סקירה

הליכי ההצבעה בבחירות לנשיאות ארה"ב

| מאת:

משבר הקורונה אילץ את מדינות ארצות הברית לבצע שינויים והתאמות בהליכי ההצבעה בבחירות הקרבות, כדי לאפשר לאזרחים לממש את זכותם הדמוקרטית תחת המגבלות. על הליך ההצבעה והשינויים שבוצעו בסקירה הבאה

Shutterstock

בעוד פחות מחודש ייערכו בארצות הברית הבחירות לנשיאות, ל-435 הנציגים בבית הנבחרים ובשליש מהמדינות גם לנציגי הסנאט. הבחירות הקרבות המתנהלות בעיצומה של מגפת הקורונה מציבה אתגרים לא פשוטים ומעלה על סדר היום הציבורי את הליך ההצבעה.

מכיוון שבארצות הברית הליכי ההצבעה וניהול הבחירות מוסדר ברמת המדינות (states), האופן בו האזרחים יכולים לממש את זכותם הדמוקרטית תלוי במדינה בה הם רשומים. על כן, ישנם הבדלים בין המדינות בנוגע לשינויים והתאמות שנעשו בהליכי ההצבעה, כדי לאפשר לאזרחים לממש את זכותם הדמוקרטית מבלי להעמיד את האזרחים בסכנה בריאותית. מאמר זה מבקש לסקור את השינויים בהליכי ההצבעה הנהוגים במדינות ארצות הברית והשלכותיהם על הבחירות הקרבות.

ישנן שלוש זירות מרכזיות בהליך ההצבעה:

הרשמה להצבעה (Voter Registration)
על מנת לממש את זכות הבחירה נדרשים אזרחי ארצות הברית להירשם להצבעה במחוז בו הם גרים, ורק לאחר שנרשמו יכנסו לספר הבוחרים ויוכלו להצביע בבחירות. ההרשמה להצבעה נדרשת רק אם הם מממשים את זכות ההצבעה בפעם הראשונה, או ששינו מאז הבחירות הקודמות את כתובת מגוריהם או את שמם. ברוב המדינות התאריך האחרון להרשמה להצבעה נע בין שבועיים לחודש טרם מועד הבחירות. לאור מגפת הקורונה, ישנן מדינות שאפשרו להאריך את המועד האחרון להרשמה סמוך יותר ליום הבחירות. המדינות שנקטו צעד זה כוללות את מיין, מינסוטה וניו המפשייר שלראשונה אף פתחה את האפשרות להירשם באופן מקוון עקב המצב.

הצבעה פיזית בקלפיות
ההצבעה בקלפיות היא הדרך הנפוצה ביותר בקרב בוחרי ארצות הברית, אך תחת סכנת הקורונה, היא גם הדרך שמציבה את האתגר הגדול ביותר. ההצבעה בקלפיות דורשת עמידה בתור, בחללים סגורים, יחד עם עוד אנשים רבים המשתמשים באותם תאי הצבעה אחד אחרי השני. תנאים אלה ידועים כמגבירים את סיכויי ההידבקות בקורונה, ולכן הליך ההצבעה בקלפיות עלול להוות מוקד הדבקה מסוכן לקהל הבוחרים, ואפילו עוד יותר לאזרחים המתפעלים את הקלפיות. לכן, אין זה מפתיע ש- 6 מדינות ומחוזות מסוימים בשלוש מדינות נוספות, שהצהירו כי לאור הקושי במציאת אנשים שמוכנים לתפעל את הקלפיות, מוקדי הקלפיות יצומצמו. עם זאת, ישנן שתי דרכים מרכזיות שננקטו על מנת להתגבר על מכשול הנגישות לקלפיות שנוצר עקב צמצום מספר הקלפיות. ראשית, נפתחו או תוגברו מספר מרכזי הצבעה הפעילים בהם יכולים להצביע כלל האזרחים הנמצאים במחוז, ואף במדינה כולה בה פועל מרכז ההצבעה. זאת בניגוד לקלפיות רגילות, בהן כל אזרח יכול היה להצביע רק במוקד קלפי אחד המיועד לו לפי מקום מגוריו (בדומה לנהוג באופן ההצבעה בישראל). כך ישנה גמישות רבה יותר למצביעים לבחור את מוקד ההצבעה הנוח להם, ובמידה וישנו עומס על מוקד מסוים, לעבור למוקד אחר. שנית, תפעול קלפיות להצבעה מוקדמת הינה מתודה מוכרת בהליך ההצבעה בחלק מהמדינות. המשמעות היא שישנן קלפיות שנפתחות מספר ימים, ואף שבועות טרם יום הבחירות ומאפשרות לבוחרים להימנע מהעומס בקלפיות ביום הבחירות. מספר מדינות הודיעו כי יגבירו את מספר הקלפיות הללו, וחלקן אף הקדימו את מועד פתיחת הקלפיות המיועדות לכך.

