מאמר דעה

המטרה: שמירה על הדמוקרטיה

| מאת:

עם כניסת יו"ר כחול לבן בני גנץ לממשלה בראשות נתניהו- יהיה עליו לשמור על שלטון החוק ועצמאותם של מערכת המשפט ושומרי הסף, מפני אלה המבקשים להכפיפם לכוחם של הפוליטיקאים

Flash 90

שעת החירום הבריאותית הביאה להקמת ממשלת חירום לאומית. מובן שהייתה בכך התפשרות של בני גנץ ואנשי מפלגתו שהסכימו לכהן כשרים תחת ראש ממשלה עם כתבי אישום חמורים של שחיתות, בניגוד לדגל העיקרי שרצו אתו לבחירות. אך מכאן והלאה נדרש מהם לקבל עליהם, בלי פשרות, את תפקיד השמירה על הדמוקרטיה הליברלית בישראל.

לא רק כדי למנוע מזימות של חקיקה הורסת שלטון חוק כמו החוק הצרפתי, תיקונים לחוק החסינות, שנועדו לסכל את משפטו של בנימין נתניהו עוד בטרם נפתח, בשם "רצון העם" או הפיכת התפקיד של ממלא מקום ראש הממשלה, למקום מחסה של נאשמים בשחיתות שלטונית. עליהם למנוע סכנה גדולה יותר: האיום המונח לפתחם של מערכת המשפט ושלטון החוק באופן כללי.

בממשלה האחרונה היה זה משה כחלון שמנע את חקיקת פסקת ההתגברות, שאמורה לתת לרוב בכנסת כוח בלתי מוגבל להתגבר על חוקי יסוד וזכויות האדם (ולפני כן נתניהו וכן שרת המשפטים ציפי לבני). מעתה יהיה זה תפקידו של גנץ לעמוד על המשמר. ובעניין הוועדה למינוי שופטים: אסור שהשערורייה שנחשפה על מעשים שנעשו בוועדה שפעלה בשנים 2015–2019, תנוצל לשינוי השיטה ולמתן כוח עודף לפוליטיקאים, כך שיוכלו להפוך אותה לוועדה של מינויים פוליטיים. על "חוסן לישראל" להתנגד לתעלול שבוצע בחלק מהקדנציות האחרונות, במסגרתו הקואליציה בוחרת עבור האופוזיציה נציג בועדה, שעמדותיו זהות לאלו של הקואליציה. נציג זה צריך להבחר על ידי האופוזיציה. מובן שתפקיד שר המשפטים הוא קריטי, אך יש לשמור שלא ייפגעו סמכויותיו בהסכם הקואליציוני ושהמינוי של פרקליט המדינה הקבוע ושל היועץ המשפטי לממשלה, בבוא הזמן, יישארו מינויים מקצועיים. חייבת להיפסק המערכה נגד עובדי הציבור המקצועיים, ההתייחסות כלפיהם כאל "פקידונים" ללא שיקול דעת מקצועי. אנה היינו באים בלעדיהם במשבר הקורונה.

יהיה על גנץ לעמוד על המשמר גם בתחום ההגנה על הסמכויות והעצמאות של היועץ המשפטי לממשלה והייעוץ המשפטי במשרדי הממשלה בכלל. בשנים האחרונות חל כרסום מהותי בגישת הממשלה כלפי עמדות היועץ ומהותו כ"שומר סף". דבר חיוני הוא, שהקואליציה הנוכחית תחדש את מחויבותה לשלטון החוק ולכך שיש מגבלות לכוחו של שלטון נבחר.

מעבר לכל זה, הממשלה הנוכחית צריכה להיות מחויבת לכל האזרחים. אסור שתמשיך את מגמת הניגוח החקיקתי כלפי המיעוטים, כלפי חופש הביטוי של מתנגדים פוליטיים וכלפי ארגוני זכויות האדם. לכן נדרשת גם חשיבה מחודשת על חוק הלאום. יש למצוא את הדרך לתקנו כך שיכיר במיעוטים ובשוויון הזכויות שלהם, כפי שמחייבת מגילת העצמאות.

בבתי החולים עובדים בימים אלה הרבה רופאים ורופאות, אחים ואחיות ואנשי צוות אחרים מהחברה הערבית, הנלחמים על חיי מטופלים בהקרבה וללא לאות. בה בעת המדינה מדירה אותם משותפות מלאה בפרויקט הישראלי בחוק המגדיר את זהות המדינה. זה בלתי נסלח וחייב תיקון.

לא מאוחר אפוא לגנץ להוכיח, בכל זאת, את מחויבותו להגנת הדמוקרטיה הליברלית.

פורסם לראשונה בהארץ.