הקורונה, המדינה והחרדים- אוכלוסייה בשעת מבחן

כיצד מתמודדת החברה החרדית עם משבר הקורונה? מהן ההשלכות החברתיות והכלכליות, אל מול האתגרים וההזדמנויות שמביא המשבר? מה המדיניות הנדרשת כעת מצד המדינה? חוקרי החברה החרדית במכון הישראלי לדמוקרטיה בדיון מיוחד

להלן עיקרי הדברים:

ד"ר גלעד מלאך, ראש התכנית לחרדים בישראל במכון הישראלי לדמוקרטיה: "בשעה שקיים חשד בסיסי מצד החרדים כלפי המדינה - זו באה וקובעת החלטות בעלות השלכות מרחיקות לכת על ענייני הדת, בין אם בסגירת הישיבות, אי-הליכה לבית הכנסת או השתתפות במניין. השינוי באורח החיים הדתי שהמגפה גוזרת על הציבור החרדי הוא בלתי נתפס. הדרך לציות היא בשילוב עם 'פסקים' והלכות מצד רבנים, אך יהיה צורך גם באכיפה.

"במשבר הזה ראינו את הצורך בשימוש במידע עדכני, אונליין. הרי גם בתוך החברה החרדית, מעבר למנעד הקלאסי בין חסידים, ליטאים וחסידים, ישנה גם חלוקה על ציר המודרניות, וראינו שהקבוצות היותר מודרניות מיודעות למתרחש ומתייחסות אחרת לרשויות. התוצאות הטובות יותר היו בקרב אנשים המשתייכים אליה".

ד"ר נחומי יפה, חוקרת במכון הישראלי לדמוקרטיה: "מתרחש שינוי משמעותי ועמוק מאוד במעגלים החרדיים, וקריאה להקשיב לרשויות. רוב תושבי בני ברק מבינים את חומרת המצב ומוכנים לסגר על העיר. הם לא רוצים להעמיס על מערכת הבריאות, ורוצים לתת יד לכל עם ישראל.

"הייתה כאן בעיה של רוח המפקד, ויש רבנים שכנראה לא עשו את תפקידם כמו שצריך. אולי זו קריאת השכמה למנהיגים ורבנים בקהילה החרדית להתחיל לקחת בחשבון את המציאות בבואם לפסוק פסקים. על רבנים ופוסקי הלכה מוטל במיוחד האחריות לצאת החוצה ולחפש אינפורמציה.

יש שיח של אנטישמיות כלפי החרדים, אבל הרבה חרדים עושים חשבון נפש, ואומרים בעצמם "אשמנו, טעינו". יש להם כאן הזדמנות להיות חלק מהסיפור הישראלי, ויש נכונות גדולה לכך מצד החברה החרדית. מבחינת החברה הישראלית, עליה להבין שזה לא הזמן להפיץ שנאה, אלא להבין את המורכבות ולנסות לעבוד איתה".

אהרן רבינוביץ', עיתונאי "הארץ": "בקרב הרבנים הספרדים היה ברור שמה שמשרד הבריאות אומר קדוש. אצל הליטאים זה הגיע יותר מאוחר, בעיקר ככל שנכנסים יותר פנימה למעמקי הקהילה, אולם גם שם חל שינוי משמעותי.

אנחנו נמצאים בשעת חירום אמיתית, ויש דרכים לטפל בזה. הדרך המהירה והיעילה ביותר היא לחלק את הערים החרדיות והשכונות הגדולות לגזרות, ולדאוג לכל אחת מהן בנפרד. בנוסף, הצבא צריך לקחת את המושכות לידיים".