הצבעת היעדרות (Absentee Vote)
הצבעת היעדרות הינה הצבעה שנועדה לאפשר לאזרחים שאינם יכולים או רוצים להגיע לקלפי באופן פיזי לממש את זכות הבחירה שלהם. בארצות הברית הליך זה בדרך כלל מתייחס להצבעה דרך הדואר. מדובר בהליך הצבעה הקיים עוד ממלחמת האזרחים, וכיום משמש גם ככלי המאפשר הצבעה לאזרחים הגרים בחו"ל וכוחות ביטחון הפועלים מחוץ למדינה. בדומה להצבעה מוקדמת בקלפיות, ניתן לממש את הצבעת ההיעדרות בדואר טרם מועד הבחירות, כאשר המדינה קובעת את טווח המועדים בהם ניתן לשלוח את טפסי ההצבעות. תהליך הצבעת ההיעדרות, והשינויים שנעשו בו לקראת הבחירות הנוכחיות, נבדל בין המדינות השונות בשלושה היבטים מרכזיים: הליך הגשת הבקשה להצבעת היעדרות, הזכאות להצביע בצורה זו והדרישות הבירוקרטיות למימוש ההצבעה. ניתן לראות כי לאור משבר הקורונה מדינות רבות הקלו בתהליך ההצבעה מסוג זה בכל אחד מההיבטים:

הקלת תהליך הגשת הבקשה להצבעת היעדרות – ברוב המדינות בארה"ב נדרשים המצביעים המבקשים לממש הצבעת היעדרות למלא טופס בקשה מיוחד, ורק לאחר אישורו על ידי ועדה המיועדת לכך, ישלח לבוחר טופס הצבעה בדואר. לאור המגיפה, 15 מהמדינות ומחוזות מסוימים ב-7 מדינות נוספות החליטו לראשונה לשלוח באופן יזום טפסי בקשת הצבעת היעדרות לכלל הבוחרים הרשומים. מהלך זה נעשה גם באלסקה ובחלק מהמחוזות בטקסס לאזרחים מעל גיל 65 בלבד. 5 מדינות נוספות אף הגדילו לעשות ושלחו באופן אוטומטי טפסי הצבעה לכלל התושבים הרשומים להצבעה, ללא צורך בהגשת הבקשה מראש, מתודה שהייתה נהוגה עוד לפני המגיפה בחמש מדינות נוספות, כפי שצוין לעיל.

הגמשת הזכאות להצבעת היעדרות – ישנם הבדלים בין המדינות בזכאות הבוחרים לבקש לממש הצבעת היעדרות. בעוד בחלק מהמדינות לא נדרשת סיבה לדרישה להצבעה באופן זה, ישנן מדינות שמאפשרות הצבעת היעדרות רק במקרים מסוימים כגון מוגבלות פיזית או היעדרות לשם ביצוע תפקיד. לקראת בחירות 2020, 11 מדינות הרחיבו את הזכות לבקש לממש את זכות ההצבעה מרחוק, גם לאזרחים המבקשים לעשות זאת מטעמי התגוננות ממגפת הקורונה. שלוש מדינות הודיעו כי יאשרו הצבעת היעדרות רק לאנשים בסיכון גבוה, מטפליהם ובוחרים הנמצאים בבידוד, אך לא לכלל האוכלוסייה (לואיזיאנה, מיסיסיפי וטנסי).

