תוכנית המלגות לשנת תשע"ה

המכון הישראלי לדמוקרטיה גאה להציג את המחזור הרביעי של התוכנית הייחודית לתלמידי מחקר מצטיינים בתחום זכויות אדם והיהדות. את התוכנית מלווה ועדה מייעצת בהנהגת שני נשיאי בית המשפט העליון בדימוס, חתני פרס ישראל משלושה תחומים ופרופסורים ידועי שם ממוסדות אקדמיים בישראל ובארצות הברית. התכנית התחרותית פתוחה לדוקטורנטים בכל התחומים של מדעי האדם, מכל מוסדות המחקר.
בשנת הלימודים תשע"ה התקבלו לתכנית שישה תלמידי מחקר, שנבחרו על בסיס תחרותי.


נטע ברק-קורן

אוניברסיטת הרווארד, בית הספר למשפטים
שם המחקר: קבלת החלטות במצבי עימות בין דת ומשפט - בחינה התנהגותית אמפירית.
מנחים: פרופ׳ קאס סנסטין ופרופ׳ מרתה מינו (הרווארד), פרופ׳ טום טיילר (ייל).

נטע היא דוקטורנטית בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת הרווארד, ארה"ב ומתמחה במחקר אמפירי ואקספרימנטלי של קבלת החלטות משפטיות ומוסריות בכלים השאובים מהפסיכולוגיה החברתית. סיימה את לימודיה לתואר ראשון בתוכנית המצטיינים הבינתחומית במשפטים ובמדעי הקוגניציה באוניברסיטה העברית בירושלים במקום הראשון במחזור וזוכת פרס הרקטור והמלגה ע״ש אלברט איינשטיין לאורך כל שנות לימודיה. מחקריה זכו בפרס ע"שׁ גולדברג למאמר הטוב ביותר בדיני עבודה לשנת 2011, פרס ע"ש פישר-סנדר לעבודת תזה מצטיינת באוניברסיטת הארוורד לשנת 2013, ופרס ע"ש הווארד רייפה למאמר מצטיין במו"מ לשנת 2013.
נטע ייסדה את קבוצת המחקר המשפטי האמפירי של בית הספר למשפטים בהארוורד והיא עומדת בראשה. בנוסף היא משמשת כעמיתת מחקר בקבוצת המחקר ההתנהגותי בביה"ס למנהל עסקים בהרווארד וב-Behavioural Insights Team בלונדון. קודם ללימודיה בהארוורד התמחתה נטע בלשכת נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש.


חנן מזא"ה
חנן מזא"ה

אוניברסיטת בן גוריון בנגב, המחלקה להיסטוריה של עם ישראל
שם המחקר: 'מסכת דמאי בתלמוד הירושלמי: היבטים טקסטואליים, חברתיים ופוליטיים'.

מנחים: פרופ' אמנון רז-קרקוצקין וד"ר יאיר פורסטנברג
חנן הוא בוגר תואר ראשון ושני (שניהם בהצטיינות) באוניברסיטה העברית בירושלים בחוג לתלמוד והלכה ובלימודי יהדות. עבודת הגמר לתואר השני עסקה בתופעות במדרשי חז"ל הכוללות פרשנות יצירתית של דיבור ודיאלוג מן המקרא. למד גם בישיבת הר עציון, במרכז למנהיגות וללימודי היהדות 'בית מורשה' ובמכון הרטמן. לימד תלמוד במדרשיית הרטמן לבנות ובאוניברסיטה העברית.
מתגורר בירושלים, נשוי לרבקה ואב לנעם, יאיר ושחר.



עומר מיכאליס

אוניברסיטת תל-אביב, בית הספר לפילוסופיה
שם המחקר: הפרו תורתך: שיח המשבר ומפנים תיאולוגיים ביצירה היהודית בימי הביניים.
מנחים: פרופ' מנחם לורברבוים ופרופ' מנחם פיש

עומר מיכאליס הוא דוקטורנט בבית הספר לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב. תחומי המחקר שלו הם ההגות היהודית בימי הביניים, תיאולוגיות פוליטיות, תהליכי קנוניזציה ופילוסופיה קונטיננטלית. את עבודת הדוקטור שלו הוא מייחד לדיון בשיח המשבר ויחסו למפנים התיאולוגיים ביהדות ימי הביניים. עבודת התזה שלו נכתבה אף היא באוניברסיטת תל אביב בהנחייתו של פרופ' לורברבוים ועסקה באהבה וביראה בהגותו החסידית של המגיד ממזריטש. בשנים האחרונות שימש כאסיסטנט לפרופ' מנחם לורברבוים, פרופ' חגי כנען, ד"ר עילית פרבר וד"ר אדם אפטרמן, וכן השתתף בכינוסים בארץ ובעולם בהם הרצה על תחומי מחקרו. עד לשנת הלימודים האחרונה לימד מחשבה יהודית במכון מנדל למנהיגות ובעלמא. נוסף על לימודיו, עומר הוא חבר בבית המדרש המתקדם במכון הרטמן.



