חוות דעת

איסור תיעוד פעילות חיילי צה"ל

המכון הישראלי לדמוקרטיה על הצעת החוק המבקשת לאסור תיעוד פעילות חיילי צה"ל: "עשוי להביא לאיסור כמעט גורף של פיקוח על פעילות הצבא, ולפגיעה במנגנוני ההגנה מפני תביעות בבתי דין בינלאומיים"

לקראת ההצבעה הצפויה מחר (א') בוועדת שרים לחקיקה, על הצעת החוק המבקשת לקבוע כי מי שמסריט, מצלם או מקליט חיילים בעת מילוי תפקידם מתוך כוונה "לערער את רוח חיילי ישראל ותושביה", עובר עבירה פלילית, נשלחה חוות דעת מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה. במכון מדגישים, כי אם ישנה כוונה לשנות מהותית את החוק לאחר הקריאה הטרומית, אין כל היגיון בלהעלותו ולאשרו בפורמט הקיצוני הנוכחי.

חוקרי המכון, פרופ' מרדכי קרמניצר, ד"ר עמיר פוקס וד"ר אסף וינר, מסבירים כי מדובר בהצעה בעלת ניסוח עמום הנתונה לפרשנות רחבה, תוך מתן אופציה לענישה ברף גבוה של חמש שנות מאסר. הניסיון למנוע תיעוד פעולות הצבא, והפצת החומרים, באמצעות עבירות פליליות מסוכן ומעביר מסר כאילו ישראל מבקשת להסתיר את האמת.

החוקרים מוסיפים, כי חוק המגביל צילוםגורמי אכיפת חוק, בין אם חיילים כפי שנעשה בהצעה הזו ובין אם שוטרים, כפי שניתן יהיה להציע בעתיד, עלול להביא לשימוש יתר בכוח והפרת נהלים. תיעוד כזה הוא קריטי ביותר, שכן בהעדרו היכולת להתלונן ולטעון להפרת זכויות אדם כמעט לא קיימת.

קרמניצר, פוקס ווינר מוסיפים, כי זו הצעה הפוגעת גם בחופש העיתונות, ומביאה לסכנת צנזורה ושינוי ההלכה שקבע בג"ץ, כי פגיעה בחופש הביטוי והעיתונות תתקיים רק "בנסיבות קיצוניות שמהן עולה סכנה מוחשית וקרובה לוודאי לשלום הציבור הרחב".

לבסוף, מסבירים החוקרים, כי עצם חקיקת חוק המבקש לכאורה להסתיר מעשי חיילים ומפקדים, עשוי ליצור רושם כאילו ישראל מסתירה מעשים נוראיים ומנסה לטייחם, תוך פגיעה בחופש הפעולה של ארגוני זכויות אדם. מצב זה עשוי לפגוע בהגנה הקיימת לישראל דווקא בזכות חופש הפיקוח המתקיים בה, מפני המבקשים לנקוט כנגדה (וכנגד חיילי ומפקדי צה"ל) הליכים משפטיים בבתי דין בינלאומיים.