חוות דעת

החוק הנורווגי יחזק את הכנסת

| מאת:

החוק הנורווגי יחזק את הכנסת, שמספר חבריה קטן ביחס לפרלמנטים בעולם, ויאפשר ליותר חברי כנסת לתפקד במשרה מלאה, במקום שרים וסגני שרים שהכנסת היא עיסוקם המשני. בתוך כך, חשוב להחיל את גרסתו המלאה של החוק, ולא כהוראת שעה כפתרון לבעיות פוליטיות

Flash 90

המכון הישראלי לדמוקרטיה העביר היום (ג') לחברי הוועדה המסדרת, חוות דעת התומכת בקידום חוק נורווגי מלא המחייב התפטרותם של שרים וסגניהם, בדומה למדינות אחרות.

"ללא החוק", מציינים במכון הישראלי לדמוקרטיה, "לא יהיו מספיק חברי כנסת כדי לבצע את העבודה הפרלמנטרית החשובה בתחום החקיקה, לא כל שכן בתחום הפיקוח".

כותבת חוות הדעת, ד"ר חן פרידברג, מציינת כי "החוק הנורווגי יחזק את הכנסת, שמספר חבריה קטן ביחס לפרלמנטים בעולם. הסוגיה בולטת שבעתיים נוכח המצב הקיצוני של הממשלה החדשה החריגה מאוד בגודלה – 34 שרים בעת הקמתה וכידוע, חברי הממשלה אינם רשאים לבצע עבודה פרלמנטרית ולמעשה נגרעים מעבודת הפרלמנט. כך שאם כל השרים וסגני השרים בממשלה ה-35 יכהנו גם כחברי כנסת, המשמעות היא שפחות מ-80 חברי כנסת יהיו הפנויים לעבודה פרלמנטרית-  מספר נמוך באופן מגוחך".

בחוות הדעת מציינת פרידברג כי העומס על חברי הוועדות בכלל ועל חברי הקואליציה בפרט יחריף מאוד, ורבים מהם יאלצו לכהן במספר רב של ועדות במקביל. החלת החוק הנורווגי תוסיף לכנסת חברים פעילים במשרה מלאה, במקום שרים וסגני שרים שהכנסת היא עיסוקם המשני. החוק גם יעמיד לרשות הוועדות יותר חברים ועבודתן צפויה להשתפר: חבר כנסת יכהן בפחות ועדות, הנוכחות בדיונים תהיה גבוהה יותר, ולחברי הוועדות יתאפשר להתמקצע מעט יותר בנושאים שבתחום עבודתן. במקביל השרים יוכלו להשקיע את כל זמנם ומרצם בתפקידם המיניסטריאלי.

לבסוף, מציינת פרידברג כי יש להפוך את ההצעה לחקיקת קבע (במקום הוראת שעה) ולחייב התפטרות של כל השרים וסגני השרים – במקום לאפשר התפטרות של חלק מהשרים וסגני השרים.