תוכנית המלגות לשנת תשע"ג

המכון הישראלי לדמוקרטיה מקיים תוכנית מלגות ומחקר ייחודית לתלמידי מחקר לתואר שלישי, בכל התחומים של מדעי האדם, מכל מוסדות המחקר האקדמיים. במוקד התכנית חקירת מערכות היחסים הקיימות והאפשריות בין היהדות (לאום, דת ותרבות) ובין תורת זכויות האדם (משפט, מחשבה, תרבות, פוליטיקה ועוד).


רענן אייכלר

האוניברסיטה העברית בירושלים, הפקולטה למדעי הרוח, החוג למקרא, וסכוליון – מרכז למחקר רב תחומי במדעי היהדות.
שם המחקר: מוקדי פולחן במקדש שלמה
מנחה: ד"ר ברוך יעקב שורץ

רענן הוא בעל תואר ראשון (בהצטיינות) בפסיכולוגיה ומקרא, ותואר שני (בהצטיינות) במקרא, שניהם מהאוניברסיטה העברית בירושלים. לימד מקרא באוניברסיטה העברית, ורטוריקה במכללה האקדמית הדסה ובמכללה האקדמית להנדסה ירושלים. פרסם במספר כתבי עת וערך את הספר ראשית חכמה מאת ליאון קאס, בהוצאת שלם. בוגר ישיבת מרכז הרב ומרכז שלם; התארח כחוקר באוניברסיטת פריבורג, ותורם למילון אנציקלופדי איקונוגרפיה של אלים ושדים במזרח הקדום, פרויקט המתנהל בחסות הקרן השווייצרית הלאומית למדע. מתגורר בירושלים, נשוי לחיה ואב לאיתי.

יצחק בן דוד

אוניברסיטת בר אילן, הפקולטה למשפטים.
שם המחקר: הקשרים תורת-משפטיים של הדיון הנורמטיבי במסכת הוריות
מנחים: פרופ' משה הלברטל וד"ר יצחק ברנד

יצחק בן דוד סיים את התואר הראשון בהצטיינות במכללת יעקב הרצוג, ולאחר מכן הוסמך לתואר שני באוניברסיטה העברית בתחומים של משפט עברי, תלמוד ומחשבת ישראל (בהצטיינות). לפני כן, למד בישיבת הר עציון במשך כעשור, ושם גם קיבל את הסמכתו לרבנות מן הרבנות הראשית לישראל. כיום הוא דוקטורנט בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן.
בשנים 2006-2010 לימד והוביל תוכניות לימוד במסגרת מדרשת עין הנצי"ב וישיבת מעלה גלבוע ובמוסדות נוספים.
בשנת 2011-2012 שימש כחוקר אורח במרכז תקווה שבפקולטה למשפטים של אוניברסיטת ניו יורק, וכן היה עמית בתוכנית למשפט עברי ולימודים בינתחומיים בבית הספר למשפטים קרדוזו בישיבה אוניברסיטה שבניו יורק.
תחומי מחקרו הם ניתוח תורת משפטי של ההלכה, תיאוריה של המשפט, וחקר ספרות ההלכה בדגש על ספרות חז"ל ותקופת בית שני.
לקורות החיים המלאים לחצו כאן

 

דן ברא"ז

אוניברסיטת בן גוריון, המחלקה לפילוסופיה.
שם המחקר: אתגרים משותפים לריאליזם במוסר ובדת
מנחים: פרופ' יהודה גלמן (אוניברסיטת בן גוריון) ופרופ' דוד אנוך (האוניברסיטה העברית)

עבודת המ.א. של דן, שנעשתה באוניברסיטת העברית בהנחייתו של פרופ' דוד הד, עסקה במטאאתיקה ובחנה טיעונים בעד ונגד אינטואיציוניזם מוסרי. מחקרו הנוכחי משלב מטאאתיקה עם פילוסופיה של הדת ועוסק בדמיון בין טיעונים נגד תפיסות ריאליסטיות בתחום המוסר לטיעונים נגד תפיסות ריאליסטיות בתחום הדת. דן לימד יהדות ופילוסופיה במגוון מסגרות, ביניהן בית מדרש 'חברותא' שבאוניברסיטה העברית ומכון 'דרישה' במנהטן וריכז תכנית במכון ון ליר שעסקה בתיאוריה של המשפט ומדעי היהדות.
לקורות החיים המלאים לחצו כאן

