להורדה

חינוך לדמוקרטיה ולשותפות בישראל

פורום דב לאוטמן למדיניות החינוך

  • שנה:
  • מרכז: המרכז לערכים ולמוסדות דמוקרטיים

"הגיע הזמן להציב את ההכשרה לחיים אזרחיים המבוססים על שותפות והוגנות — בראש סדר העדיפויות", קראה פרופ' יולי תמיר חברת ועדת היגוי של פורום דב לאוטמן במאמר שפורסם לפני הכנס.

צוואתו הרוחנית של דב לאוטמן, שהלך לעולמו לפני שלוש שנים ופעל למען לכידותה של החברה הישראלית, מחזקת בנו את התחושה כי חינוך היא הדרך לתיקון עולם.

"חינוך הוא המפתח לשינוי חברתי. בשיח על הפערים והמחלוקות בכיתות מתחיל איחוי שסעי החברה הישראלית כולה", כך סיימה את נאומה המרגש תלמידת יב אלמוג בן משה, יו"ר הוועדה האתית־משפטית במועצת התלמידים הארצית.

ההחלטה ללכת בדרך זו ולהעלות את הנושא של חינוך לדמוקרטיה לשיח עירני ונגיש היא מבחינתנו הכרח קיומי בחברה הישראלית כיום.

פורום דב לאוטמן למדיניות החינוך הוא פורום של אנשי עשייה וחינוך, שהוקם כדי לשמש זירה לדיון מעמיק בנושאים של מדיניות חינוך. בשלוש השנים האחרונות, מאז הקמתו, כינס הפורום שותפים מכל הקבוצות בישראל, אשר פועלים מתוך תחושת אחריות, על מנת להעלות לסדר היום נושאי חינוך לסובלנות, דמוקרטיה ושותפות.

בשנת 2015 , בתום עבודה על סדרת מחקרים, בצוותי חשיבה ותוך דיונים בקבוצות עבודה, אשר התקיימו במהלכו של הכנס הראשון, נכתב מסמך המלצות שכותרתו הייתה: "להחזיר את הדמוקרטיה לקונצנזוס" המסמך כלל שש המלצות אשר סיכמו את הדיונים והכתיבה לפני הכנס ובמהלכו.

ההמלצות ודרכי הפעולה תיארו את הרצון ליצור שפה אזרחית חדשה, מתוך תפיסה כי צריך להפוך את החינוך לדמוקרטיה לנחלת הכלל ולמובן מאליו.

כחודש לאחר כנס דב לאוטמן ביוני 2015 נשא נשיא המדינה את נאומו המפורסם המכונה "נאום השבטים" ב"כנס הרצליה 2015 ". הנאום היה קריאת השכמה לרבים והניע לעשייה אזרחית וחינוכית.

שנה לאחר מכן, בנאומו ב"כנס תקווה ישראלית בחינוך 2016 " ציין הנשיא כי החינוך לשותפות הוא צורך אסטרטגי של מדינת ישראל, ולא מעשה של רצון טוב. נוכח המציאות המורכבת ביקש הנשיא לקרוא באופן מיוחד למבוגרים, שאינם מכירים מציאות אחרת ולכן גם מתקשים לשנותה.

השנה במסגרת תהליכי החשיבה והלמידה, פורום דב לאוטמן שם לו מטרה לא לעסוק רק בחסמים ובגורמים השנויים במחלוקת, אלא בחר להתמודד ולחשוף את הערכים המשותפים לכלל החברה הישראלית לגווניה הרבים.

בפורום התקיימו הליכי העבודה בשנה האחרונה, תוך היוועצות עם אנשי אקדמיה וחינוך והקשבה לקולות מ"השטח". הפורום למד על מיזמים ועל סיפורי הצלחה וקיים תהליכי חשיבה משותפים עם נציגים מהקבוצות ומהקהילות השונות בחברה בישראל. לאחר כל אלו בחרנו בשנת 2016 לעסוק בחמישה מרחבי פעולה.

קראו את החוברת המלאה

לכל המידע באתר כנס דב לאוטמן למדיניות החינוך
אות האות הנשיא לחינוך לשותפות
קראו על חינוך לדמוקרטיה
על דב לאוטמן