תכנית המלגות לשנת תשפ"א

המכון הישראלי לדמוקרטיה גאה להציג את המחזור העשירי של התוכנית הייחודית לתלמידי מחקר מצטיינים בתחום זכויות אדם והיהדות. את התוכנית מלווה ועדה מייעצת בהנהגת שני נשיאי בית המשפט העליון בדימוס, חתני פרס ישראל משלושה תחומים ופרופסורים ידועי שם ממוסדות אקדמיים בישראל ובארצות הברית. התוכנית התחרותית פתוחה לדוקטורנטים בכל התחומים של מדעי האדם, מכל מוסדות המחקר.

בשנת הלימודים תשפ"א התקבלו לתוכנית שישה תלמידי מחקר, שנבחרו על בסיס תחרותי.


גילה אמאטי

אוניברסיטת אוקספורד, החוג ללימודי תיאולוגיה ודתות
שם המחקר: פילוסופיית החיים (lebensphilosophie) כשורש מחשבתו של הראי״ה קוק
מנחה: ד"ר מירי פרויד-קנדל ופרופ' יוהאנס זאקובר

גילה היא דוקטורנטית ללימודי תיאולוגיה ודתות באוניברסיטת אוקספורד, בעלת תואר שני בפילוסופיה מאוניברסיטת בר אילן ותואר ראשון בפסיכולוגיה וסוציולוגיה באוניברסיטה זו. הדוקטורט שלה עוסק בהגותו של הרב קוק מתוך הקונטקסט של פילוסופיית החיים אצל ניטשה, ברגסון וזימל.



טליה גורודס

אוניברסיטת בן גוריון, מכון בן גוריון לחקר ישראל והציונות
שם המחקר: מקומה של יהדות אמריקה בחזון הביטחון הלאומי של דוד בן -גוריון 1947-1952
מנחה: פרופ' עופר שיף, פרופ' אבי בראלי

טליה גורודס היא דוקטורנטית ועמיתת קרייטמן באוניברסיטת בן-גוריון. עבודת הדוקטור שלה עוסקת ברכיבים ה'רכים' של חזון הביטחון הלאומי של דוד בן-גוריון, ומוקדשת לטענה כי בניגוד לעמדה הרווחת במחקר, מערכת היחסים של בן-גוריון עם יהדות אמריקה לא היתה תועלתנית גרידא - אלא חלק מתפיסת עולם יהודית-ממלכתית רחבה יותר. בוגרת תואר שני (בהצטיינות) בלימודי ביטחון מאוניברסיטת קולומביה, ניו יורק, ותואר ראשון (בהצטיינות) במדע המדינה מאוניברסיטת שיקאגו.

בעברה, טליה ניהלה את מכון ראות לחשיבה אסטרטגית, וכיום נמנית עם הוועד המנהל של קואליציית העמיות - קואליציה רחבה של ארגונים ישראלים הפועלת לקדם תודעה של עמיות יהודית וערבות הדדית כלפי קהילות יהודיות בתפוצות. בנוסף, טליה חברה בצוות מחקר של ה - ISF בראשות פרופ' שיף ופרופ' בראלי שמטרתו לאפיין את מודל הממלכתיות הבן-גוריוני ביחס ליהדות אמריקה ולבחון את מידת יישומו בקרב ראשי ממשלה מאוחרים יותר. טליה עוסקת בפרמהקלצ'ר, ומתגוררת בגבעתיים יחד עם בן-זוגה ושלושת ילדיהם.



אפרת ירדאי

אוניברסיטת תל אביב, המחלקה לסוציולוגיה
שם המחקר: אזרחות אתנו לאומית ואי לגליות יהודית: יהודים אתיופים בישראל בין 1955-1975 והמאבק על מעמד אזרחי
מנחה: פרופ' אדריאנה קמפ

אפרת ירדאי, דוקטורנטית במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב ויושבת ראש אגודת יהודי אתיופיה. נושא מחקרה הוא: "אזרחות אתנו לאומית ואי לגליות יהודית: יהודים אתיופים בישראל בין 1955-1975 והמאבק על מעמד אזרחי". את התואר השני השלימה במחלקה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון וכתבה את התיזה בנושא: "יחסי החוץ של ישראל ואתיופיה לאור תכניות הפיתוח של מש"ב". עוסקת בפעילות ציבורית למעלה מעשור והובילה מספר יזמות חברתיות תחת הכותרת "זהות שחורה במרחב לבן". בין היתר, הקימה והנחתה קבוצות קריאה לסטודנטים ממוצא אתיופי כמו גם קבוצת מחקר במכון ון ליר לסטודנטים לתארים מתקדמים. פירסמה עשרות מאמרים בערוצי התקשורת השונים בנושאים של צדק חברתי, שוויון ואפליה ממסדית בישראל. זוכת פרס גלנטר Guardians of Democracy מטעם הקרן החדשה לישראל לשנת 2020.
אמא של הגר-דריה ומתגוררת בתל אביב.



