואר שני ב-Cultural Studies מהאוניברסיטה העברית, ובעל תואר ראשון בחינוך ותואר ראשון במשפטים. מחקרו הנוכחי בוחן את השינויים שעובר הציבור הדתי-לאומי בתחום המיניות ואת המשמעות שיש לשינויים אלה על התאולוגיה הציונית-דתית. ספרו "שושנת העמקים: תאולוגיה, מיניות וחברה" עתיד לראות אור בהוצאת 'ידיעות ספרים'. בשבע השנים האחרונות עמד איתי בראש ביה"ס התיכון הדתי 'דרך-אבות' שבאפרת, ולפני כן שימש במשך שלש שנים כראש-מחלקת יהדות בביה"ס היהודי CHAT שבטורונטו, קנדה, וכרב קהילה ספרדית בעיר. איתי אף לימד במסגרות על-תיכוניות שונות: ישיבת ההסדר בתקוע, המדרשה לנשים 'מתן' ומדרשת 'קולות' לחילונים ודתיים. והיה שותף לפרויקטים יחודיים, כגון 'פרויקט מנהיגות רבנית' מטעם 'קרן תקוה'. איתי נשוי לשולמית ואב לחמש בנות.



תהל פרוש

אוניברסיטת בן גוריון בנגב
שם המחקר: ניאו-ליברליזם בספרות עברית עכשווית
מנחים: פרופ' יגאל שוורץ וד"ר רועי גרינוולד

תהל היא דוקטורנטית במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן גוריון בנגב. בעלת תואר ראשון במשפטים מהאוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני בהצטיינות בפסיכולגיה חברתית מאוניברסיטת חיפה ופסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת תל אביב. עבודת הגמר שלה לתואר שני באוניברסיטת חיפה עסקה בדינמיקה של תאוות הבצע. עבודת הדוקטור שלה עוסקת בשאלת הצטלבויותיו של הניאו-ליברליזם עם המבנה הלאומי, האתני והדתי הייחודיים לישראל, ובאופני הייצוג של אלה בספרות העברית הנכתבת במאה ה-21. על עבודתה עד כה זכתה בפרס דב סדן לחוקרים צעירים ופרס נעמת לקידום השיוויון בין המינים. תהל פרסמה את ספר שיריה "בצע" בהוצאת מוסד ביאליק ואת האנתולוגיה "עבודת גילוי" בהוצאת גרילה תרבות. שיריה וסיפוריה פורסמו בבמות רבות בארץ ובחו"ל ותורגמו לשפות רבות. היא פרסמה מאמרים וטורים פובליציסטיים רבים במסגרת עבודתה העיתונאית בעיתון "הארץ" ושימשה כחברת הנהלת אגודת העיתונאים. היא חברת מערכת כתב העת "מעין" לשירה וספרות ושימשה כחברת מערכת בכתב העת "מכאן" לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית. היא מלמדת באוניברסיטת בן גוריון בנגב ובטכניון. מתגוררת בגבעתיים ואם לעילם.



יונתן שמידט

אוניברסיטת בר אילן, התכנית לפרשנות ותרבות.
שם המחקר: פרשנות פסיכואנליטית לפולמוסים הלכתיים מאירופה של המאה ה-12
מנחה: ד"ר מיכה פרי, פרופ' טוביה פרי.

יונתן הוא דוקטורנט בתכנית לפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר אילן.
הוא למד במשך שמונה שנים תלמוד, הלכה והגות יהודית, בישיבות גבוהות המשתייכות לזרם הציונות הדתית.
את התואר הראשון שלו- בהיסטוריה וקולנוע- אותו למד באוניברסיטה הפתוחה ואת התואר השני- במחשבת ישראל- אותו למד באוניברסיטת בן גוריון, סיים בהצטיינות יתרה.
במהלך לימודיו לתואר השני נטל חלק פעיל במספר פרוייקטים מחקריים, אשר מטרתם המשותפת היתה ההתחקות אחר ההבדלים ושינויי הנוסח הקיימים בכתבי יד שונים של ספרי הלכה אשכנזיים מימי הביניים.
את עבודת התזה שלו הקדיש לעיון מחודש בספר 'מעשה הגאונים' האשכנזי, מסוף המאה ה-11, ובה הציע לנסות ולקרוא אותו באופן אלטרנטיבי ועל רקע תקופתו כספר פרשנות של טקסטים גאוניים ולא כאוסף אקלקטי המתעד הלכות ומנהגים מקומיים, כפי שמקובל להגדירו עד כה במחקר.
במסגרת עבודת הדוקטורט שלו מבקש יונתן להפעיל את כליה הפרשניים של התיאוריה הפסיכואנליטית על פולמוסים הלכתיים נבחרים מן המאה ה-12, פולמוסים המצטיינים בחוסר לכידות ובלהט רגשי רב ואינם 'נכנסים' היטב לקטגוריות רציונליות מסורתיות. את המהלך הזה הוא שואף ליישם הן מתוך מודעות עמוקה לשאלות מתודולוגיות ואפיסטמולוגיות הכרחיות והן מתוך שימת לב להקשר ההיסטורי הרלוונטי ובפרט לתופעת עלייתו של האינדיבידואל על הבמה הספרותית של אותה תקופה.
יונתן מתגורר כיום בקרית גת, נשוי לחגית ואב לאלישע, פליאה, חירות ואביגיל.

 

הטבות התכנית:

  • מלגה שנתית בסך 65,000 ש"ח לשנה, במשך שלוש שנים לכל היותר (עד 195,000 ש”ח).
  • מעמד של מלגאי חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה.
  • תכנית הכשרה אישית.
  • השתתפות בפעילות מחקרית ענפה במסגרות לאומיות ובינלאומיות: סמינרים, כינוסים ופרסום מחקרים.