איל לוינסון

אוניברסיטת בר אילן, התכנית ללימודי מגדר היחידה הבין תחומית.
שם המחקר: מבחרות לגבורות - מודלים של גבריות ביהדות אשכנז במאות י״א-י״ד והשלכותיהם החברתיות
מנחה: ד"ר אלישבע באומגרטן

איל לוינסון הוא בעל תואר ראשון בהצטיינות יתירה במדעי היהדות ולימודי דתות מברוקלין קולג' ניו-יורק, ותואר שני במגדר בהצטיינות מאוניברסיטת בר אילן. מחקרו של איל שוזר יחדיו היסטוריוגרפיה יהודית אשכנזית ימי ביניימית וחקר המגדר המיניות והגבריות. ב- 2006 הוסמך איל לרבנות מטעם Aleph: Alliance for Jewish Renewal. במסגרת לימודי הרבנות כתב איל הצעה לטקס קידושין ונישואים לזוגות חד-מיניים המעוגנת בהלכה:  Same-Sex Kidushin v-Nisu'in (ראה אור בהוצאת Aleph). איל גר עם בן זוגו פרופ' אמנון וולמן באבירים שבגליל.
לקורות החיים המלאים לחצו כאן

 

מי-טל נדלר

אוניברסיטת בן גוריון, המחלקה לספרות עברית.
שם המחקר: מרחב ואתיקה ברומן הישראלי 2010-2000
מנחים: פרופ' נורית גרץ ופרופ' יגאל שוורץ

מי-טל נדלר היא דוקטורנטית בבית-הספר למדעי התרבות באוניברסיטת תל-אביב, וחברה בקבוצת המחקר "נופים ומנופים: טבע, סביבה וזהות לאומית בספרות הפלסטינית והישראלית" במכון ון-ליר. מחקרה עוסק בשאלת היחס בין מרחב לאתיקה בשיח הישראלי ואופני ייצוגו ברומן הישראלי בעשור הראשון של המאה העשרים ואחת. מי-טל היא בעלת תואר ראשון (בהצטיינות) בפילוסופיה ולימודים בינתחומיים מאוניברסיטת תל-אביב, ותואר שני (בהצטיינות יתרה) בספרות מאוניברסיטת תל-אביב. היא פרסמה מאמרים פובליציסטיים בנושאי תרבות וחברה, וכן תרגומי שירה ושירים מפרי עטה בעיתונות היומית ובכתבי העת השונים. בשנים 2010-2007 שימשה כדוברת תנועת "אחותי – למען נשים בישראל" מטעם מלגת אברט לצדק חברתי. בשנת 2008 זכתה בפרס שר המדע, התרבות והספורט למשוררים בתחילת דרכם.
לקורות החיים המלאים לחצו כאן

רחלי שולשטיין

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים.
שם המחקר: שילובם של אנשים עם מוגבלות פיזית בחברה לאור ההלכה היהודית
מנחה: ד"ר חיים שפירא

עו"ד רחלי שולשטיין סיימה לימודי תואר ראשון בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן, שם השלימה גם את לימודי התואר השני, במסלול גישור (בהצטיינות). שימשה כעוזרת הוראה ומתרגלת בקורסים מגוונים באוניברסיטת בר אילן, במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן ובמרכז האקדמי כרמל. זוכת מלגת תייגר לדוקטורנטים מצטיינים במשפט עברי וכן מלגת שופף.
מחקרה מתמקד בתיאור ובניתוח יחסה של ההלכה לאנשים עם מוגבלויות גופניות, תוך עמידה על ההתאמות של ההלכה לצרכיהם של הנכים, וכן על החובות שחלות על החברה בהקשר זה.
לקורות החיים המלאים לחצו כאן

ששת החוקרים שהתקבלו לתכנית זכאים ל:
  • מלגה שנתית בסך 18,000 דולר לשנה, במשך שלוש שנים לכל היותר (עד 54,000 דולר).
  • מעמד של חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה.
  • השתתפות בפעילות מחקרית ענפה - תכניות העשרה, סמינרים, כנסים ופרסום מחקרים - במסגרות לאומיות ובינלאומיות.