חוות דעת

חוק איסור פרסום המלצות המשטרה

המכון הישראלי לדמוקרטיה על חוק איסור פרסום המלצות המשטרה: "חקיקה פרסונלית שתחבל בעבודת גורמי אכיפת החוק"

לקראת הדיון בהצעת החוק המבקשת לאסור על המשטרה לפרסם "סיכום חקירה" ולהעבירה לפרקליטות, נשלחה חוות דעת מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה, הקוראת לשרים להתנגד להצעה.

פרופ' מרדכי קרמניצר, ד"ר עמיר פוקס וד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מציינים, כי מדובר בהצעה תמוהה, שכן לאור הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, כבר היום לא מועברת המלצה לפרקליטות אלא אך ורק סיכום תיק. שינוי המצב הנוכחי בהתאם לחוק המוצע, ימנע מהגוף שעסק זמן רב בחקירה מ"לחבר את הנקודות" ולסייע בידי הפרקליטות למלא את תפקידה. ללא סיכום התיק, אין הבהרה האם החקירה מוצתה ובאה אל סיומה ותתקיים חבלה של ממש בשיתוף הפעולה שאמור להתקיים בעת "העברת המקל" מהמשטרה לפרקליטות.

עוד מסבירים החוקרים, כי ההתייחסות למשטרה כגוף בלתי מקצועי, כשב-90% מהתיקים היא מופקדת גם על הכנת התביעה, מסוכנת לאמון הציבור בה ובניקיון כפיה. התוצאה של שינוי הנוהל הנוכחי, תהיה בהכרח מניעת מידע מהציבור אודות חקירות ציבוריות. חסימת המידע, מקשה להביע ביקורת ולחוות דעה על עבודת הפרקליטות והמשטרה בשלבים מאוחרים יותר.

לבסוף, מדגישים קרמניצר, פוקס ושוורץ-אלטשולר, כי הניחוח שעולה מן ההצעה הוא של חקיקה פרסונלית שייעודה מניעת פרסום לציבור אודות ממצאי חקירות ראש הממשלה. מצב זה, אינו ראוי ואינו בא לשרת את טובת הציבור אלא את צרכי השעה, ולכן ראוי היה שהצעה זו לא תובא להכרעה בעיתוי זה.