מאמר דעה

שכחו מה זה להיות יהודים

| מאת:

האיחוד בין הבית היהודי לעוצמה לישראל נועץ את המסמר האחרון בזיקה שבין הבית היהודי לציונות הדתית. הבית היהודי, שייצגה את הזרם המרכזי בציונות הדתית, כרתה ברית קיצונים עם נציגים ששוללים לא פעם את זכות קיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית

Flash 90

האיחוד בין הבית היהודי לבין עוצמה לישראל מסמל את סופה העצוב של מפלגה שהייתה שותפה להקמת המדינה וכעת היא חוברת לשוליים המסוכנים של הימין הקיצוני. הפיצול בתוך הציונות הדתית בין הזרם המרכזי לזרם החרדי-לאומי (חרד"לי) שבא לידי ביטוי בחיי היומיום ובתפיסות עולם שונות מהותית, מקבל עכשיו את ביטויו המובהק גם בשדה הפוליטי ולמעשה משלים את הפיצול בציונות הדתית לשני זרמים; אחד חרדי-לאומני שמיוצג על ידי הבית היהודי, ואחד דתי-לאומי ומתון יותר שמיוצג על ידי דתיים במפלגות שאינן כאלו.

בראשית היו המזרחי והפועל המזרחי. אחר כך המפד"ל והבית היהודי. במשך עשרות שנים זה היה הבית הפוליטי של הציונות הדתית. בראשית הייתה ברית 'היסטורית' בין מנהיגי המזרחי למפלגת מפא"י מקימת המדינה. לא פעם, מנהיגי המזרחי אפילו אגפו את מפא"י משמאל. אבל לאחר מכן, כשהמפד"ל הייתה ימין מובהק, היא הייתה ימין ממלכתי ושפוי. נכון, תמיד היו בה מתונים וקיצוניים יותר, אבל גם כך רוב חלקי הציונות הדתית מצאו בה בית.

מאז ראשית שנות ה-2000 הציונות הדתית הולכת ונפרדת לשני מחנות אידאולוגיים עיקריים, קבוצת רוב שממשיכה בדרך של מתינות דתית, וקבוצת מיעוט המאמצת קו חרדי-לאומי שביטוייו הם דחייה של המודרנה, של תרבות המערב ושל הערכים ההומניסטיים שלה. ההפרדה לא נשארה רק בעולם הרעיונות. היא באה לידי ביטוי בהפרדה בתנועות נוער, מערכות חינוך, ישיבות ובדרכים נוספות.

מבחינה פוליטית מי שייצג את הזרם הזה היה האיחוד-הלאומי. אנשיו הצהירו מעל כל בימה שהם רואים את עצמם כלי שרת בידי רבנים וסרים למרותם של אלו, ובעיניהם תכליתה של הפוליטיקה היא לאפשר את הפיכתה של המדינה היהודית ליהודית יותר, ובזרת ה' גם למדינת הלכה.

המפד"ל ויורשתו הבית היהודי המשיכו לייצג את הזרם המרכזי של הציונות הדתית ולהוות בית פוליטי לאלו שגדלו במוסדות הציונות הדתית וראו את עצמם שומרי תורה ומצוות לכל דבר, אבל גם בני בית בעולם החילוני-מערבי-מודרני שבחוץ, מבחינה ערכית ומעשית.

בשבועיים האחרונים כל זה השתנה, והיום ננעץ המסמר האחרון בזיקה שבין הציונות הדתית לבית היהודי. גם לפני האיחוד עם קיצוני עוצמה יהודית, הבית היהודי הפך להיות הבית החרד"לי. מי שהועמד בראשו משתייך באופן מובהק לזרם החרד"לי והשילוב שלו עם סמוטריץ' ואנשי האיחוד הלאומי, לא הותירו לאנשי הזרם המרכזי בציונות הדתית תחושת ביתיות או שייכות בבית הזה.

האיחוד של הבית היהודי עם נציגיה הכהניסטים של עוצמה לישראל, שחרתו על דגלם אידאולוגיה גזענית ואלימה, שבעבר הוכרזה כטרור הוא סופה של הבית היהודי כמפלגת הציונות הדתית. הבית היהודי תהיה בבחירות הללו ברית קיצונים ששוללים לעתים במפורש ולעתים במשתמע את קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית, ומבקשים לפעול להפיכתה ליהודית-דתית וגזענית. אנשים שאין להם דבר וחצי דבר עם התפיסה הציונית דתית המסורתית שבקשה לחבר בין עולמות, ולהפוך לגשר בתוך עם ישראל במקום לפוצץ גשרים. אנשים שהתפיסה הדתית שלהם חותרת, לדעת שומרי מצוות רבים תחת תפיסות יסוד יהודיות ערכיות ומרכזיות של נכונות לקבלת האחר והשונה, יהודי ושאינו יהודי. מי שבוחר בדרך הזו, גם אם קורא לעצמו 'בית-יהודי', שכח מה זה להיות יהודי.

פורסם לראשונה בהארץ.