מושב היחסים בין שלטון מרכזי למקומי

ליחצו כאן להורדת סיכום המושב 

 

ד"ר אריאל פינקלשטיין, ראש פרויקט שלטון מקומי במכון הישראלי לדמוקרטיה, על מסגרת היחסים בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי, אמר: "מתוך 41 מדינות שנמדדו במדד האוטונומיה המקומית #LAI - ישראל נמצאת במקום האחרון. השיח בישראל סביב השאלה של ריכוזיות וביזור - ממוקד בשאלת היעילות, אבל בעולם המפותח יש שתי תפיסות על מעמד השלטון המקומי: ממשל עצמי מקומי מול זרוע של המדינה".

מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי אמר: "למעל 220 רשויות מקומיות אין איתנות פיננסית. השיטה לתת דין אחד לכל הרשויות אינה עובדת. לרשות יש ארנונה, אם התמזל מזלה ויש לה אזורי תעשייה – יש לה קצת כסף לעבוד. אבל אתה לא יכול לחיות רק מארנונה". ביחס לחוק הארנונה הוסיף שלי כי "ישבתי עם יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, עם ראש העיר דימונה חיים ביטון, עם יו"ר מרכז המועצות המרחביות שי חג'ג' וליבנו את הבעיות. הם רצו 0 ואנחנו 100 נגמר 27".

 

ראש העיר חולון מוטי ששון אמר: "שלטון מרכזי הם לא האדונים שלנו. הם מתנהגים כאילו אנחנו עבדים שלהם. אנחנו הדבר הכי יציב במדינה והם מפריעים לנו בכל דרך. אנחנו מדינה של חלטוריסטים, מנהלים אותם אנשים בלי רקע, איזה מנהל היה לוקח את קרן הארנונה? מה זו הבדיחה הזו?".

עוד הוסיף ששון: "יש כוונה שעוברת כחוט השני שעוברת את כל השרים שהם חושבים שהם חוכמולוגים שיודעים לנהל אותנו, אין להם מושג מהחיים שלהם. מה, אני פקיד שלכם? עובד שלכם? מה זאת אומרת אתם לוקחים לי? אני פיתחתי במאות מיליונים ועכשיו אומרים 'לא, אנחנו שותפים בהכנסות'. זה גנגסטרים, זה עולם תחתון".

 

טל אוחנה, ראש מועצת ירוחם: "השקעתי מאמצים בפיתוח הכלכלי של ירוחם. ביום אחד היו צריכים לזרוע את הכלכלה של העיר. אנחנו ראויים והממשלה הייתה שותפה לתוצאות. יש לנו דרך ארוכה, אנחנו צריכים לדאוג שלמשפחות במעמד הביניים תהיה היכולת לבחור בתעסוקה איכותית בעיירה קטנה ומרוחקת".

 

לצפייה במושב המלא:

 

ליחצו כאן להורדת סיכום המושב