מאמר דעה

האם פייסבוק היא מונופול בשוק הרשתות החברתיות?

| מאת:

לפעמים נראה שבעוד שברחבי העולם כבר נוקטים צעדים נגד השפעת ענקיות האינטרנט על השווקים המקומיים, ממסים אותן ואף קונסים, בישראל מתנהגים כאילו אנחנו ב-2010: לומדים, בוחנים, מהססים ומהרהרים מהי השפעת ענקיות הדיגיטל על המשק הישראלי. לכן הודעת הרשות לתחרות על כך שהיא שוקלת לקבוע שפייסבוק היא מונופול בישראל, מפתיעה ומעניינת

Shutterstock

המהומות האלימות שהתרחשו בארץ בשבועות האחרונים, שנדמו לכמה רגעים מפחידים כתחילתה של מלחמת אזרחים, הובילו לטענה שלפייסבוק יש אחריות במגוון הפלטפורמות שהיא מנהלת בישראל – פייסבוק, אינסטגרם ו-ווטסאפ – להתמודד עם תכנים של קיטוב והסתה לאלימות. עכשיו דמיינו שרשות התחרות הייתה יכולה להורות לפייסבוק להקים מערכת בינה מלאכותית לניטור תכנים מסיתים בעברית כמו שיש לפייסבוק באנגלית, או שהיא חייבת להחזיק כאן חמ"ל של אנשי מדיניות שיקבלו החלטות 24/7 בעניין הסרת תכנים פוגעניים בלי שיהיה צריך להעביר בקשות הסרה למשרדים באירלנד או בלונדון. כמה מראות קשים היו נחסכים.

ובכן, יחסית בשקט, ערב המהומות, התקבלה החלטה שאולי מראה, סוף סוף, שאנחנו בדרך לשם. הרשות לתחרות הודיעה שהיא שוקלת לקבוע שפייסבוק רכשה בשנים 2018-2019 שתי חברות סטארטאפ בישראל בלי לדווח על כך לרשות לתחרות. לפיכך, הרשות מתכוונת להטיל על פייסבוק עיצומים כספיים בגובה של כ-6 מיליון שקל, בכפוף לשימוע. טענת הרשות היא שלפי חוק התחרות, מונופול, מוכרז או לא, נדרש להגיש הודעת מיזוג בכל עסקה שהוא צד לה. האם פייסבוק היא מונופול בישראל? כאן מגיעה הפצצה. הרשות קובעת שלדעתה, פייסבוק מהווה מונופול בשוק הרשתות החברתיות למשתמשים פרטיים בישראל.

לפעמים נראה שבעוד שברחבי העולם כבר נוקטים צעדים נגד השפעת ענקיות האינטרנט על השווקים המקומיים, ממסים אותן ואף קונסים, בישראל מתנהגים כאילו אנחנו ב-2010: לומדים, בוחנים, מהססים ומהרהרים מהי השפעת ענקיות הדיגיטל על המשק הישראלי. לכן הודעת הרשות מפתיעה ומשמחת. אמנם, לפייסבוק יש 60 יום להגיש את טיעוניה לרשות התחרות ויש להניח שעוד יהיו דיונים משפטיים רבים סביב העניין; ואמנם הקנס שהרשות מבקשת להשית עליה הוא מבדח במונחים של חברה שגם כאשר נקנסה במיליונים על ידי רשויות התחרות בארצות הברית ואירופה המניה שלה המשיכה לטפס כאילו כלום. אבל זו הפעם הראשונה שבה רשות התחרות (ולמעשה כל רשות בישראל) מתעמתת חזיתית עם אחת מענקיות הדיגיטל. הצעד הזה חשוב במיוחד מפני שחקיקה שנוגעת לענקיות - למשל חקיקת פרטיות מעודכנת או חקיקת הגנת הצרכן - איננה נראית באופק בהיעדר כנסת מתפקדת.   

הרשות לתחרות, באופן מעניין, לא בדקה את כוח השוק של פייסבוק בתחום הפרסום ואפילו לא את מידת השליטה שיש לה על מידע פרטי. היא בדקה כמה זמן מבלים אזרחי ישראל בפלטפורמה ביחס לרשתות חברתיות אחרות. השימוש במתודולוגיה הזאת הוא חדשני ונראה ככזה שמיועד בהכרח ליצור את המסקנה שפייסבוק היא מונופול, למרות שמבחינת גודל ותקציבי פרסום קשה להניח שהיא גדולה יותר מגוגל, למשל. גם על העניין הזה צפוי קרב מר בבתי משפט. אבל, לפי חוק התחרות מספיק לקבוע שפייסבוק היא מונופול בשוק אחד בלבד, על מנת שהמגבלות שחלות על מונופולים יהיו רלוונטיות לכל תחומי הפעילות שלה, גם בשווקים שבהם היא אינה מונופול.

מה שמוביל לעיקר העניין: קביעת הרשות לתחרות יכולה להביא להטלת מגבלות ולהגברת הפיקוח על פייסבוק. אכן, כרגע הרשות מתמקדת בעניין שולי יחסית – דיווח על רכישת שני סטארטאפים. אבל אם פייסבוק היא מונופול, אפשר יהיה לבדוק את תנאי השימוש שלה עם המשתמשים, לתבוע אותה על חסימת חשבונות בטענה של אפליה, ולחייב שקיפות טובה יותר ביחסיה עם עסקים ומפרסמים. אפשר יהיה לאסור עליה לעשות פעולות שונות במידע הפרטי שאותו היא אוספת, מעבדת וכך יודעת לקשר בצורה טובה יותר בין עסקים ללקוחות. אולי אפילו להורות על הפרדה בין פייסבוק לאינסטגרם או לווטסאפ או לאסור עליה לנייד מידע פרטי בין הפלטפורמות השונות.

בנוסף, אם הרשות תהיה יצירתית מספיק, אפשר יהיה להשתמש בסעיף 30 לחוק התחרות, לפיו אם יש חשש ל"פגיעה משמעותית בציבור" או פגיעה ב"איכות השירות" כתוצאה מהתנהגות בעל המונופול, אפשר לתת לו הוראות פעולה. האם נחזה בעוד שנה ברשות לתחרות נותנת הוראות פעולה לפייסבוק לנקות את התוכן הרעיל, הפייקניוז, תכני השנאה או התכנים המקטבים הפוגעים בשיח הציבורי ובאיכות "מוצר השיח" שאמור להתקיים באמצעותה? צעד קטן עבור הרשות לתחרות עשוי להסתבר כצעד גדול לגיבוש הגנה על הכלכלה הישראלית, על אזרחי ישראל וגם על הדמוקרטיה שלנו.  

פורסם לראשונה בדה מרקר.