פתיחת היום השני

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד: "הייתי חלק מהדיון על מצעד הדגלים שהחטיא את מטרתו - השאלה לא איפה המצעד עובר אלא את מי הדגל מייצג. הוא לא מייצג אלימות וגזענות אלא את מי שמאמין במדינה יהודית ודמוקרטית. לא ניתן לקיצוניים לקחת לנו את הדגל. ניצחנו את הקיצוניים בסבב הבחירות הקודם וננצח גם בסיבוב הזה"

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד בפתח יומו השני של כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, והתייחס למערכת הבחירות הקרובה: "הנושא שאני רוצה לדבר עליו הוא קיצונים מול מתונים. מי שרוצה לפרק ולהרוס מול מי שרוצה לבנות. ועל זה הבחירות. זה המאבק שבו אנחנו מוכרחים לנצח".

"מה שניצח את הבחירות האחרונות והצליח להקים ממשלה שלא חשבנו שתוקם - היה אחריות, ממלכתיות, ערכים ליברליים ואפילו הדרך שבה הממשלה התפרקה הייתה מתוך כבוד הדדי ושמירה על ערכי חברות, אמירת אמת ועמידה בהסכמים. בעוד מהצד השני שקרים גזענות וניפוץ הממלכתיות. יש דרך לעצור את הקיצוניות. ליצור ברית של מתונים חיבור של אנשים שבחרו להאמין אחד בשני - והלכו לטפל בבעיות היסוד. הקיצוניות מסוכנת, כי היא פתרון קל במקום לקחת אחריות מחפשים את מי להאשים, מקימים מכונת פייק ניוז במימון אוליגרכים זרים שכולה מוקדשת לשנאה".

"לא שלטון החוק רק לאומנות וגזענות והמסר הגיע ברגע מסוכן שנתניהו יודע שכדי שישראל תישאר דמוקרטית הוא לא יוכל לסכן את המשפט שלו".

"זה לא כל הליכוד, זה לא כל המחנה הלאומי. זו קבוצה מאוד מוגדרת שלוקחת אותנו למקום הרסני. נתניהו בגלל המשפט, בן גביר בגלל שהוא היה ונשאר האיש שתלה בסלון תמונה של הרוצח ברוך גולדשטיין".

"הקמפיין שלהם אומר, נדרוס את בית המשפט, נדרוס את השמאלנים, את המרכז, את הימין הממלכתי, נרסק את הכנסת, נעביר חוק צרפתי, נחסל את כל השטויות האלה של זכויות אדם ושלטון החוק".

הרוב השפוי מסתכל על בן גביר ואומר: 'אני לא מוכן שככה תראה המדינה והחיים שלנו'... האיש הכי חזק באופוזיציה הוא לא נתניהו אלא בן גביר" ח"כ יאיר לפיד, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ

"כל מה שיש להם להציע, זה שהם שונאים את מי שהוא לא הם. שונאים להט"בים, שונאים שמאלנים, שונאים ימין שפוי, כמובן שונאים ערבים. גזענות בגרסה הגרועה ביותר שלה".

על ראש הממשלה בנט אמר: "מה שהם עשו לבנט, איש טוב, ראש ממשלה טוב, כמויות של רעל הם שפכו פה. המשימה היא לוודא שהאנשים האלה לא יגיעו לשלטון ולא לתת להם את הדמוקרטיה. הנשק במאבק הוא הישראלים שלא איבדו את רוח הקרב. רוב הישראלים רוצים לחיות יחד בשלום. עליהם להגן על הדמוקרטיה".

"הישראלים בחרו בטוב משותף, זה לא קל, זה אמור להיות קשה. אתה לא עושה שינוי במדינה בקלות. הכוח הזה קיים אצל כל אחד כזה. ממשלת השינוי היא הכל חוץ מניסוי, לא הוקמה בגלל תרגיל פוליטי אלא כי רוב מוחלט הגיע למסקנה שהם לא שונאים אחת השני".

