מדד השלום

רה"מ או שופטי העליון: במי הישראלים נותנים יותר אמון?

| מאת:

למרות ה"מתקפה" הפוליטית על בית המשפט העליון, האמון בו בקרב הציבור הישראלי נותר בשנה האחרונה יציב. רה"מ נתניהו זוכה לפחות אמון ממנו - אך יו"ר העבודה גבאי מדורג בתחתית. תוצאות מדד השלום של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל אביב.

להלן עיקרי ממצאים:

מצב הרוח הלאומי - 61% מהיהודים, סבורים כי בעבר הישראלים היו מוכנים לתת יותר עבור המדינה. 84.5% מהישראלים מציינים כי מצב הרוח הכללי שלהם טוב ומחצית מהישראלים סבורים כי המצב הכללי של ישראל לא ישתנה בשנה הקרובה (30% אף סבורים שהמצב ישתפר). ברוב תחומי המדיניות: ביטחון (51%), כלכלה (50%), מדיניות חוץ ודיפלומטיה (53%), הישראלים סבורים שהמצב ישאר כפי שהוא בשנה הקרובה.

אמון במוסדות ונבחרי הציבור - חרף הביקורת המושמעת כלפי בית המשפט העליון לאחרונה, 55% מהציבור מביע במוסד זה אמון. המוסד שהציבור הישראלי ממשיך לתת בו את האמון הרב ביותר הוא צה"ל (89% בקרב היהודים ו-80% בקרב הציבור הכללי). גם נשיא המדינה ראובן ריבלין זוכה לאמון רב יחסית (55.5%). לעומתם, ראש הממשלה בנימין נתניהו זוכה לאמון מועט יחסית- 43% בלבד מביעים בו אמון. אחריו ממוקם יו"ר העבודה החדש אבי גבאי, שרק 23.5% מביעים בו אמון (אם כי ל-28% מהנסקרים לא הייתה כלל עמדה כלפיו). בתחתית הרשימה נמצאת הרבנות, שזוכה ל-28% אמון בלבד בקרב היהודים. ואילו, בית הדין השרעי, זוכה לאמון של מחצית מהציבור הערבי.

השסעים בחברה הישראלית - בניגוד לתחומי המדיניות, חלק ניכר מהציבור הישראלי (39.5%), סבור שבשנה הקרובה השסעים בחברה הישראלית יחמירו. 43% מהישראלים גם סבורים, שבעבר המדינה דאגה יותר לקבוצות חלשות.

המדינה והשבטים - הקבוצה שהציבור הישראלי סבור שאינה מרגישה חלק מהמדינה באופן הקיצוני ביותר היא הערבים (77%), לתחושה זו משתייכים גם החרדים (53.5%) והאתיופים (56.5%). מנגד, רק שליש מהישראלים סבורים שמצביעי השמאל והעולים יוצאי ברית המועצות, אינם חשים במידה רבה חלק מהמדינה.


הסקר נערך על ידי פרופ' אפרים יער מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה בין התאריכים 25 ביולי ל-27 בספטמבר 2017, בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם ארצי מייצג.
לממצאי המדד המלאים: http://www.peaceindex.org