הקלות בבירוקרטיה הכרוכה בהצבעת היעדרות – ישנו הבדל בין המדינות בתנאי הזכאות למימוש הצבעת היעדרות. לדוגמה, חלק מהמדינות דורשות חתימת נוטריון על פתק ההצבעה, וכמעט כולן דורשות כי המצביע ישלח את הצבעתו בעצמו בדואר. לאור מגבלות הקורונה, 32 מהמדינות הקלו בדרישות הבירוקרטיות למימוש ההצבעה, ביניהן צפון קרולינה (בבחירות הנוכחיות צומצמה הדרישה לחתימת עדים על טופס ההצבעה משני עדים לאחד), אוקלהומה (אושר שתצלום של תעודה מזהה יהווה תחליף לדרישה לחתימת נוטריון) ואוהיו (בה נפתחו עמדות קלפי מיוחדות להצבעות היעדרות המונעות את הצורך לעמוד בתור בסניפי הדואר).

השנה, אחוז האזרחים האמריקאים שרשאים להצביע באמצעות הצבעת היעדרות בדואר נמצא בשיא של כל הזמנים, ועומד על למעלה מ- 75%. בהתאם לכך, בעוד בבחירות 2016 הצבעות היעדרות היוו כרבע מכלל הקולות, בבחירות הנוכחיות צפוי שתופעה זו תתרחב אף יותר בשל החשש מהמגפה.Juliette Love, Matt Stevens and Lazaro Gamio, “Where Americans Can Vote by Mail in the 2020 Elections”, The New York Times, (14.8.2020) https://www.nytimes.com/interactive/2020/08/11/us/politics/vote-by-mail-us-states.html, [accessed: 4.10.2020]. עקב העומס הצפוי על שירותי הדואר, ישנן מדינות שאישרו הארכה של המועד האחרון לספירת מעטפות ההצבעה שיתקבלו בדואר במספר ימים, ובלבד שיש עליהן חותמת של הדואר המאשרת שהוגשו עד ליום הבחירות עצמו. כמו כן, לאור העומס הצפוי על מערכת הדואר, אישר הקונגרס מענק של 25 מיליארד דולר לשירותי הדואר, בין היתר על מנת לתחזק את מערך ההצבעה בדואר, אך מענק זה נחסם על ידי הנשיא והסנאט.Patricia Zengerle, David Morgan, “Trump holds up coronavirus aid to block funding for mail-in voting”, Reuters, (13.8.2020), https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-usa-congress-idUSKCN2591PU, [accessed: 4.10.2020].

ההתאמות שנעשו בקרב המדינות על מנת לאפשר לאזרחים להצביע בצורה בטוחה עוררו מחלוקות רבות, בעיקר בין הרפובליקנים לדמוקרטים, אשר חלק לא מבוטל מהן הוכרעו, או נמצאות כעת בתהליך הכרעה בערכאות המשפט השונות. לדוגמה באילינוי, רפובליקנים עתרו נגד התכנית של מושל המדינה לשליחת טפסי הצבעת היעדרות באופן אוטומטי לבוחרים הרשומים והארכת זמן ספירת הקולות מעבר ליום הבחירות.Shirin Ali, “GOP lawsuit attacks expansion of Illinois voting by mail”, The Fulcrum, 11.8.2020), https://thefulcrum.us/voting/vote-by-mail-illinois, [accessed: 4.10.2020]. דוגמה נוספת היא איווה, בה הדמוקרטים ערערו על החלטת בית המשפט לפסילת 64,000 קולות שהתקבלו כבר, מכיוון שחלק מסעיפים בטפסי ההצבעה, הכוללים פרטים אישיים של הבוחרים, מולאו על ידי המדינה טרם שליחתם לבוחרים ולא על ידי הבוחרים עצמם.James Q. Lynch, “Democrats challenge Iowa district court rulings on absentee ballot requests”, The Gazette, (31.8.2020), https://www.thegazette.com/subject/news/government/absentee-ballot-linn-woodbury-county-iowa-court-paul-pate-democrats-20200831, [accessed: 4.10.2020].

