מדד השלום

רוב הישראלים: סבב נוסף בעזה בשנה הקרובה

3 שנים לצוק איתן- רוב הישראלים סבורים שיש סיכוי גבוה לסבב נוסף בעזה בשנה הקרובה; הישראלים נותנים אמון בצה"ל ובחוסן האזרחים בנוגע להתמודדות עם האתגרים הביטחוניים

מדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב מצא כי החשש העיקרי של הישראלים מפרוץ סבב לחימה הוא מול החמאס בעזה בעוד ששאר התרחישים ללחימה מול חיזבאללה, סוריה, איראן או הרשות הפלסטינית, נתפסים כפחות סבירים להתרחש. עוד עולה, כי הישראלים סומכים מאוד על צה"ל שידע להתמודד עם האיומים ומביעים אמון גם ביכולתה של הממשלה לעשות זאת.

המלחמה הבאה: במלאות שלוש שנים למבצע צוק איתן, רוב הציבור (56%) סבור שיש סיכוי גבוה שבשנה הקרובה תפרוץ מלחמה בין ישראל לחמאס בעזה (לעומת 35% שסבורים שיש סיכוי נמוך לכך). זאת לעומת מיעוט הסבור שיש סיכוי גבוה למלחמה מול חיזבאללה בלבנון (35%), מול איראן (9%) ומול סוריה (16%). בהמשך לכך, רק שליש מהציבור (36.5%) סבורים כי יש סיכוי גבוה להתפרצות של אינתיפאדה שלישית.

סומכים על צה"ל: 82% מהציבור סומכים על צה"ל שיצליח לנצח אם תפרוץ מלחמה. רוב הציבור היהודי (57%) סומך על הממשלה הנוכחית שתדע לקבל החלטות נכונות אם תפרוץ מלחמה, לעומת 36% בלבד מהערבים. בכל הנוגע להתמודדות עם אינתפיאדה בשטחי הרשות הפלסטינית, 50% מהנסקרים סומכים על הממשלה שתדע לקבל החלטות ביטחוניות נכונות ו-76% סומכים על כוחות הביטחון שיצליחו להתמודד ולבלום אותה במידה ותפרוץ (בקרב הציבור היהודי- 82%).

החוסן הישראלי: שני שליש מהציבור מגדירים את מצבה הביטחוני של ישראל כיום כטוב. בהמשך לכך, 76% מהישראלים סבורים שרוב הציבור יוכל לעמוד במה שיידרש ממנו במידה ותפרוץ אינתפיאדה שלישית.

כוונות הצדדים בנוגע למשא ומתן: רוב הציבור בישראל (61.5%) סבור שלמרות שהנשיא טראמפ מעוניין בחידוש המשא ומתן בין הישראלים לפלסטינים, יש סיכוי נמוך שהצדדים יחזרו לדיונים בקרוב. 54% מהנסקרים (50% בקרב היהודים ו-60% מהערבים), סבורים כי ממשלת ישראל לא מעוניינת בהגעה להסכם שלום עם הפלסטינים בעוד ש-74% סבורים כך לגבי כוונותיה של הרשות הפלסטינית (80% בקרב היהודים ו-43% בקרב הערבים).

לאתר מדד השלום


הסקר נערך על ידי פרופ' אפרים יער מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה והתבצע בין התאריכים 27 ביוני ל-2 ביולי 2017, בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסיה הבוגרת בישראל.