חוות דעת

חוק השעיית חבר כנסת- הזמנה למחול שדים

המכון הישראלי לדמוקרטיה על חוק ההשעיה: חוק פסול המזמין מחול שדים פוליטי יוחנן פלסנר, נשיא המכון: "הענקת סמכות שיפוטית לחברי הכנסת היא מופרכת"

התמונה באדיבות Shutterstock

לקראת דיון שאמור היה להתקיים היום (ג') בוועדת חוקה חוק ומשפט בהצעת חוק השעיית חברי כנסת, ובוטל על ידי יו"ר הועדה לאחר שיו"ר הכנסת ונשיא המדינה הביעו את התנגדותם לחוק, שלחו חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה חוות דעת היוצאת נחרצות נגד הצעת החוק, וקוראים להסירה מסדר היום.

בחוות הדעת שניסחו פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר עמיר פוקס, נכתב כי מדובר בהצעה פסולה המעניקה סמכות מופרכת ומסוכנת לכנסת, שהיא גוף שאין בידיו את הכלים המתאימים לעסוק בו. הכותבים מבהירים כי בניגוד לסנקציות של ועדת האתיקה, במקרה זה מדובר במתן כוח לחברי הכנסת לשלול לחלוטין את זכותם של עמיתיהם להצביע, וכי מדובר למעשה בהזמנה למחול שדים פוליטי ומקארתיסטי.

קרמניצר ופוקס מוסיפים, כי אין הם מקלים ראש בהתבטאויות חמורות המהוות תמיכה במאבק מזוין כנגד מדינת ישראל או בהסתה לגזענות, אך גורסים, כי המקום להתמודד עימן, גם כשמדובר בחבר כנסת, הוא המשפט הפלילי: "כוחה של ישראל הדמוקרטית הוא דווקא במתן חופש ביטוי ושמירה על הזכות לבחור ולהיבחר. הדחת חברי כנסת מהמגזר הערבי תאשש את טענותיהם על רדיפה והשתקה פוליטית. לכן, כל עוד לא מדובר בעבירה פלילית מוטב לחברה הישראלית להכיל דעות אלו, מרגיזות ומרתיחות דם ככל שיהיו ולחזק את הדמוקרטיה".

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, ציין כי הוא שותף לזעם הציבורי על חברי הכנסת מבל״ד. עם זאת היוזמה להעניק לחברי כנסת את הזכות להשעיית עמיתיהם היא מופרכת וחשוב להסירה מסדר היום: "לחברי הכנסת אין יכולת לביצוע ברור עובדתי, או לקיים דיון בראיות, ולכן היוזמה להעניק להם סמכות מעין שיפוטית היא בלתי הגיונית. הכנסת היא גוף פוליטי ולא נועדה לתפקד כבית משפט. מתן סמכות השעיה שכזו, תכניס באופן כמעט אוטומטי שיקולים פוליטיים ולא ענייניים להליך וכך יהפכו אירועים דומים בעתיד לפסטיבל תקשורתי, שישרת בעיקר את הקיצוניים משני הצדדים ויפגע ביכולת לקדם מכנה משותף אזרחי בחברה הישראלית״.

קראו את חוות הדעת המלאה