מאמר דעה

הזכות לבחור בעולם גלובלי

| מאת:

היום מתחילה ההצבעה בנציגויות ישראל בחו"ל, אך תרמילאים, אנשי עסקים וסטודנטים לא יוכלו לממש את זכותם הדמוקרטית הבסיסית כאזרחים ולהצביע בבחירות הקרובות, בשל היותם מחוץ לגבולות מדינת ישראל. הגיע הזמן לשנות את הקריטריונים לעשרות אלפי ישראלים שמרכז חייהם בישראל

Flash 90

נועם, סטודנט מצטיין במדעי המדינה, נסע בסוף הקיץ האחרון לגרמניה ללימודי פוסט-דוקטורט של שנה. אורלי גרה כבר שנתיים יחד עם משפחתה באזור סן פרנסיסקו במסגרת רילוקיישן של חברת ההייטק בה היא מועסקת. המשפחה עומדת לשוב ארצה בסוף הקיץ, עם תום השליחות. איציק ומוריה, זוג חברים שהשתחרר מצה"ל לפני כמה חודשים, נסעו לאוסטרליה ומעבירים את הזמן בין עבודות מזדמנות לטיולים במדינה הענקית. גם הם יחזרו ארצה בעוד כמה חודשים. כל החבר'ה האלה הם אזרחים ישראלים פטריוטים, מעורבים וממשיכים לעקוב גם מחו"ל אחר ההתרחשויות בארץ. אבל מכולם תימנע האפשרות לממש את זכותם הדמוקרטית היסודית – להשתתף בבחירות 2019. הם יוכלו, כמובן, לתפוס טיסה ולהצביע בישראל אך בהינתן המרחק והעלויות הכספיות הגבוהות - יש להניח שהם פשוט יוותרו.

כך, נמנעת בפועל זכות ההצבעה מעשרות אלפי ישראלים השוהים מחוץ למדינה ביום הבחירות. החוק מספק כיום מגוון הסדרי הצבעה מיוחדים לאנשים המנועים מלהצביע בקלפי שהם משויכים אליה (חיילים, אסירים, מאושפזים), אך רק בתחומי הארץ. מחוץ לגבולות ישראל מתאפשרת הצבעה רק לאזרחים הנמצאים בשליחות רשמית מטעם המדינה, בעיקר שליחי משרד החוץ והסוכנות היהודית. מצב זה מביא להפליה של ציבור בוחרים משמעותי. בעידן הגלובליזציה והשמיים הפתוחים, חוסר הצדק הזה מצריך פתרון.

הדיון על הצבעת אזרחים מחו"ל נמצא בשנים האחרונות על סדר היום הציבורי במדינות רבות. רבות מהן אימצו הסדרים המאפשרים לאזרחיהן החיים בחו"ל להשתתף בבחירות ממקום מגוריהם, אבל התנאים למימוש זכות זו מגוונים. במדינות אחדות הזכות להצביע מחו"ל היא בלתי מותנית, בעוד שבמדינות אחרות היא פוקעת אחרי פרק זמן מסוים של שהייה בחו"ל.

בהקשר הישראלי, מובן שהפתרון עבור אזרחים הנמצאים בחו"ל ביום הבחירות לא צריך לחול על מאות אלפי הישראלים שמרכז חייהם אינו בארץ. אלו איבדו במידה רבה את הזכות המוסרית להשפיע על בחירת ההנהגה הלאומית, על קביעת המדיניות ועל חלוקת המשאבים. לפיכך צריך לחשוב על תיקון חוק הבחירות לכנסת באופן שיאפשר לחלק מהישראלים לממש את זכות הבחירה שלהם גם מחו"ל, אך יש לעשות זאת באופן זהיר ומאוזן ולהציב קריטריונים ברורים לזכאות להצבעה שכזאת.

למשל, אפשר לקבוע שהזכאות להצביע מחו"ל תינתן רק לאזרח ישראלי שביום הבחירות עברו לכל היותר שלוש שנים מאז שהה בישראל 90 ימים ברציפות. בנוסף, יש להתנות את זכאות ההצבעה ברישום מוקדם ובהצהרת המבקש על כוונתו לשוב ולחיות בישראל. לרפורמה כזו יש מטבע הדברים השלכות תקציביות ולוגיסטיות משמעותיות, והיערכות בסדר גודל שונה בתכלית מצד ועדת הבחירות המרכזית והנציגויות הישראליות בחו"ל, שתבטיח קיומו של הליך בחירות תקין.

אך חשוב לזכור - הזכות לבחור היא זכות יסודית וראוי שמדינה דמוקרטית תפעל להבטיח אותה לקהלים רחבים ככל הניתן. ראוי שגם לנועם, אורלי, איציק ומוריה תינתן האפשרות להשתתף בחגיגה הדמוקרטית של הבחירות.

פורסם לראשונה ב-Ynet.