אריאל סרי-לוי

האוניברסיטה העברית בירושלים, החוג למחשבת ישראל והחוג למקרא
שם המחקר: הכעס האלוהי והדרכים לשיכוכו במקורות התורה
מנחים: פרופ' משה הלברטל ופרופ' ברוך יעקב שורץ

אריאל סרי-לוי הוא דוקטורנט למחשבת ישראל ומקרא באוניברסיטה העברית בירושלים. בוגר תכנית "רביבים" באוניברסיטה העברית בירושלים. סיים תואר ראשון בהצטיינות במקרא ולימודי יהדות ותואר שני בהצטיינות במחשבת ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים. עבודת התזה שלו עסקה בסליחה האלוהית בתורה.
אריאל מלמד מקרא ומחשבת ישראל בתיכון לאומנויות בירושלים ובמסגרות נוספות. כתב ספרי לימוד למערכת החינוך הממלכתית במכון שלום הרטמן, וביניהם מהדורה מבוארת של "שמונה פרקים" לרמב"ם (עם עפרה ליבוביץ-גולדברג). מבקר ספרי עיון במדעי היהדות בעיתון "הארץ".
אריאל מתגורר בירושלים, נשוי לנעמה ואב להִלל משה ולעברי פינחס.


אדם רצון
אדם רצון

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, המחלקה לספרות עברית והמחלקה להיסטוריה של עם ישראל
שם המחקר: על החיים ועל המוות – ניתוח סיפורת ושיח אישיים של נוטים למות לאור תפיסות על מוות ומיתה במחשבת ישראל
מנחות: פרופ' אילנה רוזן ופרופ' חביבה פדיה

אדם הוא דוקטורנט במחלקה לספרות עברית ובמחלקה להיסטוריה של עם ישראל, העוסק בתיעוד קטעי סיפורת ושיח אישיים של נוטים למות וניתוחם בדרך של קריאה ספרותית-תרבותית. במסגרת עבודת השדה שלו, אדם פעיל הן כמתנדב והן כחוקר במרפאות "צבר", המספקות שירותי הוספיס-בית בעיקר לחולי סרטן וALS. אדם סיים בהצטיינות את לימודי הBA שלו באוניברסיטת בר-אילן במחלקה לפסיכולוגיה ופילוסופיה וכן את לימודי הMA שלו באוניברסיטת בן-גוריון במחלקה לספרות עברית, וקיבל מספר פרסים ותעודות הצטיינות במהלך לימודיו. תזת הMA שלו נכתבה בהנחייתה של פרופ' אילנה רוזן והציעה קריאה השוואתית בסיפורי חייהם של זקני משפחה אחת ממצרים. כיום, במקביל לכתיבת הדוקטורט ממשיך לעסוק בחקר הספרות והתרבות של יוצאי מצרים ומשתתף בקבוצת מחקר העוסקת בכך, וכמו כן שותף בפעילותה של קבוצת מחקר הבוחנת מרחבים חסרים בחברה הישראלית.


כנרת שדה
כנרת שדה

אוניברסיטת תל אביב, החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה
שם המחקר: ערכים מתנגשים בפדגוגיה ובחיי היומיום – מבט פוסט-ליברלי על חרדיות-ספרדית וממלכתיות חילונית בחברה היהודית בישראל
מנחה: פרופ' ניסים מזרחי

כנרת שדה היא בוגרת התוכנית הבין-תחומית לתלמידים מצטיינים ע"ש עדי לאוטמן ובעלת תואר שני בהצטיינות יתרה מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב. עבודת הדוקטורט שלה עוסקת בהכרעות הערכיות המתקבלות כחלק מתהליכי ההכנה של תכניות לימודים חינוכיות מקבילות, המשמשות קבוצות חברתיות נבדלות, ולעיתים אף עוינות זו לזו, בחברה היהודית בישראל – זו החילונית-אשכנזית-פרו-מערבית-ליברלית וזו החרדית-מזרחית. ההכרעות הפדגוגיות השונות שמתקבלות בקרב שתי הקבוצות נבחנות בעבודה מנקודת מבט פוסט-ליברלית/פוסט-חילונית, דהיינו כזו המבקשת להפנות את המבט אל עולמות המשמעות השונים – ואף המתנגשים – המתקיימים אצל כל אחת מן הקבוצות, ובד בבד להעמיד למחקר את הנחותיו של עולם המשמעות החילוני-ליברלי-מערבי. תחומי העניין העיקריים של כנרת הם תאוריה חברתית, סוציולוגיה של התרבות, סוציולוגיה של החילוניות ואנתרופולוגיה של ליברליזם.

הטבות התכנית:

  • מלגה שנתית בסך 65,000 ש"ח לשנה, במשך שלוש שנים לכל היותר (עד 195,000 ש”ח).
  • מעמד של מלגאי חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה.
  • תכנית הכשרה אישית.
  • השתתפות בפעילות מחקרית ענפה במסגרות לאומיות ובינלאומיות: סמינרים, כינוסים ופרסום מחקרים.