שחר פישר

אוניברסיטת תל אביב, בית הספר לתרבות
שם המחקר: "יחסי אדם ואל בפרשנות עקדת יצחק של קירקגור, לוינס ודרידה"
מנחים: פרופ' עירן דורפמן וד"ר מיכאל מאך

שחר הוא דוקטורנט בבית הספר לתרבות באוניברסיטת ת"א. עבודת הדוקטורט שלו עוסקת ביחסי אדם ואל בפרשנויות עקדת יצחק של סרן קירקגור, עמנואל לוינס וז'אק דרידה. בוגר תואר ראשון ותואר שני בלימודי תרבות באוניברסיטה הפתוחה (בהצטיינות). מרצה לפילוסופיה, תרבות ויהדות במסגרות שונות. חבר בבית המדרש לרבנות ישראל במכון שלום הרטמן. לשעבר מנהל חינוכי במדרשת השילוב נטור. ממקימי תנועת "התעוררות בירושלים" וחבר פעיל בה. נשוי להדס ואב לשלם ועדן.  



תחיה פרומן

אוניברסיטת בן גוריון, המחלקה למחשבת ישראל
שם המחקר: ללכת מהיכל להיכל: תפיסת הקדושה והטומאה בחיבור היכלות פקודי בספר הזוהר
מנחה:  פרופ' עודד ישראלי

תחיה פרומן, דוקטורנטית במחלקה למחשבת ישראל בבן גוריון. בעלת תואר ראשון בספרות מהאוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני (בהצטיינות יתרה) בפילוסופיה יהודית מאוניברסיטת תל אביב. כותבת את הדוקטורט על חיבור ההיכלות שבזוהר בהנחיית פרופ' עודד ישראלי. לצד לימודיה האקדמיים למדה בבתי מדרש שונים: בבית המדרש של מכון הרטמן ובבית מורשה. כיום היא מורה למחשבת ישראל באולפנת נוגה ברשת אמית ומלמדת קבלה בתוכנית 'חכמת הלב' בישיבת דרישה. כמו כן היא פעילה בעמותת חי שלום להוצאת כתביו של הרב פרומן ובעמותת 'שורשים' הפועלת לקידום שיח בין מתנחלים ופלסטינים.

תחיה מתגוררת בתקוע, נשואה לנטעיה ואמא לטוביה, סלה, הניה, פורת ורז.



חגי שלזינגר

האוניברסיטה העברית, הפקולטה למשפטים
שם המחקר: ריכוזיות, ביזור והפרטה של שירותי דת: בין הביזור ההלכתי לצנטרליזם המשפטי
מנחים: פרופ' ברק מדינה וד"ר בני פורת

חגי שלזינגר הוא דוקטורנט בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, ועמית מחקר במרכז חשין ללימודי משפט מתקדמים. תחומי המחקר שלו הם משפט ציבורי, חופש הדת ומחקר משפטי של ההלכה. עבודת הדוקטורט שלו עוסקת במתח שבין המאפיינים הביזוריים של ההלכה לבין המאפיינים הריכוזיים של המשפט המודרני, הן מנקודת המבט של פוסקי ההלכה, הן מנקודת המבט של המדינה כשהיא מסדירה שירותי דת. עבודת התזה שלו עסקה בניתוח דין 'הבא במחתרת' על רקע תיאוריות של הגנה עצמית. שימש כעוזר משפטי של השופט נעם סולברג.

 

הטבות התכנית:

  • מלגה שנתית בסך 65,000 ש"ח לשנה, במשך שלוש שנים לכל היותר (עד 195,000 ש”ח).
  • מעמד של מלגאי חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה.
  • תכנית הכשרה אישית.
  • השתתפות בפעילות מחקרית ענפה במסגרות לאומיות ובינלאומיות: סמינרים, כינוסים ופרסום מחקרים.