חוות דעת

הצעת חוק-יסוד: מדינת ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי

המכון הישראלי לדמוקרטיה נגד חוק הלאום של דיכטר: מדובר בחוק שידחוק את היסוד הדמוקרטי מן המרכז אל שולי השוליים וישבור את האיזון העדין הקיים במדינת ישראל מאז הקמתה.

על רקע הדיון הצפוי ביום א' (25.10.15) בוועדת השרים לענייני חקיקה בנושא "הצעת חוק יסוד: מדינת ישראל- מדינת הלאום של העם היהודי" (חוק הלאום), שלחות חוקרי המכון פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר עמיר פוקס חוות דעת לוודעת השרים לענייני חקיקה הקוראת לשרים להתנגד נחרצות להצעה.

בחוות הדעת נטען כי מדובר בהצעה מיותרת ומסוכנת, העלולה להפר את האיזון העדין בין שתי מהויותיה הבסיסיות של המדינה-יהודית ודמוקרטית. "מדובר בחוק יסוד שתכליתו לקבוע את זהותה של המדינה ללא כל איזון בין היותה מדינת לאום להיותה מדינה דמוקרטית, ובכך יש דחיקה של היסוד הדמוקרטי במדינה מן המרכז אל שולי השוליים. מהפכה המשנה מן היסוד את הסדר החוקתי הקיים במדינת ישראל מאז הקמתה".

עוד נטען, כי הצעת החוק טומנת בחובה כשלים קשים שיביאו לעיגון בחוק של עקרונות בלתי דמוקרטים כמו הקמת יישובים קהילתיים ליהודים בלבד, הדרת השפה הערבית ופגיעה בפעילות מערכת המשפט. כל זאת, בנוסף לפגיעה הבלתי הפיכה ביחסי יהודים-ערבים בתקופה רגישה זו ולפגיעה בתדמיתה הבינלאומית של ישראל כדמוקרטיה מערבית.

לבסוף, טוענים החוקרים, כי מדובר בחקיקה ללא כל תכלית: "מחד ההצעה טוענת כי קיימת הסכמה רחבה בציבור על הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית ומאידך, נחיצות החוק מוסברת בכך שיש המבקשים לבטל את זכותו של העם היהודי לבית לאומי ואת ההכרה במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. תמוה כיצד ניתן לטעון ברצינות שהתעורר צורך חדש כזה בעת האחרונה, שכן מאז הקמת המדינה ועד היום הסכימו עמי האזור לזכותו של העם היהודי למדינה ונשאלת השאלה- האם בעקבות חקיקת חוק כזה ישנו בעלי הדעה ההפוכה, את עמדתם".

הורידו את חוות הדעת המלאה

להעמקה בנושא זה מומלץ לעיין בשני ספרים שיצאו לאחרונה במסגרת הוצאת המכון הישראלי לדמוקרטיה, הבוחנים את הצורך בעיגון החקיקה היהודית במדינת ישראל ואת יחסם של ערביי ישראל לזהותה היהודית של המדינה.