"הקיצוניים חושבים שאם צועקים חזק יותר - הם כבר ניצחו - הם טעו. יש לי טיעון עוצמתי לטובת ברית המתונים - היא מנצחת לא רק פה אלא בכל העולם. לפני שביידן ניצח את טראמפ הוא ניצח פרוגרסיביים שהאשימו אותו שהוא מתון מידי. הקיצוניים יודעים לצרוח ולשקר בטלוויזיה".

"כשנכנסו לממשלה גילינו ששום דבר לא טופל - אפילו לא הנושא האיראני. אם אתה מודיע לרוב אזרחי ישראל שאתה שונא אותם, הממשלה היא לא פשרה בין ימין ושמאל אלא החלטה על סדר חדש, הבנה שפשרה חכמה היא הדרך היחידה".

"לא יכולות להיות פשרות בביטחון - בכל נושא אחר. התפקיד שלנו הוא לגרום לאנשים שחושבים אחרת לעבוד יחד למען מטרות משותפות. לנהל מדינה זה עניין רציני, צריך לנהל אותה כל בוקר. זו מלאכת החיים והשלטון, לקחת אחריות ולהבין שזה לא יהיה 100% כמו שאתה או אני רוצה, אבל יש לנו משימות גדולות בקנה מידה חסר תקדים. אחרי שנים של הזנחה פושעת צריך להיאבק ביוקר המחייה, בפשיעה, מטהרן ועד עזה - הסיפור הישראלי הגדול הוא של רסיסים שמתלכדים, מגיעים מכל העולם אחרי טרגדיה ומגלים שיחד אין דבר שהם לא יכולים לעשות ופסגה שלא יכולים להגיע אליה. זה מה שאנחנו צריכים לעשות היום לחזור לרעיון של אחדות ישראלית - שנבנה יחד".

בסיכום דבריו אמר לפיד, "הצעד הראשון הוא לנצח בבחירות".

קחו את כל הישראלים שמאמינים בחוק וסדר, בקדמה, ותגלו דבר שיפתיע אתכם - אנחנו הרוב. כל עוד אנחנו הרוב זה תלוי רק בנו. ח"כ יאיר לפיד, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ

 

 

 

חבר הכנסת ניר ברקת דיבר הבוקר במסגרת מושב "אתגרי שוק העבודה" בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה שעורך המכון הישראלי לדמוקרטיה, ובין היתר התייחס בדבריו לאתגרי החינוך של מדינת ישראל: "במדינת ישראל יש היום 350 אלף עובדים בהייטק, כאשר הפוטנציאל ל-25 שנה קדימה הוא שני מיליון איש. החסם המרכזי שמונע מאיתנו להגיע ליעד הזה הוא כושר הייצור של מערכת החינוך. כולנו מבינים שיש מחסור במורים שככל שימשך, יביא למצב בו אנחנו יורים לעצמנו ברגל, את מקצוע ההוראה צריך לשדרג. אני אתמוך בדרישה של המורים אבל אני רוצה לשים רף יותר גבוה למערכת החינוך במדינת ישראל".

על חוסר היציבות הפוליטית אמר חבר הכנסת ברקת: "אנחנו משלמים מחיר כבד. צריך לייצר מנגנון של הכרעה שמתבסס על הסכמה רחבה. צריך לשנות את הקונספציה, כי גם כשאתה נבחר אתה משותק ולא יכול לעשות כלום בגלל שכבות של פקידות".

בסיום דבריו התייחס ברקת לסוגיית ההשקעה בפריפריה, וציין כי "היום הפקידות באוצר, במדיניות רבת שנים זורמת עם הביקושים למרכז, צריך לייצר ביקושים לפריפריה באמצעות סל שירותים, מודל תעסוקתי, תשתיות וטפל בחסמי ביטחון הפנים והבריאות".

אני אתמוך בדרישה של המורים אבל אני רוצה לשים רף יותר גבוה למערכת החינוך במדינת ישראל ח"כ ניר ברקת, הליכוד