הודעה לעיתונות

גיליון הביצועים של המפלגות בישראל

מיהם שיאני הנואמים ומגישי השאילתות? מי נוכח בוועדות ובמליאה? איזו סיעה מעבירה יותר חוקים? ומי הסיעה שחבריה עושים שימוש תדיר בכלים הפרלמנטרים?

Flash90

דירוג מיוחד שנערך במכון הישראלי לדמוקרטיה על ידי שחף זמיר, אביטל פרידמן וד"ר אסף שפירא מהמרכז לכלכלה וממשל במכון, שיקלל את נתוני העבודה הפרלמנטרית של חברי הכנסת (פרט לשרים וסגני השרים) במפלגות לפי 10 פרמטרים ובהם: נוכחות במליאה ובוועדות, הגשת שאילתות והצעות לסדר היום, נשיאת נאומים במליאה, הצבעות במליאה, שימוש במרכז המידע והמחקר של הכנסת והעברת הצעות חוק חשוב להדגיש – לא הגשת הצעות חוק, אלא העברתן.

לפי מדד העבודה הפרלמנטרית של המכון הישראלי לדמוקרטיה, עולה כי חברי סיעת יהדות התורה הם אלו שעושים את השימוש הנרחב ביותר בכלים הפרלמנטרים שברשותם, ומייד אחריה – חברי סיעת מרצ.
לעומת זאת, חברי סיעת המחנה הציוני נמצאים בתחתית הדירוג, ומעט מעליה סיעת ישראל ביתנו. עם זאת, החישוב הכולל של העבודה הפרלמנטרית של כל סיעה מעט מטעה. כך למשל, סיעת הרשימה המשותפת, שנמצאת במדד הכללי במקום טוב באמצע, היא בין הסיעות המובילות בחלק מהמדדים, כמו שאילתות, נאומים במליאה, הצעות לסדר היום וקבלת מסמכי ממ"מ, ובמקום נמוך מאוד במדדים אחרים. להלן נתוני המדד, שנעים בין 0 ל-100.

 

מחוקקים חוקים?
לא במפתיע, סיעות מהקואליציה – במיוחד הבית היהודי, יהדות התורה וכולנו – בראש, בעד שהרשימה המשותפת, יש עתיד והמחנ"צ מהאופוזיציה מעבירות חוקים מעטים. בולטת לטובה – מרצ, שחבריה מעבירים יותר חוקים מכל מפלגות האופוזיציה.

יוזמים 

מצטרפים

מי המפלגה ששואלת הכי הרבה?
כלי השאילתות משרת בדרך כלל את סיעות האופוזיציה, כיוון שהוא נועד לפקח על הממשלה. בהתאם לכך, כאן מצטיינת דווקא הרשימה המשותפת, שחבריה מגישים הכי הרבה שאילתות, ומיד אחריה מרצ. אחריהן מפתיעה לטובה דווקא סיעה מהקואליציה - יהדות התורה. סיעות קואליציה אחרות - כולנו, ש"ס והליכוד – ממעטים להגיש שאילתות.

מבחינת קבלת מסמכים ממרכז המידע והמחקר של הכנסת (ממ"מ) – כלי שיכול לשרת הן את הקואליציה והן את האופוזיציה – נמצא שחברי מרצ דורשים ומקבלים הכי הרבה מסמכים, אחריהם חברי כולנו, ובתחתית הרשימה – חברי הבית היהודי וישראל ביתנו שאינם נוטים לבקש מסמכי מחקר.

מי המפלגה הכי חופרת?

מפלגות האופוזיציה - מרצ, הרשימה המשותפת והמחנה הציוני, הן המפלגות שחבריהן נואמים הכי הרבה. בעוד שבמפלגות הקואליציה – ש"ס, ישראל ביתנו וכולנו, כמעט ולא נואמים. מבין מפלגות הקואליציה, חברי יהדות התורה והבית היהודי, הם הנואמים המצטיינים.

נוכחים ונפקדים

חברי מפלגות הקואליציה- יהדות התורה, הבית היהודי וכולנו, נמצאים הכי הרבה במשכן הכנסת. לעומתם, חברי מרצ, הרשימה המשותפת וישראל ביתנו, נמצאים בתחתית הדירוג. חשוב להדגיש שהנתונים מתייחסים לחברי כנסת הנמצאים במשכן כולו, ולאו דווקא במליאת הכנסת (לגבי הימצאות במליאה אין נתונים).

בנושא הנוכחות בוועדות, חברי יהדות התורה, ש"ס וכולנו נמצאים בראש, בעוד שבמחנה הציוני, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת, נוכחים פחות. עם זאת, הממצאים אינם מפתיעים היות שחברי קואליציה מכהנים בממוצע ב-3.5 ועדות ולכן נדרשים "לדלג" ולהצביע בין הוועדות השונות.

ומי מגיע להצביע?

מבדיקה של תפקוד חברי הכנסת בשנה האחרונה בלבד, נראה שדווקא חברי ישראל ביתנו, שאינם נוכחים הרבה בוועדות ובמשכן, דואגים להגיע ולהצביע יותר מחברי כל מפלגה אחרת. אחריהם נמצאים חברי ש"ס ומרצ, בעוד שחברי הליכוד, הרשימה המשותפת ויש עתיד נמצאים בתחתית הדירוג. יש לציין שאפשר לראות במספר ההצבעות במליאה "עדות" לנוכחות חברי הכנסת במליאה עצמה (כיוון שכאמור על כך אין נתונים – יש רק נתונים על נוכחות במשכן).

 

מי יוזם הכי הרבה דיונים?

המפלגות הסקטוריאליות- החרדים (ש"ס ויהדות התורה) והרשימה המשותפת, מדורגות בראש הדירוג של הגשת הצעות לסדר יום בנושאים שונים הנידונים בוועדות ובמליאה, ייתכן שבשל הצורך לדאוג באופן ספציפי לקהל בוחריהן. לעומת חברי המפלגות הגדולות - הליכוד והמחנה הציוני, ממעטים להשתמש בכלי זה.

הדירוג, נתן משקל שונה במקצת לכל אחד מהפרמטרים, בהתאם להחלטת ועדה מקצועית במכון שהעריכה את משקלו של כל אחד מהרכיבים בעבודת חברי הכנסת:

הפעולה הפרלמנטרית משקל כל פעולה
נשיאת נאומים בני דקה 5.50%
העברת חוקים- יוזם ראשי (הופיע ראשון ברשימת היוזמים או הציג את החוק במליאה בקריאה טרומית); העברת חוקים – יוזמים נוספים (אבל לא "מצטרפים"); נוכחות במשכן; השתתפות בהצבעות 8.30%
הגשת שאילתות; נשיאת נאומים במליאה; פרסום מחקרי מ.מ.מ; הגשת הצעות לסדר היום 11.10%
נוכחות בוועדות 16.60%