מאמר דעה

האפשרות לעבוד מרחוק פותחת צוהר לרכוש דירה בפריפריה הרחוקה

| מאת:

ככל שיותר מחוסרי ומשפרי דיור ינצלו את חלון ההזדמנויות וירכשו דירה בפריפריה הרחוקה, יירדו המחירים במרכז ויתרחב היצע הדירות הפנויות להשכרה באזורים המבוקשים. נדרשת גם הגדלת מענקים שיסייעו לגייס הון ראשוני לרכישת דירה.

Photo by Hadas Parush/Flash90

קצב עליית מחירי הדירות, אשר הגיע לכ-20% בשנה החולפת, צפוי לרשום האטה בחודשים הקרובים, על רקע הירידה החדה במספר העסקאות בשוק הדיור. ירידה זו במספר העסקאות ממחישה את המצב העגום שבו חלום רכישת הדירה הולך ומתרחק מהזוגות הצעירים, מחוסרי הדיור ומשפרי הדיור. יתרה מכך, דוח הכלכלנית הראשית שפורסם השבוע מצביע על כך שגידול בעסקאות נרשם רק באזור המרכז וכי עסקאות אלה בוצעו בעיקר ע"י בעלי שכר גבוה ועובדי היי-טק.

נתונים אלו מראים כי העלאת הריבית דחקה החוצה דווקא את בעלי השכר הנמוך יחסית, שחלום רכישת הדירה התרחק מהם עוד יותר ככל שעלתה הריבית.  וכך הפערים הולכים וגדלים. חשוב להבין שהסכום הנדרש כדי להצליח לקנות דירה ראשונה כל-כך גבוה ביחס לשכר הממוצע במשק, שגם אם נצליח להשיג קיפאון במחירי הדיור, הדבר לא יפתור את המצוקה של מחוסרי הדיור.

על ממשלת ישראל לספק פתרונות נוספים לאותן אוכלוסיות שמתקשות לרכוש את דירתן הראשונה, לרבות מתן תמריצים כספיים לעידוד מעבר של זוגות צעירים ומשפרי דיור לפריפריה הרחוקה. העובדה שכיום האופציה לעבוד גם מרחוק זמינה יותר, פותחת חלון הזדמנויות לחלק הולך וגדל של האוכלוסייה לעזוב את אזורי הביקוש היקרים מבלי לעזור את מקום עבודתם, גם כשמקום העבודה ממוקם במרכז הארץ. ככל שיותר מחוסרי ומשפרי דיור ינצלו את חלון ההזדמנויות וירכשו דירה בפריפריה הרחוקה, נוכל להשיג האטה במחירי הדירות באזורי הביקוש במרכז הארץ ולא רק. הדבר יתמוך גם בפיזור האוכלוסייה, בפיתוח הכלכלה בפריפריה, בהקטנת הצפיפות בכבישים והקלה בעומס על התשתיות באזורים הצפופים במרכז הארץ. בנוסף, עידוד רכישת דירות מחוץ לאזורי הביקוש תוכל להעלות את היצע הדירות הפנויות להשכרה באזורי הביקוש, מה שיתמוך בריסון העלייה במחירי השכירות ויסייע לצעירים שטרם הגיעו לשלב הבשלות לרכישת דירה, למצוא דירה בשכירות באזורי הביקוש ובמחירים הגיוניים יותר מאלו המוצעים כיום.

לשם כך, יש להגדיל באופן משמעותי את מענקי המקום (מענק מותנה), שכיום עומדים על סכום נמוך של 60,000-30,000 ש"ח, שאינו מספיק כדי לגייס את ההון הראשוני הנדרש לרכישת דירה ראשונה. כמו כן, יש מקום לבחון הרחבת מספר הישובים בפריפריה המזכים במענק (שעומד כיום על כ- 29).

בנוסף, יש להאיץ ולהרחיב את היקף הדירות שמוצעות להגרלה במסגרת תוכנית "דירה בהנחה" המיועדות בעיקר לחסרי דירה ותחת תנאים מסוימים גם למשפרי דיור. התכנית מאפשרת לזוכים בהגרלה הנחה של כ- 20% ממחיר הדירה או 300,000 ש"ח, הנמוך מביניהם.