פרויקט מיוחד

הדיון בבג"ץ על גיוס החרדים ועל חוקיות התמיכה בישיבות בהעדר חוק פטור או דחיית שירות בצה"ל

| מאת:

ב-26 בפברואר 2024 דן בג"ץ בשורת עתירות הנוגעות לחוקיות תקצוב הישיבות שבהן לומדים צעירים חרדים, במצב שבו אין הסדרה חוקית לפטור או לדחיית השירות שלהם. צפו בדיון.

לעמוד "מתגייסים לשוויון" בנושא חוק הגיוס

ב-2018 פסל בג"ץ את החוק שהסדיר את הפטור לתלמידי ישיבות משירות צבאי, בשל פגיעתו בשוויון. האורכות שניתנו מאז לכנסת בכל שנה לחוקק חוק חדש פגו בסוף יוני 2023. החלטת ממשלה שהתקבלה אף היא ביוני 2023 מאפשרת לא לגייס את הצעירים החרדים ותוקפה עד ל-31 במרץ 2024. היועצת המשפטית לממשלה כבר הודיעה שאם לא תקודם חקיקת חוק הגיוס, יצטרך הצבא לגייס את החרדים בתחילת אפריל.

בדיון היסטורי שמתקיים ב-26 בפברואר 2024 דן בג"ץ, בראשות המשנה לנשיא השופט פוגלמן והשופטים עמית וסולברג, במספר עתירות בנושא גיוס החרדים לצבא שקובצו יחד, במסגרתן עתירת איחוד הישיבות החרדיות המבקשות להכיר בפטור גם בהעדר חוק, עתירות של התנועה למען איכות השלטון, אחים לנשק, פורום איילון לזכויות אדם, איילת השחר סיידוף ('אמהות בחזית') ואחרים המבקשות לגייס את בחורי הישיבות, וכן בטענות כנגד חוקיות תקצוב הישיבות בהן לומדים הצעירים החרדים בהעדר פטור ודחיית שירות, וטענות בדבר אי השוויון בקריאת חלק מחניכי המכינות ושנות השירות לגיוס מוקדם.