באופן כללי, ניכר כי ישנו מאבק על הלגיטימיות של הצבעת היעדרות כאשר המפלגה הדמוקרטית פועלת על מנת לפתוח את האפשרות להצבעת היעדרות ככל הניתן ומנגד, המפלגה הרפובליקנית פועלת להקשות על ההצבעות מסוג זה, בטענה שניתן לזייף אותן בקלות. כחלק ממאמץ זה ניתן לראות את הניסיונות החוזרים ונשנים לערער על הלגיטימיות של הצבעה מסוג זה על ידי הנשיא טראמפ. חשוב לציין כי אין עדויות לכך שההצבעה בדואר מגבירה את הסיכויים לזיוף קולות לעומת ההצבעה בקלפיות. יתר על כן, ראש ה-FBI העיד לאחרונה בפני ועדת הסנאט לביטחון המולדת, כי לאורך ההיסטוריה לא היו עדויות לניסיונות לזיוף קולות באופן מתואם או משמעותי בהצבעה בדואר או בכל הצבעה אחרת.Chris Cillizza, “The FBI director just totally shut down Donald Trump's vote-fraud conspiracy”, CNN, (25.9.2020), https://us.cnn.com/2020/09/25/politics/christopher-wray-election-fraud-vote-fraud/index.html, [accessed: 4.10.2020].

ישנן טענות העולות בקרב הציבור האמריקאי כי הסיבה האמתית העומדת מאחורי ויכוח זה אינה קשורה כלל לחשד מזיופים, כי אם להשלכות של ריכוך חסמי ההצבעה על תוצאות הבחירות. הדבר נובע מההנחה שככל שהליך ההצבעה יהיה קל ונגיש יותר, ישתתפו בו יותר מצביעים, בדגש על מצביעים שבדרך כלל אינם מממשים את זכות ההצבעה כגון אזרחים ממעמד נמוך ובוחרים צעירים. בוחרים אלו נוטים באופן מסורתי להצביע יותר לדמוקרטים. עם זאת, אין תימוכין בספרות המחקרית לכך שעלייה בכמות האנשים המצביעים בדואר משפיעה על תוצאות הבחירות או מעניקה יתרון לאחת מהמפלגות.ראו למשל: Michael Barber and John B. Holbein, (2020), The Participatory and Partisan Impact of Mandatory Vote- By- Mail”, Science Advances 6(35): eabc7685 בנוסף, יש שחוששים כי הטענות נגד ההצבעה בדואר מכיוונו של הנשיא, נועדו לשמש כתשתית לערעור הלגיטימיות של תוצאות הבחירות, במידה והוא יפסיד בהן.Aaron Rupar, “How Trump’s mail voting sabotage could result in an election night nightmare”, Vox, (11.8.2020),  <https://www.vox.com/2020/8/11/21358960/trump-mail-voting-sabotage-explained>, [accessed: 4.10.2020].

ארצות הברית ומדינות הפועלות בה מהוות מקרה בוחן לדרכים בהן ניתן לקיים בחירות תחת מגבלות הקורונה. מקרה בוחן זה מאפשר לכלל המדינות בהן אמורות להתקיים בחירות בזמן המגפה, להבין טוב יותר מה הם הצעדים הנדרשים על מנת לאפשר לאזרחים להצביע בצורה בטוחה. במידה וגם בישראל יתקיימו בחירות תחת מגבלות אלו, יתכן כי הקושי בהתאמת הליך הבחירות למצב הנוכחי יהיה גבוה הרבה יותר, מכיוון שבישראל לא קיימת תשתית המאפשרת הצבעה מרחוק. לכן חשוב להתכונן לאפשרות זו מוקדם ככל הניתן על מנת לבצע את ההתאמות הנדרשות למצב זה.

טבלה 1: השינויים שבוצעו בשיטות ההצבעה בחודשים האחרונים לאור מגפת הקורונה

*מדובר אך ורק בהתאמות שבוצעו לאור הקורונה, ולא בהליך ההצבעה הנהוג בכל מדינה באופן כללי.