מאמר דעה

משבר הקורונה - תחזית שיעורי האבטלה

| מאת:

בהנחה שלא נחווה גל שני של התפרצות, אנו מעריכים שלקראת סוף השנה, שיעור האבטלה יתייצב על 9.5%, שהם כ-400 אלף מובטלים. מדובר במכה קשה למשק

Flash 90

התרחיש המסתמן כעת, לפיו עד סוף החודש יחזור המשק בהדרגה לפעילות כמעט מלאה (תחת המגבלות שנקבעו ע"י משרד הבריאות), אך עדיין עם תפקוד חלקי של מערכת החינוך (רק כיתות א' עד ג'), ללא תעופה, מסעדות, מלונות, בתי קולנוע ותאטרון, ובתחילת יוני יחזרו יתר תלמידי מערכת החינוך (תלמידי ד' עד י') ובהדרגה גם חוגים, מסעדות, ויתר ענפי התיירות והפנאי (כולל תעופה). תרחיש שכזה יאפשר חזרה הדרגתית של חלק ניכר מהיוצאים לחל"ת או חופשה לשוק העבודה.

מניתוח שערכנו במכון הישראלי לדמוקרטיה, עולה שבחודש מאי צפויים לחזור לעבודה בהדרגה כחצי מיליון איש מתוך כמעט מיליון שהוצאו לחל"ת (מרביתם נמצאים בחל"ת כבר מחודש מרץ). כך, במאי צפוי שיעור האבטלה (כולל חל"ת) לרדת לכ-15.2% (לעומת למעלה מ-27% כיום), כאשר מספר המובטלים (כולל חל"ת) יעמוד על כ-620 אלף איש לערך. רוב המובטלים (כולל חל"ת) נפלטו מהמגזר העסקי, ובעיקר ענפי הבילוי, תרבות ופנאי.

ביוני, עם חזרה מלאה לפעילות ירשום שוק העבודה שיפור נוסף, כאשר כ-160 אלף איש נוספים צפויים לחזור לעבודתם. חלק מענפי המשק יחזרו ככל הנראה לפעילות מצומצמת ש לא תצדיק היקף תעסוקה מלא, כפי שהיה ערב המשבר. לפיכך, מספר המובטלים בחודש יוני צפוי לעמוד על כ-460 אלף איש, ושיעור האבטלה ירד לכ-11.2%.

שיעור אבטלה דו-ספרתי נרשם לאחרונה במשבר 2001-2004 (האינתיפאדה השנייה ומשבר הדוט-קום בעולם), אולם גם אז לא הגיע שיעור האבטלה לרמות כה גבוהות – בשנים הללו הוא נע בטווח שבין 10.3 ל-10.7. למעשה הפעם האחרונה שנרשם שיעור אבטלה דומה (11.2%) היה בשנת 1992, אז נבע הזינוק בשיעור האבטלה מהזעזוע החיובי שספג שוק העבודה בישראל עם התוספת המאסיבית של כוח האדם שהגיע לארץ עם גלי העלייה מבריה"מ לשעבר.

בהנחה שלא נחווה גל שני של התפרצות, אנו מעריכים שלקראת סוף השנה, שיעור האבטלה יתייצב על 9.5%, שהם כ-400 אלף מובטלים. מדובר במכה קשה למשק.

בניגוד למשבר 2001-2004, אז נמשכו שיעורי האבטלה הגבוהים למשך מספר שנים, על הממשלה לפעול כעת בנחרצות כדי להוריד משמעותית, כבר בשנת 2021, את שיעורי אבטלה. לשם כך, על הממשלה להשקיע כעת בעידוד מעסיקים להחזרת עובדים לעבודה, ובעידוד המפוטרים (שאינם בחל"ת) לעבור הסבות והכשרות מקצועיות שיתאימו לצרכי שוק העבודה החדש, הטכנולוגי והחדשני, שעבר בחלקו בחודשיים האחרונים לעבוד מרחוק.