מדד הקול הישראלי

הציבור הישראלי מתנגד לחוק החסינות

סקר דעת קהל מיוחד על מהלך ההתגברות והחסינות: 18% בלבד מהציבור הישראלי תומכים בחוק החסינות, רק 30% סבורים שהחוק צריך לחול גם על תיקי ראש הממשלה, ו-41% מסכימים שהרשות השופטת חזקה מדי

Flash 90

מדד "הקול הישראלי" שערך מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה בדק את יחסו של הציבור למהלכי החקיקה המתרקמים בקרב השותפות לקואליציית נתניהו הבאה.

לא לחסינות

הציבור אמנם בחר בנתניהו על אף כתב החשדות התלוי כנגדו, בכפוף לשימוע, אך מהסקר עולה כי דעתו מחוק החסינות לא נוחה: רק 18% מהציבור תומכים בחוק לפיו תינתן חסינות אוטומטית לחבר כנסת העומד בפני כתב אישום.
גם כשבוחנים את הנתונים בפילוח לפי הצבעה בבחירות האחרונות, מתברר שאפילו בקרב מצביעי הליכוד אין רוב ברור לחוק החסינות. רק כ- 35% מהם תומכים בחוק. למעשה, רק בקרב מצביעי המפלגות החרדיות נמצא רוב ברור התומך בחוק שיעניק חסינות אוטומטית לנבחרים. בכל שאר המפלגות, כולל במפלגת איחוד מפלגות הימין – יש רוב מכריע למתנגדי מהלך החסינות.

צופים פני עתיד  

רק 29.5% מכלל הציבור סבורים שיש להחיל רטרואקטיבית את חוק החסינות, כך שבאם יעבור – יחול גם על ראש הממשלה נתניהו. גם בימין אין תמיכה סוחפת בתחולה רטרואקטיבית: רק 36% ממי שמיקמו עצמם במחנה זה חושבים שיש להחיל את החוק בדיעבד. כמחצית ממצביעי הליכוד (47.5%) השיבו שיש להחיל אותו גם על נתניהו.

דרוש איזון בין הרשויות

41% מכלל הציבור מסכימים שהרשות השופטת צברה יותר מדי כוח וכי יש לאזן בחקיקה בינה לבין הרשות המחוקקת. 39%. פילוח לפי מחנות מעלה כי בעוד 61% ממחנה הימין תומכים בחקיקה שתחזק את הכנסת על חשבון מערכת המשפט הרי ש-%82 מאנשי השמאל מתנגדים לכך.

הסקר נערך ב-21/5/2019 באופן מקוון בקרב מדגם מייצג של 705 ישראלים (604 יהודים ו-101 ערבים), נאסף על ידי מכון המחקר סמית.