סדרת "מחקר בדקה"

מהפכת הבינה המלאכותית

| מאת:

מהפכת הבינה המלאכותית מגיעה עם תועלות אדירות – אבל גם עם סיכונים שמחייבים היערכות מוקפדת של קובעי המדיניות

פקודות מבוססת בינה מלאכותית מחולקות מדי יום על ידי אנשים לעוזרים אישיים. המערכות האלה כבר מנהלים חלקים לא מעטים מחיים של אנשים, ודי מהר ינהלו עבורנו כמעט כל אספקט בחיים. וזה לא רק עבור הפרט: הרובוטים יחליפו גם פעולות שלטוניות, כמו חיזוי פשיעה, פרופיילינג ותיאומי מס.

זו מהפכת הבינה המלאכותית, והיא מגיעה עם תועלות אדירות – אבל גם עם סיכונים שמחייבים היערכות מוקפדת של קובעי המדיניות. אנחנו נצטרך להתמודד עם החלטות רובוטיות שמדירות קבוצות בחברה, של שקיפות ושל אובדן מוחלט של הפרטיות שלנו. זה מתחיל באתגרים בירוקרטים-משפטיים כמו מי אחראי לתאונות ברכב אוטונומי, ומגיע עד לשאלות אתיות ופילוסופיות של ממש – האם מנהיג פוליטי יכול להאשים את אלקסה בבחירת מדיניות שגויה? האם "רובוט" לוקח אחריות על מעשיו, ואם כן – האם אנחנו צריכים לספק לו הגנה משפטית? אנחנו מוכרחים להיערך כבר עכשיו.

יש לייצר ידע והבנה בקרב מקבלי ההחלטות; ובמקביל עלינו לנסח חוזה מעודכן בין האזרחים למדינה, שיכין אותנו ליום בו המכונות יקבלו החלטות שישפיעו באופן דרסטי על חיינו. אנחנו חייבים למסגר את המכונות בתוך גבולות ברורים של שקיפות, שמירה על הפרטיות, הסברה, שוויון ואחריות.