השפעת התוכנית לשינוי מערכת המשפט על המאזן החודשי של משקי הבית

דפנה אבירם-ניצן, מנהלת המרכז לממשל וכלכלה במכון הישראלי לדמוקרטיה, הציגה במסגרת מושב: לאן פני המשק הישראלי? את השפעת התוכנית לשינוי מערכת המשפט על המאזן החודשי של משקי הבית. "ההערכה שלנו שהממשלה תימנע מהעלאת הגירעון ותימנע מהעלאת מיסוי לפירמות מתוך חשש לבריחת מוחות או משקיעים – ולכן התרחיש שאנחנו לא רואים עוד, אבל זה התרחיש שיקרה אם יתממשו תרחישי האוצר: ייאלצו לקצץ בשירותים הציבוריים".

נוא ג'השאן-בטשון, מנכ"לית קו-אימפקט, אמרה: "אנחנו עושים הכל כדי לשנות את התעסוקה במגזר הערבי ועובדים יחד עם הממשלה. מיום ליום אנחנו מבינים שלשנות את התעסוקה של החברה הערבית יכול לשנות ולהשפיע על התעסוקה של כולנו. רק 6% מהמגזר הערבי נמצא בלב המגזר העסקי ורק 2% בהיי-טק. באתי להשמיע את הקול של המגזר הערבי, אג'נדה של תעסוקה בחברה הערבית צריך להיות על הפרק - אסור להשאיר אותנו מאחור".

ד"ר מיכל צור שלו - מייסדת-משותפת של סאיוטה ומייסדת-משותפת ונשיאה של קלטורה, אמרה: "אי אפשר להגיד את זה במילים יותר עדינות - ניסיונות ההפיכה המשטרית מובילים לחורבן כלכלי. הם מחסלים את ההיי-טק ומעלים את יוקר המחיה, ומבטיחים ומבססים חוסר שוויון ושותפות אזרחית. במגזר ההיי-טק הנזק כבר מתממש. האקדמיה במצב לא טוב. אנשי מפתח בהיי-טק עוזבים את הארץ, מחצית מהחברות שוקלות היפוך שרוול, סטרטאפים מפחדים מגיוסים וכולם מפחדים מהחשיפה לשקל. אני מאמינה שהמצב עדיין הפיך. יש צעדים שאפשר לעשות כדי לעצור את כדור השלג הזה".

ד"ר עמי אפלבום, ראש רשות החדשנות, אמר: "ישנה התפצלות בין ההתאוששות בשוק הגלובלי לבין הירידה כאן בישראל, וזאת ירידה מסוכנת: סטארט-אפים נפתחים בחו"ל. התחרות הרצחנית מ- Hubs שונים בעולם, כמו ניו-יורק, לונדון ופריז שמגייסים יותר כסף ויותר אנשים מאיתנו, מאפשרים תנאי עבודה ומיסוי טובים יותר. ואנחנו מעסיקים את עצמנו בדברים אחרים. ישראל ירדה במדד החדשנות The Global Innovation Index - GI למקום ה- 16".

 

פרופ' יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל וחתן פרס ישראל: "בכל ההיסטוריה של מדינת ישראל עוד לא היה תקדים של השמדת ערך כה דרמטית תוך זמן כה קצר - לא במלחמה - מונעת הכל מבית, ע"י קבוצה קטנה של אנשים שרואה לעצמה את הזכות לשנות את פני החברה, המדינה, ולומר - 'יש לנו כמה אצבעות יותר'. זה עיוות של מוסר הדמוקרטיה, של תוצאות הבחירות". לדברי פרנקל, "לא להרוס את הדמוקרטיה הישראלית בשום פנים ואופן. כאן אנחנו נלחמים על הבית, על הדמוקרטיה, על הנשמה – ואני אומר זאת בצורה ברורה: זאת לא שאלה של מספרים, אלא שאלה של המהות ושייצא מהכנס המסר: מקצוענות, פטריוטיות ואחריות".

 

עו"ד שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, אמר: "בהינתן המצב שאנחנו נמצאים בו, צריך לחשוב איך אנחנו עושים את המקסימום בכדי להוציא את המירב מהמשק הישראלי. יש מה לעשות והרבה. לצד התקציב, אחת המשימות שלקחתי על עצמי היא להביא כמה שיותר אוכלוסיות לשוק התעסוקה - אפשר לעשות את זה בכפייה - אבל אנחנו צריכים להביא למקום שבו שוק התעסוקה יגדל באמצעות הבאת אותן אוכלוסיות ברצון". לדברי הייזלר, בשבוע שעבר עבר תקציב אחראי ומרוסן. יש בתקציב לא מעט דברים – גם דברים שלא כולם אוהבים, כולל גורמי המקצוע, אבל הוא תקציב מאוזן ושמר על המסגרות – תקציב שעוסק בצמיחת כלכלה, בתחום התשתיות, בתחום הוועדות המחוזיות, בתחום הביטוח".

 

 

איך התוכנית לשינוי מערכת המשפט תשפיע על המאזן החודשי שלך?