מאמר דעה

מה עושים עם פקודי התעשיה האווירית?

| מאת:

לאחרונה שמענו על הצעדים המסתמנים בשורות הליכוד שנועדו לבלום את תופעת הליכודניקים החדשים. צעדים אלה, לא רק שהם מעוררי דאגה באשר לפתיחות הרעיונית ולפלורליזם הפנימי של מפלגת השלטון, אף ספק אם הם יועילו. הניסיונות לזהות את הליכודניקים החדשים בתור שמאלנים שרוצים לחדור לליכוד כסוסים טרויאנים ולבצע "השתלטות עויינת" הם מטעים. מה שהליכודניקים החדשים מנסים לעשות הוא להחזיר מעט את האיזון והעובדה שזה מטריד גורמים בליכוד צריכה להדליק נורות אדומות

לאחרונה שמענו על הצעדים המסתמנים בשורות הליכוד שנועדו לבלום את תופעת הליכודניקים החדשים. צעדים אלה, לא רק שהם מעוררי דאגה באשר לפתיחות הרעיונית ולפלורליזם הפנימי של מפלגת השלטון, אף ספק אם הם יועילו.

לפני הכל, צריך לומר שיו"ר הקואליציה דוד ביטן צודק כאשר הוא טוען שלמפלגה מותר לנפות משורותיה מתפקדים אשר רשומים גם במפלגה אחרות. לא רק שהתופעה של התפקדות כפולה היא פסולה מבחינה דמוקרטית, היא אף עומדת בניגוד לחוק. אולם מכאן ועד היוזמות הכמעט-היסטריות לסלק מהמפלגה גם מתפקדים שאינם חברים במפלגות אחרות יש דרך ארוכה. הניסיונות לזהות את הליכודניקים החדשים בתור שמאלנים שרוצים לחדור לליכוד כסוסים טרויאנים ולבצע "השתלטות עויינת" הם מטעים. גם אם יש בקרב הקבוצה הזו כמה כאלה, ספק רב אם מדובר במספרים משמעותיים. מרביתם הם מצביעי ליכוד שמזדהים עם הקו המדיני של המפלגה אך ראו בעיניים כלות כיצד היסוד הליברלי במפלגה נשחק והצטמצם בעשור האחרון. מפלגת הליכוד, כפי שמשתקף בשמה המלא (תנועה לאומית-ליברלית) תמיד הייתה מפלגה שאיזנה בין היסוד הלאומי ליסוד הליברלי. האחרון כלל, מלבד הרכיב הכלכלי של שוק חופשי גם את קשת הערכים הליברלית של כיבוד שלטון החוק, זכויות מיעוטים, פלורליזם, עצמאות בית המשפט העליון, חופש הביטוי וכיוצא בזה. מה שהליכודניקים החדשים מנסים לעשות הוא להחזיר מעט את האיזון והעובדה שזה מטריד גורמים בליכוד צריכה להדליק נורות אדומות.

מה שעוד יותר מדאיג הוא שהמהלך הזה מריח כמו מסע טיהור ממוקד כנגד קבוצה אחת. נראה שבמפלגה פחות מוטרדים מכוחן העודף של קבוצות כוח ממוסדות. האם ראינו קצה קצהו של גינוי לגבי המִפקד המושחת בתעשייה האווירית? האם שמענו הזדעקויות כלפי גוש המתפקדים החרדי במפלגה? אלו הן קבוצות  שמוּנעות מאינטרסים תעסוקתיים או סקטוריאלים, נשלטות על-ידי קבלני קולות שאיתם אפשר "לסגור דילים" וגורמות נזקים גדולים לתרבות השלטונית.

הצעדים שאותם העלו חברי כנסת מהליכוד כמו מניעת ההתפקדות המקוונת וועדות הקבלה רק יזיקו לליכוד ולדמוקרטיה הישראלית. מניעת האפשרות להתפקד באינטרנט רק תחזק עוד יותר את קבלני הקולות וקבוצות הכוח המאורגנות שיצליחו בקלות להחתים מתפקדים על טפסים ולהביאם באופן מרוכז לבית המפלגה. ההצעה להתנות את ההצטרפות למפלגה בראיונות קבלה היא עוד יותר הזויה. כלל לא ברור מה ההיתכנות של מנגנון כזה, אך מעבר לכך – מטריד עוד יותר מי יישב בוועדות האלה ואילו שאלות יישאלו. האם המבקשים להצטרף יידרשו להצהיר נאמנות מוחלטת ובלתי מסוייגת ליושב-ראש המפלגה? האם המפלגה המפוארת הזו הצטמצמה לכדי קו אידיאולוגי מונוליתי שאסור לחרוג ממנו?

אם בליכוד באמת רוצים להילחם בהתפקדויות בעייתיות, קיימים גם פתרונות פרקטיים. המפתח טמון בשני עקרונות: ביזור הכוח כך שההשפעה של המתפקדים תאוזן על-ידי גופים אחרים במפלגה. למשל, על ידי חלוקת הבחירה לרשימה לכנסת בין יו"ר המפלגה, חברי המרכז, חברי המפלגה ואולי גם כלל מצביעי הליכוד שיוכלו לסמן מספר מועמדים על גבי פתק ההצבעה ביום הבחירות. העיקרון השני הוא סינון המועמדים - במקום ועדות קבלה למתפקדים צריך למנות ועדת סינון למועמדים. ועדה כזו, תבחן את קורות החיים שלהם, את התאמת תפיסת עולמם לזו של המפלגה, ואת נקיון הכפיים שלהם. כך, החשש מהשפעה לרעה של קבלני קולות או "סוסים טרויאנים" פוחתת. חשוב כמובן לוודא שהוועדה הזו לא תהפוך לכלי לניגוח פנים מפלגתי, לחיסול חשבונות נגד יריבים. לכן עליה להיות מורכבת מוותיקי המפלגה ו/או חברים מן השורה אשר ייבּחרו באופן אקראי.

הליכוד לא יכול לאחוז את החבל בשני קצותיו: מצד אחד להתהדר בכך ש"אנחנו המפלגה הדמוקרטית הכי גדולה, עם הכי הרבה מתפקדים" ומצד שני להטיל מגבלות הזויות על הצטרפות אליה. במקום זאת, עם איזונים ובלמים נכונים, הליכוד יוכל להמשיך להיות מפלגה כוללנית, פלורליסטית ותוססת, כפי שהיה בעבר הלא רחוק.